Gjest allergi33 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Hei! Jeg er en dame på 33 år,har to barn og er gift. Så lenge jeg kan huske har jeg vært sensitiv/allergisk mot forskjellige ting. Da jeg var barn var det enkelte matvarer som ga meg mageknipe som melk,appelsin og så hadde jeg litt atopisk eksem i ansiktet. I de senere år har jeg fått intoleranse på parfyme,steikos,alt av kjemiske lukter som limer,forskjellige sprayer,vaskemidler og div. Reagerer også på tilsetningstoffer i mat,transfett,godter som har fargeglasur på seg,aspartam,exyltol(eks,dent,alt av tyggis), Har også blitt veldig sensitiv på medisin og dette bekymrer meg veldig! Får stadig vekk påminnelser fra kroppen om at noe er inntatt som ikke vil være der. Reaksjonen begynner som regel med at jeg begynner å føle meg utilpass(jeg kaller det 'murring' innvendig) Så begynner hjertet å jobbe,ikke hastig,men tungt. Deretter får jeg muskelrykninger som kan vare 30min-til 1 time. Disse hendelsene skjer med jevne mellomrom og jeg finner stadig ut ting jeg ikke tåler mer. Dette har gjort meg til en nervøs dame og jeg føler at jeg ikke får medhold hos legen og at hun skylder på angst.Noe jeg er sterk uenig i! har bedd om å få time hos spesialist,men det har uteblitt. Jeg har vært hos hudlegespes tidligere og tatt tester på ryggen som jeg har gått med i 7dager. Det ga ingen utslag,men jeg mener dette er et 'innvendig' prob. Jeg mener jeg er blitt hypersensitiv. Men hvorfor blir det verre og verre? Jeg må nevne at før jeg giftet meg hadde jeg en periode på noen år hvor jeg brukte narkotika(13år siden). Nevner dette fordi min mor mener å ha lest at bruk av amfetamin kan utløse hyperallergi. En annen faktor jeg tenker på er at jeg har silikoninnlegg.Vil helst ikke nevne dette, men syns og ha fått mer og mer av disse problemene mine etter dette ble gjort.kan dette virkelig ha en innvirkning? Men da må jeg også nevne at i disse årene etter jeg gjorde inngrepet(5år siden) har vært tøffe for meg for jeg var midt i småbarnsperioden og hadde nettopp begynt i ny jobb. Jobben var veldig tøft fysisk. Noe som har ført til at jeg ble sykemeldt med betennelse i skulder/arm.betennelsen er jeg blitt kvitt men har fremdeles vondt og går til behandling. I denne jobben var det mye kjemiske lukter fra plast,lim og støv. Jeg klagde på dette fra første stund men de hadde verneombud på jobben som sa at alt var som det skulle. Men ikke for mitt vedkommende! Så altså;tror du at stress og disse luktene for min sensitive kropp kan ha hatt en utløsende effekt? Skulle så gjerne funnet ut av dette problemet mitt for jeg føler dette er nedverdigende for meg. Jeg er en sunn jente som spiser sunn mat og trener hver dag så hvorfor er dette et økende problem for meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344062-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Kjære deg Du er helt klart en person med overfølsomhetsproblemer. Atopisk eksem og matallergier som barn er typisk for overfølsomme personer. Faren er imidlertid at når man er overfølsom og har enkelte allergier så vil man plassere alle helseproblemer i den boksen selv om de ikke alltid hører hjemme der. Det er sikkert en rekke ting du reagerer på som sterke lukter og enkelte bestanddeler i maten, men det er ikke sikkert at hver gang du føler deg utilpass så er årsaken noe du har spist eller på annen måte kommet borti. Du bør snakke med legen din om helseproblemene dine, men ikke overfokusere på at alt har med allergiene eller overfølsomheten din å gjøre. Legen bør så foreta en grundig undersøkelse for å finne ut om det er andre årsaker til plagene dine og hvordan de skal behandles. Du skal ikke se bort fra at de tøffe årene du har vært igjennom med arbeid, sykemelding og barnefødsler har satt spor og kan forklare en del av plagene dine. At stress har en betydelig innvirkning på kroppen er det ingen tvil om og stress kan gjøre deg fysisk syk. Det at du er allergiker gjør deg nok enda mer utsatt for å reagere fysisk på stress du har vært utsatt for. Så gi fastlegen din en ny sjanse ved å være åpen for alternative forklaringer på plagene dine i tillegg til overfølsomhetsreaksjoner. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344062-allergi/#findComment-2914836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.