Gå til innhold

Misnøye med daglig leder

Anbefalte innlegg

Gjest ansatt
Skrevet

Jobber i en liten privat bedrift, et styre er det overodnede organet.

Vi ansatte har over tid enkeltvis erfart misnøye med daglig leders lederegenskaper og lederstil, og nå begynner ting å komme frem i lyset.

På hvilken måte er det vanlig at en tar opp slike ting? Daglig leder ønsker helst at ting tas i enerom med ham, men vi ønsker en åpen prosess. Er det dårlig gjort å samle inn punkter fra de ansatte og ta dette opp på et plenumsmøte der daglig leder er til stede?

På hvilket tidspunkt bør styret informeres om at ting ikke fungerer i den daglige driften?

illuminatum
Skrevet

Daglig leder er bare ansatt og ikke eier?

Ellers synes jeg måten dere tenkte på å ta opp problemene på ikke nødvendigvis er så konstruktive. Hva ønsker dere å oppnå ved å drite ut daglig leder slik dere planlegger?

Dette vil bare lage store sår som vanskelig kan repareres.

Ta heller kontakt med styreformannen.

Gjest Tatjana
Skrevet

Dersom dere har tenkt å samle opp alt som er galt og ikke fungerer, og la alle "snakke ut" i et åpent møte med daglig leder og alle ansatte, kan det fort bli en slags heksejakt. Alle får tømt seg for "gruff", men daglig leder vil antagelig sette alle piggene ut og føle seg forfulgt og oppfatte det som et møte som er satt opp for å ta ham/henne. Derfor tror jeg ikke en slik form vil være særlig konstruktiv.

Hva er målet? Er målet å få vedkommende til å endre seg? Få ham/henne sparket? Hevn?

Et åpent møte vil antagelig kun fungere som hevn, og ikke ha noen positive effekter tror jeg (men jeg kan jo ta feil).

Dersom man håper å oppnå en endring, er det antagelig lurt å sende et par betrodde ansatte til å ta ting opp med daglig leder. Lurt å være to, men helst ikke flere. To kan støtte hverandre og i verste fall være vitner om hva som foregikk. Kommer det flere kan man oppnå samme uheldige effekt som ved et åpent møte - daglig leder oppfatter det som "de er ute etter å ta meg".

Videre tror jeg det vil være lurt å skrive opp ting etter hvert som de skjer, for å ha en slags dokumentasjon. I neste omgang går man videre til styret, hvis ikke noe annet fungerer.

Gjest medmennesker
Skrevet

Det er veldig stygt gjort å ta slikt opp i pleneum? Hallo, hva slags mennesker er dere??? SKal dere ta knekken på vedkomende?

Slikt taes selvsagt opp på enerom. Går det ikke taes det opp med sjefen over. Ledere er også mennesker med følesler.

Gjest Elextra
Skrevet

Har dere ikke noen interne utvalg eller eventuelt ansattvalgt styrerepresentant dette kan tas gjennom?

Å ta det opp i plenum høres ut som en særs dårlig idé.

Gjest ansatt
Skrevet

Daglig leder er bare ansatt og ikke eier?

Ellers synes jeg måten dere tenkte på å ta opp problemene på ikke nødvendigvis er så konstruktive. Hva ønsker dere å oppnå ved å drite ut daglig leder slik dere planlegger?

Dette vil bare lage store sår som vanskelig kan repareres.

Ta heller kontakt med styreformannen.

Daglig leder er ansatt, ikke eier.

Gjest ansatt
Skrevet

Dersom dere har tenkt å samle opp alt som er galt og ikke fungerer, og la alle "snakke ut" i et åpent møte med daglig leder og alle ansatte, kan det fort bli en slags heksejakt. Alle får tømt seg for "gruff", men daglig leder vil antagelig sette alle piggene ut og føle seg forfulgt og oppfatte det som et møte som er satt opp for å ta ham/henne. Derfor tror jeg ikke en slik form vil være særlig konstruktiv.

Hva er målet? Er målet å få vedkommende til å endre seg? Få ham/henne sparket? Hevn?

Et åpent møte vil antagelig kun fungere som hevn, og ikke ha noen positive effekter tror jeg (men jeg kan jo ta feil).

Dersom man håper å oppnå en endring, er det antagelig lurt å sende et par betrodde ansatte til å ta ting opp med daglig leder. Lurt å være to, men helst ikke flere. To kan støtte hverandre og i verste fall være vitner om hva som foregikk. Kommer det flere kan man oppnå samme uheldige effekt som ved et åpent møte - daglig leder oppfatter det som "de er ute etter å ta meg".

Videre tror jeg det vil være lurt å skrive opp ting etter hvert som de skjer, for å ha en slags dokumentasjon. I neste omgang går man videre til styret, hvis ikke noe annet fungerer.

''Hva er målet? Er målet å få vedkommende til å endre seg? Få ham/henne sparket? Hevn? ''

Målet er vel å få vedkommende til å trekke seg som daglig leder. To personer har sagt opp det siste halve året, et par har vært på vei ut, men blir inntil videre.

Godt alternativ å være to personer for å møte daglig leder. Ett av problmene er nemlig at daglig leder foretrekker en-til-en samtaler der h*n er veldig flink til å snakke oss rundt.

Gjest ansatt
Skrevet

Det er veldig stygt gjort å ta slikt opp i pleneum? Hallo, hva slags mennesker er dere??? SKal dere ta knekken på vedkomende?

Slikt taes selvsagt opp på enerom. Går det ikke taes det opp med sjefen over. Ledere er også mennesker med følesler.

Vi har prøvd å ta ting opp i enerom, men det har ikke ført til resultater. Tidligere visste vi ikke om at dette var relevant for veldig mange av de ansatte, men nå etter jul har det kommet frem at de fleste er enige om de punktene vi ønsker å fortelle ham om.

Selvsagt vet vi at ledere også har følelser. Det er jo blant annet derfor jeg ikke har presset noe mer på dette tidligere, da jeg trodde at problemene i hovedsak var mellom meg og daglig leder.

Gjest ansatt
Skrevet

Har dere ikke noen interne utvalg eller eventuelt ansattvalgt styrerepresentant dette kan tas gjennom?

Å ta det opp i plenum høres ut som en særs dårlig idé.

Vi har ikke fått på plass tillitsvalgt, men det er på gang. Trolig må dette tas opp før tillitsvalgt er endelig på plass. Vi har ikke hatt ansattes representant i styret.

Vet at daglig leder ville føle seg dolket i ryggen dersom vi gikk til styret før vi tok det ham/henne.

Siden det ikke har nyttet å ta ting opp i enerom (vedkommende er en veldig ord-sterk person), ønsker vi å ta det opp i plenum.

Men det er ikke sikkert det er det beste.

Gjest Elextra
Skrevet

Vi har prøvd å ta ting opp i enerom, men det har ikke ført til resultater. Tidligere visste vi ikke om at dette var relevant for veldig mange av de ansatte, men nå etter jul har det kommet frem at de fleste er enige om de punktene vi ønsker å fortelle ham om.

Selvsagt vet vi at ledere også har følelser. Det er jo blant annet derfor jeg ikke har presset noe mer på dette tidligere, da jeg trodde at problemene i hovedsak var mellom meg og daglig leder.

''Vi har prøvd å ta ting opp i enerom, men det har ikke ført til resultater''

Det har jo mye å si hvordan det blir tatt opp. Slikt kan fort oppfattes som syting, om det ikke gjøres på riktig måte.

Den som tar det opp bør klart være en talsperson for de ansatte og man bør formelt be om et møte om saken.

Skrevet

Tillitsvalgt får evt ta med en slik liste til daglig leder, og sørge for at det blir skrevet et referat fra møtet som begge signerer. Et allmannamøte hvor det er alle mot en er ikke en konstruktiv måte å løse det på. Dessuten kan det fort gå over styr, siden "gruppedyret" kan være vanskelig å kontrollere.

Hvis tillitsvalgt ikke når fram i møte med leder, så bør vedkommende ta kontakt med styreleder. Da er det veldig viktig at punktene som tas opp er saklige og konkrete. Jeg har sittet i et styre der de ansatte presenterte en slik liste for styreleder. Daglig leder hadde formelt sett håndtert alt korrekt fra sin side, og de ansattes argumenter bunnet i at de ikke ønsket den endringen som leder forsøkte å gjennomføre etter styrets signaler, og oppfattet lederens forsøk på endring av oppgaver som tvang og dårlig lederstil. Usakligheter skal man ikke finne seg i uten å si ifra, men pass på at dere faktisk har en sak å legge fram, og at det blir gjort på en saklig og konkret måte. Hvis målet er å få leder til å slutte, så sørg for dokumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon. Forutsatt at dere har en konkret sak å dokumentere.

Skrevet

Ta det opp på et vanlig personalmøte først...

Skrevet

Ikke på noe allmøte, nei.

Jeg vil foreslå følgende strategi:

- Dere ansatte møtes uten leder og lager en liste med punkter, konkretisert.

- To av dere ber om et møte med sjefen til daglig leder, altså hans overordnede, og presenterer problemene for ham eller henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...