Gå til innhold

Si fra til kona om narkotikamisbruk?

Anbefalte innlegg

Gjest må være anonym nå.....

Vi har et vennepar hvor mannen i den senere tid har begynt å røyke hasj og innimellom bruke amfetamin, antakelig for å "klare" dagene. Han sliter psykisk (depresjon), har gått sykmeldt både helt og delvis en god del, og bruker også såkalte "lykkepiller".

Kona hans vet altså ikke om narkotikamisbruket hans. Han har fortalt det til min mann, som igjen har sagt det til meg. Min mann har prøvd å overtale ham til å slutte og/eller søke hjelp, men når ikke inn.

Dette er i utgangspunktet en normal, relativt oppegående mann, som ikke har noen fortid med narkotika. Mulig han røyka litt hasj for å prøve i sin ungdom, men så vidt jeg vet er det først nå, i en alder av slutten av 30-årene han har begynt med det igjen, samt altså amfetamin, dog i "moderate" mengder. Det gjør oss uansett bekymret.

Dilemmaet er om vi bør fortelle dette til kona hans? Hun er en meget oppegående, velutdannet dame som ikke har eller har hatt noen befatning med narkotika tidligere. Jeg syns dette er så vanskelig. VI ønsket at han skulle skjønne dette og slutte før misbruket tar av, men det virker ikke som mannen min når inn i det hele tatt.

En idè å kontakte sjefen hans kanskje? Å fortelle dette til kona kan medføre så mye vondt. Tenk om han kunne klare seg ut av dette uten å involvere henne? De har også små barn, noe som gjør dette enda alvorligere.

Gode råd, noen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344116-si-fra-til-kona-om-narkotikamisbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tydlig at han trenger hjelp.. stoffmisbruk gjør en bare mer deppa.. Men det er ikke ders sak å fortelle dette til sjefen i hvert fall. Jeg hadde blitt rasende hadde det vært min mann, og venninna mi hadde ringt sjefen hans og ikke med.. Hun står nærmest og er antagelig den som kan hjelpe han mest.

Mulig mannen din risikerer vennskapet her, men han kan si han føler han må gripe inn, og si at han må snakke med kona si selv om fortelle om det, ellers gjør mannen din det. Da har han i hvert fall en sjanse til å få fortalt det selv. Ikke gå bak ryggen hans. DU bør ikke foreta deg noe, siden dette er noe mannen din har blitt fortalt eller sett.. og ikke du.

''Tenk om han kunne klare seg ut av dette uten å involvere henne?''

Etter min mening er det svært sannsynlig at det blir umulig. Er han hekta på noe, kommer han til å trenge henne.

Jeg synes hun står nærmere enn sjefen hans, hvis dere skal ta saken opp med noen. Jeg ville blitt fly forbanna hvis familie eller venner hadde rapportert om slike problemer direkte til min manns arbeidsplass. Hadde det vært kollegene, blir jo saken en annen.

Gi ham klar beskjed om at dere informerer hans nærmeste (som jeg altså mener er kona) hvis han ikke gjør det selv. Alt annet er feigt hvis dere er venner

synes

Gjest må være anonym nå....

Det er tydlig at han trenger hjelp.. stoffmisbruk gjør en bare mer deppa.. Men det er ikke ders sak å fortelle dette til sjefen i hvert fall. Jeg hadde blitt rasende hadde det vært min mann, og venninna mi hadde ringt sjefen hans og ikke med.. Hun står nærmest og er antagelig den som kan hjelpe han mest.

Mulig mannen din risikerer vennskapet her, men han kan si han føler han må gripe inn, og si at han må snakke med kona si selv om fortelle om det, ellers gjør mannen din det. Da har han i hvert fall en sjanse til å få fortalt det selv. Ikke gå bak ryggen hans. DU bør ikke foreta deg noe, siden dette er noe mannen din har blitt fortalt eller sett.. og ikke du.

Tusen takk for svar. Grunnen til at vi tenkte på sjefen, er at de kunne fått til et opplegg på jobben via AKAN e.l.

SOm du sier, så er det nok ikke jeg, men mannen min som bør være den som foretar seg noe her. Dette er vanskelig for oss, derfor håper jeg på mange innspill her.

Gjest må være anonym nå....

''Tenk om han kunne klare seg ut av dette uten å involvere henne?''

Etter min mening er det svært sannsynlig at det blir umulig. Er han hekta på noe, kommer han til å trenge henne.

Jeg synes hun står nærmere enn sjefen hans, hvis dere skal ta saken opp med noen. Jeg ville blitt fly forbanna hvis familie eller venner hadde rapportert om slike problemer direkte til min manns arbeidsplass. Hadde det vært kollegene, blir jo saken en annen.

Gi ham klar beskjed om at dere informerer hans nærmeste (som jeg altså mener er kona) hvis han ikke gjør det selv. Alt annet er feigt hvis dere er venner

synes

Takk for svar. Er enig i at det er bedre å si det til kona enn til sjefen. Vi tenkte på AKAN i arbeidssammenheng, derfor vi tenkte på sjefen.

Det vil vel koste et vennskap kanskje, men jeg syns ikke vi kan sitte å se på at en hel familie ødelegges på denne måten.

Takk for svar. Er enig i at det er bedre å si det til kona enn til sjefen. Vi tenkte på AKAN i arbeidssammenheng, derfor vi tenkte på sjefen.

Det vil vel koste et vennskap kanskje, men jeg syns ikke vi kan sitte å se på at en hel familie ødelegges på denne måten.

AKAN kan være en løsning, men han må i så fall ville det selv. La det at han selv går til AKAN-kontakten på jobben være en av mulighetene når mannen din tar saken opp med ham.

Annonse

Gjest Vageroen

Hva med å gi han et ultimatum. Han må fortelle kona si om dette ellers vil dere gjøre det.

Prøv å få frem at det er av omsorg for han at dere ønsker å fortelle det.

Å kontakte sjefen burde dere ikke gjøre det. Uansett er det vanskelig å tvinge noen til å oppsøke hjelp. Han må ville det selv.

Nei, denne var ikke så lett...

Jeg skjønner godt at dere er bekymret. For "alle" vet jo hvor farlig narkotikamisbruk er, og hvor lett det fører til avhengighet og at misbruket øker, og kommer ut av kontroll.

Det er sikkert mulig å skjule i begynnelsen når det bare skjer av og til, og han tilsynelatende fungerer normalt i det daglige. Men veien er dessverre kort til at behovet for stoff blir såpass preserende at det overskygger mye annet. Og ikke minst: Han kan han være en potensiell fare for seg selv og andre (egne barn), hvis han f.eks kjører bil i påvirket tilstand.

Dette er en av grunnene til at jeg synes kona hans bør få vite det! Hun fortjener å vite at barna ikke nødvendigvis er i "trygge hender" hos sin far, noe hun antagelig tar som en selvfølge.

Også for hans egen del kan det være bra at kona vet om det.

Da vet han at han blir "overvåket" og det blir mye vanskeligere å fortsette i det skjulte. Antagelig kommer hun til å legge press på ham og kreve at han slutter. Og alternativt får det ihvertfall konsekvenser hvis han fortsetter - i motsetning til nå, hvor han "slipper unna sålenge han klarer å holde det skjult.

Hvis han bagatelliserer misbruket, og ikke er motivert til å slutte på egenhånd, så kan det kanskje hjelpe med press fra ytre omstendigheter til hjelpe ham til å innse alvoret og hva han risikerer ved å fortsette på denne måten.

Men jeg synes dere bør ta en prat med mannen først og "advare" ham om at dere kommer til å si det til kona hans. Begrunn det gjerne med at dere er bekymret for barna, og for at dette kan utarte seg hvis det ikke stoppes "i tide"

Da har dere ihvertfall ikke gått bak ryggen hans ved å "sladre" til kona mot hans vitende.

Hun blir antagelig ikke glad for denne opplysningen, (det kan jo også hende at hun vet / har mistanke allerede) og hun vil muligens reagere med sinne, eller som at dere blander dere inn i noe dere ikke har noe med. Men på lengre sikt vil hun nok innse at det dere gjorde var riktig, og at hun til syvende og sist var mest tjent med å vite om dette.

Tusen takk for svar. Grunnen til at vi tenkte på sjefen, er at de kunne fått til et opplegg på jobben via AKAN e.l.

SOm du sier, så er det nok ikke jeg, men mannen min som bør være den som foretar seg noe her. Dette er vanskelig for oss, derfor håper jeg på mange innspill her.

Skjønte den tanken ang. Akan, men hvis han er på det stadiet at han ikke mener det er misbruk så vil han bli forbanna og det kan skape konflikter på jobben.. Han kan føle seg tråkka på, og da gjør det det ikke letter å hjelpe han..

Skjønner dere vil hjelpe, og han trenger hjelp. Gi han sjansen til å hjelpe seg selv først med å snakke med kona, så får de ta det sammen derfra..

Jeg tror jeg ville vurdert det slik at det kunne få større ringvirkninger å fortelle det til sjefen. Hvis det "bare" hadde vært hasj hadde jeg kanskje ikke fortalt noe, med mindre jeg hadde observert atferdsendring. Amfetamin ville jeg sagt fra om.

Er det en mulighet å gå via fastlegen hans i første omgang?

En begynnelse kan være å oppforder ham til å ta det opp med kona. Evt. gi ham en deadline på å enten ha oppsøkt hjelp og/eller vært ærlig overfor ektefellen.

Gå til sjefen, ville jeg aldri gjort. Med mindre disse forholdene utgjorde en vesentlig fare for arbeidsplassen.

Uansett ville jeg ikke gjort noe bak ryggen hans, altså uten å si at dette kommer jeg til å gjøre viss ikke,...

Det kan hende det beste er å ikke si noe til noen på dette tidspunktet og heller være en venn.

mvh

Annonse

Gjest all grunn til å være bekymret

Skjønte den tanken ang. Akan, men hvis han er på det stadiet at han ikke mener det er misbruk så vil han bli forbanna og det kan skape konflikter på jobben.. Han kan føle seg tråkka på, og da gjør det det ikke letter å hjelpe han..

Skjønner dere vil hjelpe, og han trenger hjelp. Gi han sjansen til å hjelpe seg selv først med å snakke med kona, så får de ta det sammen derfra..

utrolig trist for alle involverte dette her.. ! Det jeg vet om rus (og det er fordi jeg jobber med det) er at man kan bruke amfetamin for å bli kvikkerer og så hasj etter noen timer for å kommer seg ned igjen-. En annen side ved hasj, er at en alvorlig bivirkning er depresjon... kanskje han han har brukt det lengre enn det han sier. Har man begynt med så alvorlige ting,, er det bare å sette hardt mot hardt... Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...