Gå til innhold

Milier/Talg

Anbefalte innlegg

Gjest Talgmannen

Jeg har i 5 år nå slitt med store talg kjertler under huden på overkroppen. Disse varierer i størrelse og hvor dypt de ligger. Noen har en diameter på ca en halv centimeter og vises veldig godt. Har vært hos hudleger, og det eneste de gjør er å stikke hull på de, noe som kan være veldig smertefult, og så sier de bare at dette kommer til å gå over med tiden. De kjertlene de stakk hull på har kommet tilbake, og de er veldig sjenerende. Noen kan jeg klemme ut talgen på uten å stikke hull på de, men det blir veldig lett betendelse i de, og noe som gjør de røde og vonde i veldig veldig lang tid. Mitt spørsmål er da hva jeg kan gjøre for å få fjernet disse en gang for alle. Finnes det noen kremmer eller en kur jeg kan bruke for å minske denne talg produksjonen? Og tar dette lang tid? Er det noe spesiell mat eller drikke jeg burde unngå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344497-miliertalg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Slike talgansamlinger som du beskriver er svært vanskelig å bli kvitt og reagerer heller ikke så ofte på "kvisebehandling", heller ikke med de tablettene som ellers reduserer talgproduksjonen og kalles Isotretinoin, selv om dette kan hjelpe noen ganger . Det er noe som er store "milier" eller ikke-betente talgansamlinger/ kviser og noe kan være av en litt annen art med tykkere talgproduksjon og kalles atheromer. De siste må ofte skjæres ut med "kapsel" eller talgsekk for ikke å komme tilbake, de andre kan noen ganger tømmes ut eller "brennes". Ikke så lett å gi deg noe annet råd enn at du igjen må forsøke å finne en hudlege som kan sortere og behandle talgansamlingene dine bedre enn tidligere. Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344497-miliertalg/#findComment-2919646
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...