Gå til innhold

Hva ser man på MR?

Gjest bare akkurat det man leter etter?

Anbefalte innlegg

Jeg har diverse symptomer, bla isjas - hatt snart ett år. Andre symptomer har vært veldig stiv i lårmuskulaturen - og har måttet slutte å trene noe særlig. Kramper både i lårmuskulaturen, men etter hvert i hele kroppen. Noen kramper er større som man kan se på utsiden av huden, andre bare som små fjærberøringer. De gjør ikke vondt. Har prøvd magnesiumtilskudd. Mangler ikke kalsium, b12 el og stoffskifteprøver var normale. Skal til MR nå for å undersøke ryggen. Sikkert for å sjekke om det kan være prolaps som gjør at jeg blir så stiv i lårmuskulaturen.

Det jeg lurer på er om de ser mye annet på MR enn bare det som jeg er henvist for? Dvs - hvis jeg feks har kreft i magen - vil de se DET på MR? Hvis jeg feks skulle ha MS så har jeg hørt at det kan vises noe på ryggraden - men helst vises det noe i hjernen. Nå skal jeg jo ikke ta MR av hjernen, men vil de se det hvis det er slike MS forandringer i ryggen? Hva med hjertet - ser de etter om det er normalt?

Eller sjekker de bare akkurat de mistenkte ryggvirvlene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344429-hva-ser-man-p%C3%A5-mr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Undersøkelsesmetodene ved MR er fininnstilte for å se på det aktuelle området (i ditt tilfelle mellomvirvelskivene) og den lidelsen man undersøker for eller ønsker utelukke. Det vil ikke være mulig å diagnostisere noe i magen din ved undersøkelse av mellomvirelskivene.

MS-diagnostisering i ryggraden vet jeg ikke nok om til å kunne svare på den delen av spørsmålet ditt.

Undersøkelsesmetodene ved MR er fininnstilte for å se på det aktuelle området (i ditt tilfelle mellomvirvelskivene) og den lidelsen man undersøker for eller ønsker utelukke. Det vil ikke være mulig å diagnostisere noe i magen din ved undersøkelse av mellomvirelskivene.

MS-diagnostisering i ryggraden vet jeg ikke nok om til å kunne svare på den delen av spørsmålet ditt.

Ok - takk for svar. Jeg håper at de tar hele ryggraden da iom at vi ikke vet hvilke rygghvirvler det gjelder...

Ser for meg at å finne ut hva som er galt vil ta en evighet - med ukers ventetid på Mr, legetime et par uker etterpå, så evt en annen henvisning, ny ventetid...

lurer på om jeg heller skal gå til privat lege jeg...

Ok - takk for svar. Jeg håper at de tar hele ryggraden da iom at vi ikke vet hvilke rygghvirvler det gjelder...

Ser for meg at å finne ut hva som er galt vil ta en evighet - med ukers ventetid på Mr, legetime et par uker etterpå, så evt en annen henvisning, ny ventetid...

''Ser for meg at å finne ut hva som er galt vil ta en evighet - med ukers ventetid på Mr, legetime et par uker etterpå, så evt en annen henvisning, ny ventetid...''

Ikke usannsynlig forløp, dessverre...

Gjest høstløv

Nervebanene til benene går ut fra de nederste ryggvirvlene, så mest sannsynlig er det bare dette området, som blir undersøkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...