avidi Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Fikk en telefon fra skolen i dag. Junior finner stadig på små ting som forstyrrer undervisningen og som ikke " lov". I dag var det at han urettmessig hadde tatt et eple fra fruktutdelingen, en annen dag var det at han stadig tygger tyggegummi i fellessamlingen. Når han blir konfontert med dette innrømmer han med en gang at det er han som er skyldig og tar gjerne på seg skylden for andre også. Bare småting enkeltvis, men som samlet gjør at kontaktlærer lurer på hva som ligger under. Dette har gjentatt seg i siden han startet på 1. trinn. Faglig sett er han superintelligent i følge lærerene, han ligger langt over 6.trinns pensum i de fleste fag. Han blir lynraskt ferdig med oppgavene han skal gjøre og alt er helt riktig. Virker som om han bevisst gjør seg fort ferdig for å kunne leke og tulle. I vennegjengen er han et forbilde og mannge ser opp til ham og tar etter ham når det gjelder rampestreker. Emosjonelt er han liten ennå, det virker ikke som han forstår konsekvensen av det han gjør.Vi har prøvd å prate med ham om dette, men han sklir unna og snakker det vekk. Skolen skal ha ros og honør for at de griper tak i tingene før de blir for store og kontakter oss foreldre. Faglærer vil nå vurdere om han skal få 8.trinns pensum i matematikk for at han skal holde seg sysselsatt, men hun vil samtidig at initiativet skal komme fra gutten selv. I språkfagene gjør han akkurat det han må og absolutt ikke mer, får de beksjed om å skrive 2-4 sider skriver han akkurat 2, men også her er alt riktig. Jeg trenger noen inspill på hvordan vi skal gå fram for å få ham til å innse at han må slutte med disse "emil-strekene" og ta skolen mer seriøst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 ''Faglærer vil nå vurdere om han skal få 8.trinns pensum i matematikk for at han skal holde seg sysselsatt, men hun vil samtidig at initiativet skal komme fra gutten selv.'' Hvorfor det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 ''Faglærer vil nå vurdere om han skal få 8.trinns pensum i matematikk for at han skal holde seg sysselsatt, men hun vil samtidig at initiativet skal komme fra gutten selv.'' Hvorfor det? 6.trinns mattepensum er alt for enkelt for ham. Hun vil at han skal få en utfordring han virkelig må jobbe med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 6.trinns mattepensum er alt for enkelt for ham. Hun vil at han skal få en utfordring han virkelig må jobbe med. Ja, det skjønte jeg. Men hvorfor mener faglærer at initiativet må komme fra gutten sjøl? Dersom skolen opplever at ungen kjeder livet av seg og har forutsetninger for å regne pensum som er to år over der han er, er det da bare for pokker å la han gå i gang med 7. klasseboka først, og så over på 8. klasseboka når han evt trenger ennå mer utfordringer? Det er skolens oppgave å legge til rette for tilpassa opplæring, det er noe alle har lovfesta krav på. Også de faglig sterke elevene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Ja, det skjønte jeg. Men hvorfor mener faglærer at initiativet må komme fra gutten sjøl? Dersom skolen opplever at ungen kjeder livet av seg og har forutsetninger for å regne pensum som er to år over der han er, er det da bare for pokker å la han gå i gang med 7. klasseboka først, og så over på 8. klasseboka når han evt trenger ennå mer utfordringer? Det er skolens oppgave å legge til rette for tilpassa opplæring, det er noe alle har lovfesta krav på. Også de faglig sterke elevene. Helt enig med deg. Hvilke 12åringer tar iniativ til vanskeligere skolearbeid selv?... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Helt enig med deg. Hvilke 12åringer tar iniativ til vanskeligere skolearbeid selv?... Nettopp. Jeg tviler på at jeg hadde tatt noe slik initiativ da jeg var 12 år, for og si det sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Nettopp. Jeg tviler på at jeg hadde tatt noe slik initiativ da jeg var 12 år, for og si det sånn. Samme her... ;p 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Ja, det skjønte jeg. Men hvorfor mener faglærer at initiativet må komme fra gutten sjøl? Dersom skolen opplever at ungen kjeder livet av seg og har forutsetninger for å regne pensum som er to år over der han er, er det da bare for pokker å la han gå i gang med 7. klasseboka først, og så over på 8. klasseboka når han evt trenger ennå mer utfordringer? Det er skolens oppgave å legge til rette for tilpassa opplæring, det er noe alle har lovfesta krav på. Også de faglig sterke elevene. Ja, jeg er enig med deg der. Tror læreren vil at han skal ha en oppgave han kan trives med og som han ikke ser på som "straff, men oppfordre ham til innsats. Dersom han får en oppgave ikke interesserer seg for kobler han fullstendig ut og forstyrrer medelevene sine i stedet. Hun vil også vi som foreldre skal motivere gutten og få ham til å innse at når han yter er det til hans eget beste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Ja, jeg er enig med deg der. Tror læreren vil at han skal ha en oppgave han kan trives med og som han ikke ser på som "straff, men oppfordre ham til innsats. Dersom han får en oppgave ikke interesserer seg for kobler han fullstendig ut og forstyrrer medelevene sine i stedet. Hun vil også vi som foreldre skal motivere gutten og få ham til å innse at når han yter er det til hans eget beste. Dette blir jo en fullstendig høna-og-egget-situasjon! Hva skal komme først: Motivasjon til å gjøre oppgaver som kan kanskje vil like bedre, eller oppgaver som motiverer han til å yte en innsats? Hva med å ikke kaste bort mer tid på at guttungen kanskje skal finne motivasjon, men heller se om nye og mer utfordrende oppgaver vil motivere han til å faktisk gjøre noe i stedet for å få muligheten til å lage sirkus for de andre når han er ferdig med det han skal? Jeg ville tatt en prat med skolen igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Dette blir jo en fullstendig høna-og-egget-situasjon! Hva skal komme først: Motivasjon til å gjøre oppgaver som kan kanskje vil like bedre, eller oppgaver som motiverer han til å yte en innsats? Hva med å ikke kaste bort mer tid på at guttungen kanskje skal finne motivasjon, men heller se om nye og mer utfordrende oppgaver vil motivere han til å faktisk gjøre noe i stedet for å få muligheten til å lage sirkus for de andre når han er ferdig med det han skal? Jeg ville tatt en prat med skolen igjen. Veldig godt poeng du har der. Vi skal ta en ny prat med læreren om noen uker, hun har også lovet å ta en motivasjonsprat med junior. I mellomtiden skal vi prøve å fore ham med litt engelske bøker og blader for å prøve å stimulere språkinteressen litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Ja, det skjønte jeg. Men hvorfor mener faglærer at initiativet må komme fra gutten sjøl? Dersom skolen opplever at ungen kjeder livet av seg og har forutsetninger for å regne pensum som er to år over der han er, er det da bare for pokker å la han gå i gang med 7. klasseboka først, og så over på 8. klasseboka når han evt trenger ennå mer utfordringer? Det er skolens oppgave å legge til rette for tilpassa opplæring, det er noe alle har lovfesta krav på. Også de faglig sterke elevene. Antagelivis mener læreren at hvis hun lesser på han mer oppgaver på et vanskligere trinn uten at han er motivert vil han ikke gjøre dem. Spør han etter det selv vil han også være mer interessert å jobbe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Dette blir jo en fullstendig høna-og-egget-situasjon! Hva skal komme først: Motivasjon til å gjøre oppgaver som kan kanskje vil like bedre, eller oppgaver som motiverer han til å yte en innsats? Hva med å ikke kaste bort mer tid på at guttungen kanskje skal finne motivasjon, men heller se om nye og mer utfordrende oppgaver vil motivere han til å faktisk gjøre noe i stedet for å få muligheten til å lage sirkus for de andre når han er ferdig med det han skal? Jeg ville tatt en prat med skolen igjen. Helt enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Ja, jeg er enig med deg der. Tror læreren vil at han skal ha en oppgave han kan trives med og som han ikke ser på som "straff, men oppfordre ham til innsats. Dersom han får en oppgave ikke interesserer seg for kobler han fullstendig ut og forstyrrer medelevene sine i stedet. Hun vil også vi som foreldre skal motivere gutten og få ham til å innse at når han yter er det til hans eget beste. Men hva med den biten som handler om å bli stilt krav til og bli utfordret. Om skolen ikke nå sørger for at han må svette og slite litt for å oppnå resultater, hvordan skal han da takle det når han om noen år ikke lengre kan surfe. Mange dyktige elever har gjort det elendig fordi de har lært å takle motgang alt for sent. Synes lærerne bør stille krav til ham, ikke bare la han gjøre det som er gøy og enkelt. Da vil han sannsynligvis bli mer fokusert og kjede seg mindre. Det gjelder ikke bare i matte. Er det mulig for ham å få tatt noen fag på videregående nivå, så de er unnagjort. Så kan han få med seg større bredde på videregående? Det vil være en god utfordring og motivasjon. Får han tilstrekkelig fysisk aktivitet? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Men hva med den biten som handler om å bli stilt krav til og bli utfordret. Om skolen ikke nå sørger for at han må svette og slite litt for å oppnå resultater, hvordan skal han da takle det når han om noen år ikke lengre kan surfe. Mange dyktige elever har gjort det elendig fordi de har lært å takle motgang alt for sent. Synes lærerne bør stille krav til ham, ikke bare la han gjøre det som er gøy og enkelt. Da vil han sannsynligvis bli mer fokusert og kjede seg mindre. Det gjelder ikke bare i matte. Er det mulig for ham å få tatt noen fag på videregående nivå, så de er unnagjort. Så kan han få med seg større bredde på videregående? Det vil være en god utfordring og motivasjon. Får han tilstrekkelig fysisk aktivitet? mvh Han trenger absolutt å bli stilt krav til, der har nok både vi og skolen tatt litt for lett på det og tenkt at han finner ut av dette selv. Fag på videregående skoles nivå er han ikke moden for foreløpig tro jeg. Han er veldig faglig flink men modenhetsnivået fysisk og emmosjonelt er på 12 års nivå der det bør være. Fysisk aktivitet får han kanskje litt for lite av, han trener håndball to dager i uka og kamp på søndager. Utover det blir det mye TV og data, i allefall i vinterhalvåret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Han trenger absolutt å bli stilt krav til, der har nok både vi og skolen tatt litt for lett på det og tenkt at han finner ut av dette selv. Fag på videregående skoles nivå er han ikke moden for foreløpig tro jeg. Han er veldig faglig flink men modenhetsnivået fysisk og emmosjonelt er på 12 års nivå der det bør være. Fysisk aktivitet får han kanskje litt for lite av, han trener håndball to dager i uka og kamp på søndager. Utover det blir det mye TV og data, i allefall i vinterhalvåret. Men om han får et pensum forbi hans alder, kan kanskje et mål være å ha tatt unna et eller flere fag fra videregående før han er ferdig med ungdomsskolen. (Om ikke regelverket er for firkantet.) Da har han en gevinst for merarbeidet. Hva med å sette en trimsykkel foran TV-en? Den som trener styrer fjernkontrollen. Om ingen trener styrer de voksne fjernkontrollen og avknappen i serdeleshet. Man kan jo lage spennende oversikter og statistikker på treningen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Men om han får et pensum forbi hans alder, kan kanskje et mål være å ha tatt unna et eller flere fag fra videregående før han er ferdig med ungdomsskolen. (Om ikke regelverket er for firkantet.) Da har han en gevinst for merarbeidet. Hva med å sette en trimsykkel foran TV-en? Den som trener styrer fjernkontrollen. Om ingen trener styrer de voksne fjernkontrollen og avknappen i serdeleshet. Man kan jo lage spennende oversikter og statistikker på treningen. mvh Takk for mange gode forslag. Jeg skal ta det med meg videre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.