Gå til innhold

Hvilken antidepressiva ved graviditet?

Anbefalte innlegg

Hei.

Hvorfor sier alle at antidepressiva bör brukes i samråd med lege, når det likevel brukes uansett....Hvorfor kan akkurat en bestemt lege si at akkurat den antidepressiva er bra, og den ikke.?????

Spurte to forskjellige leger, og begge anbefalte to forskjellige og mente de var de beste.

Hvem skal en stole på?

Bruker Saroten 50 mg, og er snart i 4 måned, er dette bra eller ei, jeg vil jo så gjerne vite, men alle sier jeg må forholde/spörre legen om råd. Hva når alle leger sier det forskjellige?????

Jeg VET det bör unngåes, men når jeg trenger det hva så?????? Og hva kan jeg bruke??????

Takknemmlig for svar.

Hilsen Forvirret sykepleier og selv gravid......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34401-hvilken-antidepressiva-ved-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg skjønner godt at du er bekymret og frustrert når du får forskjellig informasjon fra legene du har vært hos. Du har rett i at det ikke er anbefalt for gravide å ta antidepressiva i det hele tatt, men virkeligheten er ikke alltid ideell. Depresjoner anses iblant å være så alvorlig for vedkommende at man må ta medikamenter selv om det normalt ikke anbefales. Når man slår opp i felleskatalogen, noe du sikkert har gjort, vil du se at ingen antidepressiva er godkjent for gravide. Derimot er det noen som ikke anses å ha teratogen effekt, noe som kan være svært skadelig for fosteret. Bivirkningene knyttet til fosteret, kan være av reversibel art, f.eks. en form for avhengighet. Det er å foretrekke framfor de virkelige alvorlige bivirkningene. Legene du har vært hos har sikkert vurdert forskjellige medikamenter og landet på forskjellige preparater, uten at det nødvendigvis utgjør noen stor forskjell. Jeg synes helt klart at du bør spørre legen din (den faste) om hvordan situasjonen blir ansett med tanke på ditt medikamentbruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...