Gjest ..mor til ME-pasient Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Finner ikke så mye informasjon på nettet om langvarig mycoplasma-infeksjon. Har en sønn (15 år) som sannsynligvis har ME/CFS - hadde kyssesyke for 2 år siden, ikke blitt helt i form siden det - siste halvåret mye verre, orker ingenting. Verken skole eller annet. Alle klassise symptomer. Nå har han fått påvist mycoplasma - hadde en veldig langvarig bronkitt for 1,5 år siden, innbiller meg at det henger igjen fra det, siden han ikke har hatt feber/hoste siden det. Hvis mycoplasmaen har hengt lenge igjen, stemmer det da at den er vanskeligere å bli kvitt enn hvis man har en nyoppstått infeksjon? Hva mener ekspertene om framgangsmåte for å bli kvitt den? Ser at en del i utlandet mener man skal ha veldig langvarige antibiotikakurer, men har forstått på min lege at det ikke er noe man driver med i Norge. Hva slags symptomer kan mycoplasmainfeksjon gi - bortsett fra feber/hoste (som min sønn altså ikke har)? Kan de være en del av ME-symptomene? Mvh en mor 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344056-mycoplasma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Det er en noe komplisert historie du beskriver. Jeg har selvfølgelig ingen "sesam-sesam" svar, men jeg kan fortelle noe omkring disse infeksjoner. For det første: etterdønninger etter kyssesyke kan være ganske langvarige, ofte flere måneder, noen ganger flere år. Symptomene er ofte ukarakteristiske, men dominert av slapphet, uklare generelle symptomer. Kyssesyke er sannsynlig en av årsakene til "chronic fattigue" syndrom, den uklare generelle slapphetssykdom. Beskrevet ofte som ME. Det er noen rapporter som antyder at pasienter med slike etterdønninger er mer utsatt for andre infeksjoner i luftveiene, at symptomene ved slike infeksjoner muligens mer uttalte og mer langvarige. Dette er dog ikke dokumentert med sikkerhet. Mycoplasma-infeksjoner er oftest lokalisert i luftveiene. Av og til, relativt sjelden kan symptomer fra andre organer også forekomme (nevrologiske, anemi, beskrevet myocarditt (betennelse i hjertemuskulaturen), symptomer fra ørene). Men som sagt disse er meget sjeldne. Symptomene ved Mycoplasmainfeksjoner begynner vanligvis langsomt, snikende, med hoste, bronkitt, feber, hodepine og generell sykdomsfølelse. Kan ta flere uker. Infeksjon i lungene (lungebetennelse) forekommer i ca 20% AV TILFELLENE. dET KAN TA UKER FØR SYMPTOMENE GIR SEG. Antibiotikabehandling forkorter sympotomene, men det kan være langvarig allikevel. De vanligste antibiotika som brukes i behandlingen er sk. "macrolid" antibiotika: erythromycin, claritromycin og azitromycin. Hos voksne brukes også tetracykliner. Vanligvis gis behandling i 2-3 uker. Symptomene kan henge igjen relativt lebge til tross for antibiotikabehandling.Gjennomgått infeksjon med mycoplasma gir ikke immunitet mot en ny infeksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344056-mycoplasma/#findComment-2916093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ..mor til ME-pasient Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Det er en noe komplisert historie du beskriver. Jeg har selvfølgelig ingen "sesam-sesam" svar, men jeg kan fortelle noe omkring disse infeksjoner. For det første: etterdønninger etter kyssesyke kan være ganske langvarige, ofte flere måneder, noen ganger flere år. Symptomene er ofte ukarakteristiske, men dominert av slapphet, uklare generelle symptomer. Kyssesyke er sannsynlig en av årsakene til "chronic fattigue" syndrom, den uklare generelle slapphetssykdom. Beskrevet ofte som ME. Det er noen rapporter som antyder at pasienter med slike etterdønninger er mer utsatt for andre infeksjoner i luftveiene, at symptomene ved slike infeksjoner muligens mer uttalte og mer langvarige. Dette er dog ikke dokumentert med sikkerhet. Mycoplasma-infeksjoner er oftest lokalisert i luftveiene. Av og til, relativt sjelden kan symptomer fra andre organer også forekomme (nevrologiske, anemi, beskrevet myocarditt (betennelse i hjertemuskulaturen), symptomer fra ørene). Men som sagt disse er meget sjeldne. Symptomene ved Mycoplasmainfeksjoner begynner vanligvis langsomt, snikende, med hoste, bronkitt, feber, hodepine og generell sykdomsfølelse. Kan ta flere uker. Infeksjon i lungene (lungebetennelse) forekommer i ca 20% AV TILFELLENE. dET KAN TA UKER FØR SYMPTOMENE GIR SEG. Antibiotikabehandling forkorter sympotomene, men det kan være langvarig allikevel. De vanligste antibiotika som brukes i behandlingen er sk. "macrolid" antibiotika: erythromycin, claritromycin og azitromycin. Hos voksne brukes også tetracykliner. Vanligvis gis behandling i 2-3 uker. Symptomene kan henge igjen relativt lebge til tross for antibiotikabehandling.Gjennomgått infeksjon med mycoplasma gir ikke immunitet mot en ny infeksjon. Takk for svar! ..så da stemmer det som min fastlege sier, at man i Norge (uavhengig av hvilken lege man har) IKKE bruker langvarige antibiotikakurer mot gjenstridig mycoplasma? Som sagt ser jeg på nettet masse henvisninger til at man skal bruke antibiotika i månedsvis for å få bukt med problemet... En annen ting, - etter gjennomgått kur - hvor lang tid bør det gå før man kan ta en ny test for å finne ut om man har blitt kvitt mycoplasmaen? (Jeg ser da bort fra at man selvsagt kan bli smittet på nytt) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344056-mycoplasma/#findComment-2916109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.