Gjest subc Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Lager dere fold når dere setter insulin fra insulinpenne eller stikker dere rett ned uten fold? Hvorfor/hvorfor ikke? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343867-insulinpenner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg klyper en liten "valk" både når jeg setter kanyle til insulinpumpa mi og når jeg bruker penn en skjelden gang. Uten å være feit, så har jeg nok kjøtt på kroppen til å gjøre det sånn. Var nå slik jeg lærte det, men det har litt med lengden på nåla også. Er den lang, skal man stikke på skrå. Er den kort, kan man stikke 90 grader. Jeg tror det er fordi man da vil komme omtrent like langt inn i underhudsfettet ved den injektsjonstekniken som man gjør med den andre. Noen opplever redusert smerte av stikket ved å klype en folk. Personlig vil jeg si at stikkene skjeldent er smertefulle. Kanyler og nåler er blitt veldig finslipte og tynne nå til dags. Ellers er det slik at insulin blir sugd opp best fra underhudsfett - som man gjerne finner rikelig av på magen. Muskler er ikke gunstige, og intravenøs injeksjon ville vært upraktisk av åpenbare grunner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343867-insulinpenner/#findComment-2914145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg klyper en liten "valk" både når jeg setter kanyle til insulinpumpa mi og når jeg bruker penn en skjelden gang. Uten å være feit, så har jeg nok kjøtt på kroppen til å gjøre det sånn. Var nå slik jeg lærte det, men det har litt med lengden på nåla også. Er den lang, skal man stikke på skrå. Er den kort, kan man stikke 90 grader. Jeg tror det er fordi man da vil komme omtrent like langt inn i underhudsfettet ved den injektsjonstekniken som man gjør med den andre. Noen opplever redusert smerte av stikket ved å klype en folk. Personlig vil jeg si at stikkene skjeldent er smertefulle. Kanyler og nåler er blitt veldig finslipte og tynne nå til dags. Ellers er det slik at insulin blir sugd opp best fra underhudsfett - som man gjerne finner rikelig av på magen. Muskler er ikke gunstige, og intravenøs injeksjon ville vært upraktisk av åpenbare grunner. ''Ellers er det slik at insulin blir sugd opp best fra underhudsfett - som man gjerne finner rikelig av på magen. Muskler er ikke gunstige, og intravenøs injeksjon ville vært upraktisk av åpenbare grunner.'' Ville bare korrigere deg litt her: Muskler er ikke gunstige fordi de har langt bedre blodsirkulasjon enn underhudsfett, så om insulininjeksjonen hadde havnet i muskelev ved en feiltakelse ville problemet vært at den ble absorbert altfor raskt. Blodsukkeret ville sunket som en stein. Det er altså ikke slik at insulinet suges best opp fra underhudsfett, men at ettersom injeksjonen er beregnet på dette vevet blir det sugt opp i riktig tempo - altså langsomt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343867-insulinpenner/#findComment-2914167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.