Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lina sophie

Jeg (jente) er født i 89 og min samboer i 85. vi har prøvd å bli gravide i ca 10-11 måneder, uten hell. Jeg har gått på p-piller siden jeg var 15, altså i 5 år ca før jeg sluttet. Har ikke hatt noen stopp da. Etter jeg sluttet har jeg hatt veldig uregelmessig mens. noen måneder kommer den som normalt, men av og til kan jeg gå 1 og en halv måned i mellom. Jeg tror det er eggløsningsmerter jeg kjenner nesten vær gang mellom menstruasjonene. Får vondt i nedre rygg (samme som når jeg har menstruasjonen) og kan kjenne litt stikking i øvre underliv. jeg har også begynt å få litt ømme brystvorter i samme periode også nå. Før jeg begynte på p-piller så hadde jeg normal mens, men med en litt lengre syklus enn vanlig, pleide å være ca 3-4 uker i mellom menstruasjonen, for det meste 4. Vi begynner å bli litt bekrymtet og lei av å aldri få det til. Er det noe vi kan gjøre, eller burde gjøre? Har vært hos legen, men han ba meg vente til vi hadde prøvd i et og et halvt år. Men for oss er det lenge å vente. vi er friske og normalt tynne begge to. Min søster har også hatt problemer med å bli gravid, og brukte hormon sprøyter eller noe lignende ved ett av hennes 3 barn, kan det ha noe å si? Min søster har derimot aldri hatt normal syklus. Hun kunne gå år uten menstruasjon. Har ikke hørt om noe ellers i familien. Hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344626-pr%C3%B8ver-%C3%A5-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er en fast regel at man venter til det har gått 12 måneder, selv om det kan kjennes lenge ut for dere. Da kan dere be om henvisning til spesialist eller senter for barnløshet. Dine lange syklus’er kan tyde på ujevn eggløsning, for eksempel ved tilstanden PCOS (polycystisk ovarie syndrom). Da er det gjerne enkelt å stimulere eggløsningen med tabletter. PCOS er til en viss grad arvelig, så det kan være det din søster har hatt og som du kanskje også har. Sjeldne menstruasjoner og manglende eller sjeldne eggløsninger er et symptom. Tilstanden påvises med blodprøver og ultralyd av eggstokker.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...