Gå til innhold

Er det i orden at en lærer svarer slik?


Anbefalte innlegg

På hvilket grunnlag nektet de henne ekstra tid? Mente de dokumentasjonen ikke holdt?

Det er både tragisk og tøysete om en karakter i f.eks. historie skal avgjøres av lese- og skrivetempo og ikke studentens kunnskapsnivå.

http://universitas.no/nyhet/52155/mener-dyslektikere-ikke-far-hjelp/

http://www.uio.no/studentliv/studentforeninger/faglige/dyslektikere.html

mvh

Jeg husker ikke. Da var vi midt i en utredning av minstemann som også har lese og skrivevansker. Og hun hadde flyttet hjemmenifra.

Fortsetter under...

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    33

  • frosken

    5

  • morsan

    4

  • Colette

    4

Mest aktive i denne tråden

''Rart at barn skal lære å takle slikt når ikke lærere en gang tåler slik kritikk uten å gå fullstendig i forsvar.''

Der har du et viktig poeng.

Jeg tror mange lærere har store huller i den emosjonelle forståelsen av lese- og skrivevansker.

mvh

Generalisering..

Gjest synes jeg

Jeg vet bare at svigermor fikk lignende beskjed fra SIN lærer da ho var liten, og unngår i det leeengste å skrive noe som helst. Både huskelapper, gratulasjonskort og ikke minst brev. Stakkars...-ho har ei helt normal,leselig håndskrift. men forstår det ikke selv...-for læreren sa...

jeg hadde tatt det opp sånn det ikke skjer igjen, og også snakket med barnet om at læreren hadde en dårlig dag eller no sånt... De (lærerene) trenger jaggu meg ikke ødelegge skrivelysten med skjønnhetsfeil,vel?

Gjest segunda

Det at han har lettere lese- og skrivevansker har ikke sammenheng med håndskrifta hans. For øvrig så synes jeg begrepet lettere lese- og skrivevansker er dumt siden man enten har de vanskene eller ikke, men jeg vet at noen få fagpersoner bruker det.

Siden læreren sa dette til gutten så mener hun at han kan bedre, og må venne seg av slurving. Er du sikker på at hun tar feil? Hvis du er det så tar du det opp med læreren og forklarer henne at han gjør så godt han kan, og da kan dere diskutere årsakene til problemene han har. Har han problemer med finmotorikken, oppmerksomhet, uro eller lignende?

Gjest de skal forvente progresjon av alle

''Men jeg er ikke helt sikker på at læreren i dette tilfellet sammenlignet eleven med de andre.''

Hva læreren mente h*n gjorde, er uvesentlig i forhold til hva eleven _opplever_ det som. 99 av 100 vil eleven føle seg sammenlignet med andre.

Aldersslegga synes jeg generelt er et sjofelt og under beltestedet trekk fra voksne overfor barn. Det blir verre når man bruker den mot et barn som ganske sikkert sliter med at de presterer under sin alder i faget.

Om læreren mente at eleven ikke gjorde sitt beste, så fikk h*n vel si det og være saklig i sin kritikk i stedet for injurierende. Barn opplever ofte kommentarer om at de ikke presterer "store nok" som svært ydmykende og nedverdigende.

Mitt ankepunkt er ikke at læreren kritiserte, men måten det ble kritisert på. Spesielt med tanke på at det mest sannsynlig er en sammenheng mellom lese- og skrivevanskene og den mindre pene håndskriften.

mvh

Jeg synes ikke det Grot forklarer kan kalles "aldersslegga".

Hvis læreren mener at gutten etter 50 norsktimer bør kunne ha en utvikling på et område (slik at man halvveis i neste skoleår gjør noe beder enn man gjorde forrige skoleår) så er jo det helt riktig selv om det er snakk om en elev som har en diagnose / utfordring innen et fag. Og dermed klare ting i fjerde han ikke gjorde i tredje klasse.

At det kan ha blitt sagt på en dum måte, kan tas opp med læreren.

Fysioterapeuten og legen sier til datteren min at de forventer at hun klarer flere øvelser med det opererte benet sitt denne måneden enn forrige måned. Og når datteren min føler at utviklingen står stille og hun virkelig føler hun gjør så mye hun orker, så kan det være litt frustrerende der og da. Men da går hun hjem og øver ekstra pådisse øvelsene, og kanksje hun klarer flere nestegang. Noen ganger gjør hun det, og noen ganger klarer hun fakstisk færre, fordi det er for vondt og stivt. Men jeg ønsker ikke at fysioterapeuten skal slutte å stille krav fra måned til måned (eller klasseår til klasseår). Jeg ser at det fungerer. Hun vil aldri gå perfekt på dette benet, men hun kan komme på et nivå hvor det fungerer på en grei måte for henne.

Låter en smule tungrodd og en smule tilfeldig. Kan det ikke bli vel mye skjønn ute å gå.

På mitt studisted opererte de stort sett med 'standardsatser' med de fordeler og ulemper dette innebar. Fikk for øvrig inntrykk av at de på den tiden var ganske håpløse mhp å tilrettelegge noe annet enn eksamen.

mvh

Det brukes standardiserte løsninger og etter min oppfatning fungerer ordningene bedre enn de gjorde før.

Annonse

'' Dessverre kan det være fare for at barnet er så sårbart, skamfull og føler seg så stigmatisert på dette området at det ikke lar seg gjennomføre.

''

Nå synes jeg denne tråden tar litt av. Akkurat som skolen kan gjøre for dårlig jobb mht tilrettelegging av opplæing for barn med lese-og skrivevansker, så kan omgivelsene også sykeliggjøre og forstørre barnets vansker. Begge deler virker uhyre hemmende for utviklingen av barns potensiale.

''Nå synes jeg denne tråden tar litt av. Akkurat som skolen kan gjøre for dårlig jobb mht tilrettelegging av opplæing for barn med lese-og skrivevansker, så kan omgivelsene også sykeliggjøre og forstørre barnets vansker. Begge deler virker uhyre hemmende for utviklingen av barns potensiale.''

Vel talt, frosken!

Det er en selvfølge at krav skal stilles ut i fra egne forutsetninger, og ikke utifra hva andre presterer. Men jeg er ikke helt sikker på at læreren i dette tilfellet sammenlignet eleven med de andre. Jeg ser at noen tolker det slik , jeg synes ikke det er noen selvfølge. At læreren sier at "nå når du går i 4.klasse...." så kan vel det også bety at du gjorde slik og slik i 3.klasse, nå er du ett år eldre og klarer mer...

Men jeg trodde ikke kritikken i dette tilfellet gikk på ortografien, jeg trodde det dreide seg om å ha en tydelig og lesbar skrift. Og jeg opplever også elever som hevder å gjøre så godt de kan, selv om både de selv og jeg vet at det ikke stemmer. Så om læreren mener at eleven kan bli langt bedre så er ikke eleven fritatt fra krav om han hevder å gjøre så godt han kan.

Slik jeg leser hovedinnlegget så kan hovedproblemet her like godt være at mor/barn er overfølsomme for kritikk, som at læreren ikke klarer å bedømme hva hans elev kan klare.

Når det er sagt så er jeg selvfølgelig enig i at elever skal roses og de skal bedømmes utifra egne forutsetninger, ikke hva alle andre klarer. Og når man kjenner eleven så er det heller ikke noe problem å sette krav og forvente fremgang på elevens vegne.

Bra oppsummert. Jeg er enig.

Gjest Nilje

Såvidt meg bekjent tilrettelegges det i stor grad ved eksamen innenfor universitets- og høgskolesystemet, men man er også opptatt av at det kun skal kompenseres for den vansken studenten har, ikke overkompenseres. Det kreves god dokumentasjon og tilbys også hjelp til å innhente sakkyndig vurdering og uttaelse dersom studenten mangler dette.

jøss kreves det mye dokumentasjon? Jeg oppsøke studenthelsetjeneste på universitetet, sa at jeg hadde problemer med skrivingen og fikk en legeerklæring på det i løpet av fem minutter. Så etter min erfaring var dette ganske enkelt, men kanskje det har noe med hvor man studerer?

jøss kreves det mye dokumentasjon? Jeg oppsøke studenthelsetjeneste på universitetet, sa at jeg hadde problemer med skrivingen og fikk en legeerklæring på det i løpet av fem minutter. Så etter min erfaring var dette ganske enkelt, men kanskje det har noe med hvor man studerer?

Det har blitt mer fokus de senere årene på at en del studenter misbruker muligheten for å få utvidet eksamenstid, blant annet folk med pollenallergi. Av den grunn forsøker man å kreve mer nøyaktig dokumentasjon enn tidligere.

"sladrer til foreldrene"... mener nå at det er veldig bra at et barn kommer og forteller når noen har såret han eller henne med et utsagn. Mener du at det også er sladring hvis barnet kommer hjem og forteller at en medelev har sagt at han er tykk, dum, osv. også...?

Jeg mener at man faktisk må ta det barn sier med en klype salt... Det er ikke alltid at barn klarer å formidle de faktiske hendelser, pga. manglende ordforråd. Bare en liten påminnelse.

Annonse

Attekattenoa

''Hvordan ville du reagert?''

Jeg ville reagert med å si noe ala: " Ja, da får vi øve mer. Skal man bli skikkelig god til noe må man øve mye, vet du."

Evt. så hadde jeg tydd til mantraen her i huset.: "Alle er forskjellige ved du. Du må øve mye på skriving, andre må øve mye på noe annet, slik er det bare"

Budskapet er at det er helt vanlig at man er god på noen ting, og dårligere på andre, og det eneste man kan gjøre med det er å øve mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...