Gå til innhold

Han har behov for en fri periode

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

OBS! Jeg vil ikke at dette skal legges ut på nett. Kjære Gro! Jeg (27) har vært sammen med min kjæreste (24) i snart 3 år. Vi har det veldig fint sammen og vi har svært få problemer i hverdagen og kranglene vi har hatt kan jeg telle på en hånd. Det er fortsatt mye lidenskap og vi trives i hverandres selskap. Vi er veldig glade i hverandre og begge kan se for seg en framtid sammen. Vi har imidlertid et problem som henger over oss. Min kjæreste har et behov for å ha en "fri" periode i livet sitt, hvor han vil prøve andre jenter seksuelt og generelt "jakte" på byen. Ha ”one night stands”. Han mener han vil gå glipp av noe stort og viktig i livet hvis han ikke har en slik periode. Han sier han har føler at han har funnet jenta i sitt liv (meg), men før han vil slå seg ned med meg må han ha denne perioden. I denne sammenheng må du vite at jeg har hatt 10-12 sexpartnere før ham (inkl kjærester) og han har hatt fire (inkludert 2 kjærester). Han er altså ikke helt uten erfaring heller. Han har lenge hatt et problem med at jeg har hatt flere partnere enn ham. Dette er veldig vondt for meg. Først og fremst er det vondt å vite at han vil ha andre enn meg. Selv om det ikke er følelser han er ute etter, er det vondt å vite at han vil dele seg med andre. Å vite at han kanskje kjærtegner andre på samme måten og sier de samme ordene, ville såre meg kraftig. Jeg er veldig klar over at man gjennom livet vil ha lyst på andre enn den man er sammen med. Det er vel naturlig. Men jeg mener når man har tatt et valg, så er utfordringen å kunne si nei til andre fristelser og bli glad over at man holder seg til den man er glad i. Jeg ønsker at vi skal flytte sammen. Han er ikke klar for dette- overhodet. Mest av alt ønsker jeg at han skal si at han elsker meg. Jeg føler på alle måter at han gjør det, men det er viktig å høre det. Han mener at man ikke kan si at man elsker noen før man nærmest skal gifte seg ettersom dette er et så seriøst ord. Er det riktig av meg å ”gi ham” denne frie perioden (pause)? Dette til tross for at jeg vet at jeg ville bli enormt såret og hver helg ville jeg sittet og lurt på hvem han har med seg hjem og hva han gjør med henne. Er det riktig å måtte ofre så mye, og lide like mye, for at han skal kunne være sikker og bestemme seg for meg til slutt? Hvis jeg gjør dette er jeg redd for at det skaper altfor stor avstand mellom oss og hvis vi blir sammen igjen så vil jeg hele tiden lure på hvem han har vært sammen med. Jeg tror jeg ville ha hatt store problemer å være sammen med ham seksuelt. Videre er jeg redd for at vi i løpet av denne perioden ville gli fra hverandre. Altså at en slik handling ville være et stort feilgrep. Er dette behovet noe som han kan komme over/vokse fra? Det er nemlig det vi har satset på det siste året. Han ville gjøre det slutt for et år siden, men etter at vi fikk snakket godt ut om dette, så bestemte vi oss for å fortsette å se om dette kunne gå over. Vi snakker forresten veldig godt sammen når vi først tar en alvorlig samtale. Et annet alternativ er å gjøre det slutt. Fra min side ville det være en situasjon hvor jeg kutter ham helt ut av livet mitt og ikke har noe kontakt. Det er for å komme over ham og videre. Jeg har opplevd flere vonde kjærlighetssorger og vet at det er den eneste måten ut av det etter en lang sorgprosess. Han kunne tenke seg å gjøre det slutt og kanskje finne tilbake igjen etter 3 år. Det er uaktuelt for meg. Jeg vil da ha godt videre og jeg kan ikke tenke meg at det vil skje. Det er i hvert fall så risikabelt at jeg ikke vil ta en sjanse. Han sier på sin side at han ikke vil miste meg og at det er uaktuelt at jeg kutter ham ut av livet sitt og at det er slutt for alltid. Jeg føler nemlig at han er mitt livs kjærlighet og jeg er villig til å kjempe for den. Hvis jeg vet jeg ikke har kjempet alt jeg kan for gutten jeg elsker, så ville jeg ha angret dypt i etterkant. Kan du gi noen råd i denne situasjonen? Er det riktig av oss å fortsatt være sammen og se om han vokser det av seg? Burde vi gjøre det slutt og akseptere at vi ikke kan være sammen? Hvor mye burde jeg akseptere før det går på selvfølelsen løs? Burde han kunne nærme seg mine behov på noen måte? Å ta en pause er noe han vil, men jeg ser at det bare går ut over meg. Kan man få i pose og sekk, som han ønsker; altså jenta i sitt liv og en fri periode? Hvorfor skulle jeg lide pga av det? Jeg har det allerede vondt ved å vite at han vil ha denne perioden. Hvis jeg gir meg og gir ham en pause, ville det ikke alltid være han som styrte i forholdet? Er det bare jeg som må ofre i denne situasjonen? Hvor mye skal vi ofre for hverandre? Til slutt vil jeg understreke at når vi ikke har slike perioder med samtaler og en av oss er lei seg, så har vi det utrolig flott sammen. Jeg har aldri hatt det bedre med en person. Det må vel bety noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343755-han-har-behov-for-en-fri-periode/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Auroria

Huff, jeg ble skikkelig trist på dine vegne da jeg leste innlegget ditt. Dette er virkelig ikke ok! Og det ser jeg ut ifra innlegget ditt, at du skjønner veldig godt selv også. Du har på en måte allerede startet sorgprosessen som vanligvis kommer etter et brudd.

Du kan ikke la han få styre forholdet på den måten han gjør ved å la ham få i pose og sekk. Hadde han virkelig elsket deg, hadde han ikke stilt et sånt krav og for meg ser det ut som han er usikker på om han elsker deg like høyt som før, men at han samtidig livredd for å bli alene. Derfor tørr han ikke å gi slipp på deg før han vet om han har finner noen bedre...

Han er nok fortsatt glad i deg, men slike krav stiller man bare ikke kjæresten sin! Det burde han også skjønne.

Jeg tror det beste du kan gjøre er å fullføre sorgprosessen. Dvs innse at det ikke kan fungere mellom dere i framtiden når han har denne holdningen til forholdet deres.

Du er nok kjempesåret nå, men du kommer bare til å bli enda mer såret dersom du velger å fortsette sammen med denne gutten.

Det blir rett og slett seig pining og det fortjener du virkelig ikke. Han fortjener ikke å bli elsket av deg når han stiller et sånt krav.

marlenexxx27

Han mener du skal sitte og tvinne tomler i tre år mens han puler rundt! For så å ta ham imot med åpne armer når han føler se ferdigpult. Herregud! Du påpeker jo selv hvor fullstendig uaktuelt dette er, du har helt rett.

Kjæresten din er sikkert fin på mange måter, men han er EKTREMT RESPEKTLØS som kan kreve noe slik av deg. Han bør selvsagt bestemme seg for ett av to: Enten dedikere seg fullt og helt til deg, eller gjøre det slutt.

Men uansett hva som skjer med dere to, bør du gå i deg selv og spørre hva det er som gjør at du finner deg i å bli behandlet slik. ("Kjærlighet" er ikke et svaralternativ).

Huff, dette hørtes ikke lett ut.. Jeg syns ikke du skal la ham leve ut behovene sine mens du sitter og venter. Jeg ville gitt ham valget om et trygt og trofast forhold med deg, eller å være helt fri, men da er vel det beste å kutte kontakten helt. Jeg hadde ikke orket å sitte og se på at den jeg elsket datet og møtte nye damer.

Samtidig har jeg forståelse for hans behov, for jeg bandt meg selv tidlig og hadde kun hatt sex en gang før jeg startet et forhold som varte i seks år. Det var da naturlig at jeg ble veldig nysgjerrig på å prøve ut andre menn litt, men så var også følelsene mine for samboeren over, så det blir vel litt annerledes...

Hvis han virkelig elsker deg og vil dele livet sitt med deg, så er det helt urealistisk å tenke på å ha sex med andre for å være på linje med deg i antall elskere! Fortid får være fortid, og lysten på andre tror jeg alltid det vil være en fare for at kan dukke opp i et forhold. Min erfaring da er at det er best å unngå personen man føler seg tiltrukket av, så vil det gå over hvis kjærligheten til partneren er sterk nok. Dette kan det være lurt å snakke om og være enige om før man evt kommer i den situasjonen.

Ellers ville jeg anbefale dere å ta kontakt med familievernkontoret for rådgivning. Dette hvis han bestemmer seg for å fortsette forholdet med deg. Det er da viktig at han legger ting bak seg og blir ferdig med at du har hatt sex med noen fler enn ham, og er villig til å glemme tankene om sex med andre. Gresset er ikke noe grønnere på den andre siden, og den beste sexen har man ikke med en elsker, men med en som elsker deg og bryr seg om deg, og som vet hvordan man vil ha det. Min erfaring er i hvertfall den at man åpner seg først for en kjæreste etter man har vært sammen en stund, og tør å spørre og fortelle hva man selv liker i senga. Dette har i alle fall ingen elsker kunnet gi meg.

Jeg tror han kan komme til å angre veldig hvis han bestemmer seg for å leve ut behovene sine, for så å finne ut når han er lei at han har mistet sitt livs kjærlighet.

Håper dere finner ut av ting, og at dette ordner seg!! Lykke til:)

Annonse

Du må si greit hvis han må gjøre det gjør du det også. Hvis du får lyst på noen i den fri perioden hans. Du er eldre enn han klart du har hatt flere. Spiller ingen rolle 10 eller 100. Men forstår han tankegang. Han er ærlig. Andre ville kanskje gjort det bak ryggen din.

Men det er urealistisk at dere uten problemer med sjalusi osv kommer til å leve lykkelig resten av livet etter den fri perioden hans. Det han må tenke på er andre skal ta på deg gjøre alt med deg. Du er fri til å gjøre alt det han vil. Det tror jeg blir vanskelig for han å svelge. Han kan jo ikke si nei bare jeg skal rote med andre. For du har rotet med fler enn meg før. Det funker ikke sånn.

Si at nå vil du bare med han Syns det er deilig å gjøre alt med han. Men tror han blir møkkete for deg hvis han har vært med andre jente kropper.

Så kommer dere til å få problemer med sjalusi. F.eks hvis du har rotet med en flere ganger.Som liker deg og du liker han og han vil fortsatt rote mer med deg.

Mener typen din at dere skal gjøre det slutt? Slutt er slutt greit at dere kan ha en drøm plan om engang i fremtiden kanskje. Det må du spørre han om. Du skal ikke gå å vente på at han blir ferdig med rotingen sin,

Tror dere kan miste hverandre på veien. Eller så vil han se mer og mer hvor deilig du er men da er det kanskje ødelagt hos deg med tanke på følelser og lyster for han.

Dette er et stort sjanse spill å ta hvis det er deg han vil ha.

Ps det er vondt sånn som du har det nå. Håper du fort ser annerledes på det. Lykke til.

Du får gjøre det så deilig for han å være sammen med deg at den fri perioden kommer aldri. He he.

• 2 uker senere...
Gro Isachsen, Sexolog

Slik du beskriver det, er dere på hvert deres sted i livet. Du er klar for et forpliktende, nært forhold, mens han ikke er der at han ønsker å binde seg enda. Derom han tar seg den frihet å være sammen med andre, er det godt mulig det blir dødsstøtet for forholdet deres. At du for all framtid vil synes han svek deg så kraftig at du ikke klare å legge det bak deg.

Samtidig er han ærlig. Han kunne gått bak ryggen din og eksperimentert med andre. Og det er mulig at hans utprøving av gresset på andre siden av gjerdet vil gjøre at han blir desto gladere i deg og ser dine kvaliteter og parforholdet dere har med andre øyne.

Om du klarer å leve med hans frislipp er det bare du selv som kan svare på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...