Gå til innhold

Meldekort vanskelig?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ja, tror det handler om motvilje i en del tilfeller og ikke manglende evne.

Jeg som jobber og får lønn blir kontrollert hele tida, må stemple inn og ut, skrive kalender på outlook om hva jeg gjør og hvor jeg er og får spørsmål om resultater og planer hele tida. Kan ikke se at jeg blir noe mindre kontrollert enn en midlertidig trygdemottaker? Men det er muligens selve endringen som er problematisk.

Er nok endel usikkerhet ute og går også. Mye nytt kan virke litt skremmende i starten, det føler jeg selv også noen ganger.

Så det er nok ikke bare det at folk føler seg kontrollerte.

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

7

• double

5

• Bookworm

5

• tonie

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest undrer meg på
Skrevet

Blir det vanskeligere nå begynner de å jobbe! :)

Unnskyld, jeg kunne ikke la være. Det var en dårlig, dårlig, ille dårlig spøk:)

Vet du hva, i noen tilfeller er det jo slik det er. Men slikt sier man ikke høyt, det er lite PK...

En person jeg kjenner mottar dagpenger og da han trengte penger til tannbehandling og måtte vurdere å søke sosialhjelp til å dekke utgiftene så fant han ut at det var så mye styr at han heller ville prøve å få seg en jobb snart...

Og det første mange uførepensjonister spør om når de får innvilget en 100 % trygd er når de kan begynne å jobbe og hvor mye de kan jobbe. Det er jo også en fin ordning som heter TULT som gjør at uføre kan jobbe inntil 100 % så får arbeidsplassen hele uføretrygden og den trygdede får lønn. Rart at en skal kunne få uføretrygd om en er i stand til å jobbe nærmere 100 %. Det er en fin ordning for de med reelt nedsatt arbeidsevne, fører til inkludering osv, men kan nok være at en del bedrifter får mye for penga og at det er sponset av staten...

Skrevet

Takk Colette! Hyggelig å se deg også. Bare en veldig kjapp liten gjestevisitt. Jeg er avvendt. Kjeder meg bare noe aldeles fryktelig i aften:)

Takk, takk :-) Jeg har virkelig savnet deg her inne, og det var utrolig koselig å se nicket ditt igjen:-) Håper du kommer masse innom framover.

Skrevet

Det som er vanskelig med meldekortet er å få riktig antall timer man jobber pr uke. Dessuten må man registrere seg som arbeidssøker for å fylt ut dette skjemaet elektronisk selv om man skal ha arbeidavklaringspenger

Gjest Tidligere Aetat-ansatt
Skrevet

''Meldekort vanskelig?

Det er en del som klager på at de må sende meldekort for å få trygd. De skriver om det på facebook og nettby, snakker om det på bingoen og når de leverer tippinga si på butikken. Er det ikke litt ironisk?''

Jo ,jeg mener det. Man skal besvare 5 spørsmål 2 ganger pr mnd, via internett eller post.De som er så syke at de ikke klarer dette av ulike årsaker, kan få "manuell behandling" av NAV. Man kan også kontakte NAV om man har glemt å sende eldekort for å begrense skadene (les: utbetaling).

Dette er ingen ny løsning, det nye er at personer med tidligere rehabiliteringspenger og TU onfattes av meldekortordningen.

''Jeg er enig i at det er enkelt når en først har gjort det en gang, men den første gangen er ikke nødvendigvis enkel.

Har en gått på tidsbegrenset ufør før omleggingen, vil ikke meldekortene passe disse og svarene sier seg ikke selv.

Hva svarer en f.eks på spørsmålet om en har vært syk de siste fjorten dagene?''

Som før gjelder sørsmålet om sykdom ANDRE sykdommer enn den opphavelige som gjør at man (tidligere) kvalifiserte for stønaden "attføring, rehabilitering , TU"; som f.eks influensa, sykehusinnleggelse osv.

Verre er det ikke :-)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1268520317' post='4322833]

Det er jo bare det at mange av oss ikke visste hva vi skulle krysse av på.

Meldekortet er ikke logisk utformet for meg som har hatt TU. Jeg klarte og lese meg opp på det, og fikk svart som jeg skulle, men det er jo ikke logisk at jeg skal registere meg som arbeidsøker også de neste 14 dagene?

Ikke logisk at jeg skal krysse av på at jeg har vært frisk de siste 14 dagene.

(Nå har mange vært på møte med NAV og fått vite slike ting, men det er flere av oss som aldri ble kallet inn til noe møte, men fikk enkelt formulert brev i posten, hvor det bare sto om MinID)

I tillegg snakket jeg med ei som kan mye om dette, men hun fikk problem med å fylle ut, jobber turnus, noe trygd, noe jobb, og meldekortet er ikke fleksibelt.

Dette er nok noe av årsaken til at folk gjerne i disse dager er litt frusterte. Så går det seg til, folk vet hva de skal krysse på.

Ikke sikkert de mesteret verken tipping eller FB i starten heller, jeg knotet fælt på med FB helt i begynnelsen, men det er det ikke rom for på meldekortet, for da får jeg ikke penger som jeg trenger til livsopphold.

Noen syter for alt, men akkurat med disse kortene, ja så var de ulogiske. Og NAV sine sider er ikke bare bare å navigere i for å finne hjelp. Komme igjennom på telefon var visstnok vanskelig i følge flere som hadde spørsmål, som jeg har snakket med.

Så selv om jeg fant ut av det selv, og vil mestre lett og sende meldekortene hver fjortende dag, så forstår jeg frustrasjonen til mange!

Støtter dine erfaringer, har gjort samme oppdagelse selv.

Skrevet

Takk, takk :-) Jeg har virkelig savnet deg her inne, og det var utrolig koselig å se nicket ditt igjen:-) Håper du kommer masse innom framover.

Det gjør jeg ikke, men jeg synes også det er koselig å snakke med deg igjen. Jeg føler meg ferdig her. Du får heller adde meg på facebook. Summen av laster er konstant;)

Skrevet

Det gjør jeg ikke, men jeg synes også det er koselig å snakke med deg igjen. Jeg føler meg ferdig her. Du får heller adde meg på facebook. Summen av laster er konstant;)

Jeg skulle gjerne ha addet deg på FB. Men det er ikke så lett når jeg ikke vet hva du heter i RL:-(

Gjest anonymfortiden
Skrevet

''Meldekort vanskelig?

Det er en del som klager på at de må sende meldekort for å få trygd. De skriver om det på facebook og nettby, snakker om det på bingoen og når de leverer tippinga si på butikken. Er det ikke litt ironisk?''

Jo ,jeg mener det. Man skal besvare 5 spørsmål 2 ganger pr mnd, via internett eller post.De som er så syke at de ikke klarer dette av ulike årsaker, kan få "manuell behandling" av NAV. Man kan også kontakte NAV om man har glemt å sende eldekort for å begrense skadene (les: utbetaling).

Dette er ingen ny løsning, det nye er at personer med tidligere rehabiliteringspenger og TU onfattes av meldekortordningen.

''Jeg er enig i at det er enkelt når en først har gjort det en gang, men den første gangen er ikke nødvendigvis enkel.

Har en gått på tidsbegrenset ufør før omleggingen, vil ikke meldekortene passe disse og svarene sier seg ikke selv.

Hva svarer en f.eks på spørsmålet om en har vært syk de siste fjorten dagene?''

Som før gjelder sørsmålet om sykdom ANDRE sykdommer enn den opphavelige som gjør at man (tidligere) kvalifiserte for stønaden "attføring, rehabilitering , TU"; som f.eks influensa, sykehusinnleggelse osv.

Verre er det ikke :-)

til tidligere nav ansatt. Det som er galt er at hvis en er influensasyk eller innlagt på sykehus for et eller annet, så får en jo ikke penger når en sender meldekort og trykker på om en har vært syk. når en var på tu, så kunne en være så syk en ville, en fikk pengene hver måned uansett. En har tross alt fått et vedtak på at en er ufør i x antall år. en er blitt trodd av de høyere instanser. plutselig så må en melde fra hver 14. dag. og en er ikke arbeidssøkende, selv om det står på meldekortet. systemet oppfordrer jo folk til å lyve.

Skrevet

Men jeg tror du glemmer at dette i utgangspunktet er folk som er syke/uføre, osv.?

Og en annen ting er at de nok føler seg mistenkeliggjort.

Med vennlig hilsen

''Men jeg tror du glemmer at dette i utgangspunktet er folk som er syke/uføre, osv.?

Og en annen ting er at de nok føler seg mistenkeliggjort.''

Er de så syke, evt analfabeter som enkelte er, kan de få "manuell behandling" fra NAV.

Å svare på 5 spørsmål 2 ganger pr mnd - elektronisk eller pr post- er vel den minste mistenkeliggjøringen fra NAV og samfunnet for øvrig..

Gjest anonymfortiden
Skrevet

Vet du hva, i noen tilfeller er det jo slik det er. Men slikt sier man ikke høyt, det er lite PK...

En person jeg kjenner mottar dagpenger og da han trengte penger til tannbehandling og måtte vurdere å søke sosialhjelp til å dekke utgiftene så fant han ut at det var så mye styr at han heller ville prøve å få seg en jobb snart...

Og det første mange uførepensjonister spør om når de får innvilget en 100 % trygd er når de kan begynne å jobbe og hvor mye de kan jobbe. Det er jo også en fin ordning som heter TULT som gjør at uføre kan jobbe inntil 100 % så får arbeidsplassen hele uføretrygden og den trygdede får lønn. Rart at en skal kunne få uføretrygd om en er i stand til å jobbe nærmere 100 %. Det er en fin ordning for de med reelt nedsatt arbeidsevne, fører til inkludering osv, men kan nok være at en del bedrifter får mye for penga og at det er sponset av staten...

ja, jeg er helt enig. Jeg er selv 100% ufør, og mener bestemt at hvis en er 100% ufør, så betyr det at en ikke kan jobbe i det hele tatt. Hvis en kan jobbe noe, så burde uføreprosenten blir redusert tilsvarende.

Skrevet

Jeg skulle gjerne ha addet deg på FB. Men det er ikke så lett når jeg ikke vet hva du heter i RL:-(

Åh, jeg trodde alle som har vært her en stund visste det. I alle fall fornavnet. Jeg er ikke så kjent som jeg trodde, visst;)

Hvis du vil kan du sende meg en mail på [email protected]. Hvis det føles ubekvemt lar du det være. No pressure:)

Skrevet

til tidligere nav ansatt. Det som er galt er at hvis en er influensasyk eller innlagt på sykehus for et eller annet, så får en jo ikke penger når en sender meldekort og trykker på om en har vært syk. når en var på tu, så kunne en være så syk en ville, en fikk pengene hver måned uansett. En har tross alt fått et vedtak på at en er ufør i x antall år. en er blitt trodd av de høyere instanser. plutselig så må en melde fra hver 14. dag. og en er ikke arbeidssøkende, selv om det står på meldekortet. systemet oppfordrer jo folk til å lyve.

Jeg tror dette med "syk" på meldekortet er beregnet på arbeidsledige som blir sykemeldte. Mye tyder på at det skulle ha vært utformet et eget meldekort for folk i denne situasjonen.

Gjest anonymfortiden
Skrevet

Jeg tror dette med "syk" på meldekortet er beregnet på arbeidsledige som blir sykemeldte. Mye tyder på at det skulle ha vært utformet et eget meldekort for folk i denne situasjonen.

er helt enig med deg det.

Gjest livea
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1268520317' post='4322833]

Det er jo bare det at mange av oss ikke visste hva vi skulle krysse av på.

Meldekortet er ikke logisk utformet for meg som har hatt TU. Jeg klarte og lese meg opp på det, og fikk svart som jeg skulle, men det er jo ikke logisk at jeg skal registere meg som arbeidsøker også de neste 14 dagene?

Ikke logisk at jeg skal krysse av på at jeg har vært frisk de siste 14 dagene.

(Nå har mange vært på møte med NAV og fått vite slike ting, men det er flere av oss som aldri ble kallet inn til noe møte, men fikk enkelt formulert brev i posten, hvor det bare sto om MinID)

I tillegg snakket jeg med ei som kan mye om dette, men hun fikk problem med å fylle ut, jobber turnus, noe trygd, noe jobb, og meldekortet er ikke fleksibelt.

Dette er nok noe av årsaken til at folk gjerne i disse dager er litt frusterte. Så går det seg til, folk vet hva de skal krysse på.

Ikke sikkert de mesteret verken tipping eller FB i starten heller, jeg knotet fælt på med FB helt i begynnelsen, men det er det ikke rom for på meldekortet, for da får jeg ikke penger som jeg trenger til livsopphold.

Noen syter for alt, men akkurat med disse kortene, ja så var de ulogiske. Og NAV sine sider er ikke bare bare å navigere i for å finne hjelp. Komme igjennom på telefon var visstnok vanskelig i følge flere som hadde spørsmål, som jeg har snakket med.

Så selv om jeg fant ut av det selv, og vil mestre lett og sende meldekortene hver fjortende dag, så forstår jeg frustrasjonen til mange!

Det er ikke logisk utformet for de på attføring heller. Har man vært syk og faktisk ikke vært på tiltaket sitt, skal man krysse av for at man ikke er syk. Har man hatt ferie, skal man ikke krysse av for ferie, man skal krysse av for at man er arbeidssøker, selv om man ikke er det, men går skole f.eks, men det er bare sånn man skal krysse det av, for å få utbetalingen sin, enten man var tu eller attført

ser også de har forandret litt på spørsmålene siden sist.

Mange var også veldig bekymret for at de ikke ville få utbetalingen sin om de ikke husket å sende meldekortet på rett dag, men man har jo 9 dager på seg, og får beskjed om når dato en skal sende osv på dataen når en vil, så tror at for 90 % av de som bekymrer seg vil det gå mye bedre enn de tror. :)

Skrevet

Du har så rett. Jeg omgir meg til daglig med folk som spekulerer i velferdsgodene våre. Dette kan jeg gjøre, og dette kan jeg ikke gjøre - ut i fra hva som lønner seg økonomisk, for meg. Det er på grensen til kvalmende, for å være ærlig.

Skrevet

''til tidligere nav ansatt. Det som er galt er at hvis en er influensasyk eller innlagt på sykehus for et eller annet, så får en jo ikke penger når en sender meldekort og trykker på om en har vært syk. når en var på tu, så kunne en være så syk en ville, en fikk pengene hver måned uansett. En har tross alt fått et vedtak på at en er ufør i x antall år. en er blitt trodd av de høyere instanser. plutselig så må en melde fra hver 14. dag. og en er ikke arbeidssøkende, selv om det står på meldekortet. systemet oppfordrer jo folk til å lyve.''

Skjønner frustrsjonen, men rehabiliteringspenger og TU blir gitt under forutsetning at man er "syk med utsikt til bedring". For tida er det som du vet stort politisk press mtp restabeidsevne, sykefravær osv.

Er som sagt tidligere Aetat-ansatt, og da var det slik at de på den gang "attføringspenger" kunne krysse av inntil 6 uker uten reduksjon i stønaden, utover det krevdes sykemelding som utløste sykepenger. Gidder ikkke google, men antar at det samme gjelder arbeidsavklaringspenger.

De på andre stønader måtte levere sykemelding for meldeperioden for å motta sykepenger.

Uansett, hensikten skal være å gi den enkelte de beste forutsetninger videre ;-)

Skrevet

Det som er vanskelig med meldekortet er å få riktig antall timer man jobber pr uke. Dessuten må man registrere seg som arbeidssøker for å fylt ut dette skjemaet elektronisk selv om man skal ha arbeidavklaringspenger

''Det som er vanskelig med meldekortet er å få riktig antall timer man jobber pr uke. Dessuten må man registrere seg som arbeidssøker for å fylt ut dette skjemaet elektronisk selv om man skal ha arbeidavklaringspenger''

1) Man fører antall arbeidstimer i den den 2-ukersperioden og blir trukket deretter. Arbeider man mindre neste periode, blir stønaden større. Summa summarum lønner det det å jobbe med mindre man har en timelønn av symbolsk art.

2) Ja, alle på dagpenger, individstønad og arbeidsavklaringspenger må registrere seg som "arbeidssøkere", også de permitterte. Dette for å utøse stønader maskinelt, og fordi stønadene skal erstatte tapt arbeidsinntekt for dem som kan ha mulighet for å gjenoppta arbeid.

Skrevet

Det er ikke logisk utformet for de på attføring heller. Har man vært syk og faktisk ikke vært på tiltaket sitt, skal man krysse av for at man ikke er syk. Har man hatt ferie, skal man ikke krysse av for ferie, man skal krysse av for at man er arbeidssøker, selv om man ikke er det, men går skole f.eks, men det er bare sånn man skal krysse det av, for å få utbetalingen sin, enten man var tu eller attført

ser også de har forandret litt på spørsmålene siden sist.

Mange var også veldig bekymret for at de ikke ville få utbetalingen sin om de ikke husket å sende meldekortet på rett dag, men man har jo 9 dager på seg, og får beskjed om når dato en skal sende osv på dataen når en vil, så tror at for 90 % av de som bekymrer seg vil det gå mye bedre enn de tror. :)

''Det er ikke logisk utformet for de på attføring heller. Har man vært syk og faktisk ikke vært på tiltaket sitt, skal man krysse av for at man ikke er syk. Har man hatt ferie, skal man ikke krysse av for ferie, man skal krysse av for at man er arbeidssøker, selv om man ikke er det, men går skole f.eks, men det er bare sånn man skal krysse det av, for å få utbetalingen sin, enten man var tu eller attført''

For de på attføring skal man kryssse av for sykdom i tiltak, går det mer enn 6 uker går man over på "sykepenger".

Man skal krysse av for ferie, og har da ikke rett til stønad. De kontorene jeg kjenner til, råder ergo de på attføring til å krysse "nei" på ferie i skoleferier o.l når det gjelder attføringstiltak ihht handlingsplan - ellers står man uforskyldt uten inntekt om man ikke får en feriejobb.

Skrevet

Men jeg tror du glemmer at dette i utgangspunktet er folk som er syke/uføre, osv.?

Og en annen ting er at de nok føler seg mistenkeliggjort.

Med vennlig hilsen

Minstenkeliggjort er det nok en del av oss som føler oss, at vi må dokumentere hver 14. dag at vi fremdeles er syke - spesielt vi som endelig hadde fått innvilget TU og i utgangspunktet kunne konsentrere oss om helsa et par-tre år.

Men at det er meldekortet som er den store, stygge ulven her, er jeg ikke enig i. Det kan overhodet ikke være noe vanskelig å fylle ut det kortet og sende hver 14. dag - men hensikten... den er jeg ikke sikker på om jeg ser...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...