Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk fjernet to dermoidcyster/"tvillinger" fra eggstokkene for kort tid siden (henholdsvis 6 cm og 10 cm i diameter). Nå lurer jeg på følgende: Hva er sjansen for at jeg vil "produsere" flere, kan de komme tilbake? Og hvor fort vokser disse merkverdighetene egentlig? Jeg har nesten ikke hatt symptomer, og jeg skjønner ikke hvordan de kunne vokse så ubemerket. Vi ønsker oss barn, og vi håper problemet er borte for godt. Begge eggstokkene er nå heldigvis intakte (stor takk til kirurgen som opererte meg!), men jeg frykter jo at en eller begge kan bli fjernet dersom jeg får flere slike cyster... Bør jeg gå til gynekolog ofte for å ta innvendig UL?? Jeg er 34 år.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis alt unormalt vev nå er borte, er din risiko for nye cyster sannsynligvis ikke øket i forhold til andre kvinner. Vi vet veldig lite om vekstraten til alle typer av eggstokk-cyster. Du skjønner ikke at de kan vokse uten at du har merket det? Det er typisk for eggstokkcyster at de stort sett ikke gir symptomer. Bukhulen er jo vant til at noe skal vokse uten at det gir plager, jeg tenker på en gravid livmor. Det er en gammel myte at cyster er forbundet med smerte. Det er ingen dokumentasjon for at regelmessig ultralyd har nytteverdi. Du er 34 år og ønsker barn. Da vil jeg anbefale deg å sette i gang så fort som mulig med forsøk på graviditet fordi fruktbarheten –uansett- reduseres sterkt i årene som kommer. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...