Gjest BettyBoop333 Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Hei, Jeg er en jente på 28 år som har fått "diagnosen" tidlig overgangsalder. Jeg opplevde at menstruasjon uteble, og kraftige hetetokter. Blodprøver viste forhøyet verdi av hormonene FH og FSH, ingen unormale verdier av østrogen og progesteron. Dette oppstod i en periode hvor jeg opplevde mye stress (emosjonelt). Jeg behandles nå med Livial, har gått på dette preparatet i 3mnd. De første symptomene oppstod ca 6mnd før jeg begynt med behandling. I denne forbindelse er det en del ting jeg lurer på. 1. Gynekologen jeg var hos, sa at denne tilstanden kan være permanent, men at det også kan være forbigående. Hvordan kan jeg vite om hormonene mine går tilbake til normalen, når jeg går på preparater for dette? 2. Etter å ha begynt på livial, kom menstruasjonen tilbake, og den har kommet regelmessig hver 25. dag og vart i 5-6 dager de tre mnd jeg har gått på livial (ganske vanlig syklus for meg). Ingen småblødninger i mellom. Kan dette være et tegn på at eggstokkene mine fortsatt "modner" egg, eller er det "falske" eggløsninger? 3. De tre mnd jeg har gått på livial, har jeg (i frykt for å legge på meg veldig mye) trent 3-4 ganger i uken, og passet på hva jeg spiser. Likevel går jeg ikke ned noen kilo (som jeg burde) som har vært der siden før behandling med livial. Er dette livialen sin skyld? Er det andre preparater som ikke påvirker vekt i noe særlig grad? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344642-tidlig-overgangalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 For det første, stress kan ikke fremkalle en slik tilstand. Som legen har forklart deg, så kan det være forbigående. Hvis du nå har regelmessige menstruasjoner, kan det være tilfelle. Jeg vil derfor foreslå at du holder pause med Livial og ser om du har symptomer og/eller har normale menstruasjoner. Det er ikke noe som heter ’falske eggløsninger’. Det er enten eller. Det er ikke vanlig å legge på seg av hormonbehandling. Jeg foreslår altså at du forsøker deg uten hormoner og ser hvordan det går. Med hensyn til å teste eggstokkfunksjonen (også under behandling), så er det en ny prøve som betegnes AMH som kan brukes. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344642-tidlig-overgangalder/#findComment-2921344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.