Gå til innhold

gravid og solkrem/make up

Anbefalte innlegg

Gjest jewel78

jeg er en 31 år gammel kvinne, gravid i første trimester. Jeg lurer på om du kan gi meg et konkret tips ift trygg solkrem jeg kan bruke under svangerskapet, jeg har lest advarsler om parabener, oxybenzone osv, blir meget forvirret og redd for å skade fosteret mitt. kan jeg bruke kajal og mascara uten å være redd for hva de eventuelt inneholder, og kan jeg bleke håret etter din mening? ønsker å opprettholde en viss velvære under svangerskapet, men ønsker så klart ikke å skade fosteret.takk.mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344292-gravid-og-solkremmake-up/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest verinoca

Som mor - jeg ville ikke hatt kvaler med å bruke vanlig solkrem eller sminke under svangerskapet. Men hårfarging skal man unngå, antar det gjelder bleking også?

En solkrem med høy fakrot er viktig, siden du er ekstra utsatt for å få pigmentflekker i ansiktet når du er gravid og disse kommer til syne igjen år etter år.

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det viktigste å vite når man er gravid og ønsker å risikere minst mulig, er at selve fosteret med alle organene dannes i løpet av de 12 første ukene(1. trimester). Da er det særlig viktig at fosteret ikke utsettes for kjemiske påvirkninger i form av stoffer som tas inn f eks som medikamenter, alkohol, tobakk eller annet. Etter første trimester, vil fosteret i stor grad reagere som et "ferdig" barn, dvs at men ikke risikerer misdannelser av organer osv. Likevel være forsiktig og reflektert med hva man foretar seg. Når det gjelder kjemiske stoffer som smøres på huden, er det bare en liten prosent av dette som tas opp og kommer i sirkulasjonen, evt passerer "placenta"(morkake) barrieren, så her er det litt å gå på . Av de solkremene som gir minst grad av opptak gjennom huden er de såkalte barriere stoffene basert på zinc og titaniumoksyd og som regel finnes i solkremer for barn/ spedbarn. Så mitt råd blir derfor: I første del av svangerskapet(1.trimester) vær svært nøye med hva du spiser og drikker og ikke smør ukjente preparater på store kroppsområder. Bruk solbeskyttelse fortrinnsvis i form av klær og parasoll / skygge denne tiden evt solbeskyttende preparater med barriere stoffer som anbefales til barn / spedbarn av kjente merker og på de områdene som du "trenger" å eksponere. Solpudder fra mineralsminker er også greit og vil absorberes i veldig liten grad. Små mengder av sminke i ansiktet trenger du ikke være redd for, men også her kan mineralseriene være bra. Med hilsen fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...