Gå til innhold

Kjøpe varer gjennom egen arbeidsplass


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er reglene for dette?

Jeg ønsker å kjøpe varer direkte fra en av våre kunder. Kunden ønsker da at varene faktureres gjennom bedriften jeg jobber i. Hvordan gjøre dette på korrekt måte regnskapsmessig??

Gjest høstløv
Skrevet

Har du avklart dette med arbeidsplassens ledere og eller regnskapskontor?

Hvis alt er Ok, så kjøper du varen og arbeidsplassen skriver faktura til deg, enkelt og greit.

Skrevet

Har du avklart dette med arbeidsplassens ledere og eller regnskapskontor?

Hvis alt er Ok, så kjøper du varen og arbeidsplassen skriver faktura til deg, enkelt og greit.

Leder har sagt ja. Men jeg tenkte jeg skulle hjelpe til med å finne ut hvordan vi gjør dette riktig. Er det regler for påslag, med tanke på mva-beregning?

Gjest høstløv
Skrevet

Leder har sagt ja. Men jeg tenkte jeg skulle hjelpe til med å finne ut hvordan vi gjør dette riktig. Er det regler for påslag, med tanke på mva-beregning?

Nei. Arbeidsplassen din kjøper varen til x kroner + mva og du kjøper varen av arbeidsplassen din for x kroner+ mva.

Gjest lov eller ikke
Skrevet

Jeg trodde ikke det var lov jeg?

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg trodde ikke det var lov jeg?

Hvorfor ikke?

Mange ansatte får da kjøpt varene til innkjøpspris.

Skrevet

Det som er enklest for atbeidsgiver er vel at du tar fakturaen og betaler den selv. Så slipper arbeidsgiver arvbeidet med fakturering og bokføring.

Persille1365381127
Skrevet

Som fresja sier, bestill hva du vil - og betal fakturaen i sin helhet når den kommer.

Det er ingen lov som sier at du skal ha påslag eller annet, og så lenge selskapet du jobber for ikke tar denne fakturaen inn i systemet - så vil den heller ikke gjøre noe utslag på deres mva. Selskapet du betaler til får mva som de skal.

Antagelig vil selskapet du handler for at du skal ta det gjennom din arbeidsgiver fordi de da slipper å opprette en privatkunde som tross alt er langt mindre sikkert. Dersom dere gjør det på denne måten kan de kreve arbeidsgiveren din for penger om du ikke betaler, og så skyves problemet over på dem.

Det er ingen jukse-grunner til å gjøre det sånn, og ingenting å tjene eller tape - bortsett fra merarbeid :)

Gjest høstløv
Skrevet

Det som er enklest for atbeidsgiver er vel at du tar fakturaen og betaler den selv. Så slipper arbeidsgiver arvbeidet med fakturering og bokføring.

Så enkelt er det ikke. Arbeidsgiveren kan få bokettersyn, og da er det viktig for arbeidsgiver at alle faktura, som er utstedt til hans firma er blitt bokført i firmaets regnskap, ellers ser det ut til at firmaet kjøper og selger varer utenom det vanlige bokføringssystem, og da er det lett å tolke det dithen at det er svarte penger i omløp i firmaet.

Gjest høstløv
Skrevet

Som fresja sier, bestill hva du vil - og betal fakturaen i sin helhet når den kommer.

Det er ingen lov som sier at du skal ha påslag eller annet, og så lenge selskapet du jobber for ikke tar denne fakturaen inn i systemet - så vil den heller ikke gjøre noe utslag på deres mva. Selskapet du betaler til får mva som de skal.

Antagelig vil selskapet du handler for at du skal ta det gjennom din arbeidsgiver fordi de da slipper å opprette en privatkunde som tross alt er langt mindre sikkert. Dersom dere gjør det på denne måten kan de kreve arbeidsgiveren din for penger om du ikke betaler, og så skyves problemet over på dem.

Det er ingen jukse-grunner til å gjøre det sånn, og ingenting å tjene eller tape - bortsett fra merarbeid :)

''Det er ingen lov som sier at du skal ha påslag eller annet, og så lenge selskapet du jobber for ikke tar denne fakturaen inn i systemet - så vil den heller ikke gjøre noe utslag på deres mva. Selskapet du betaler til får mva som de skal.''

Blir det kjøpt varer på utstedet faktura til arbeidsplassen, som ikke blir bokført i systemet, så vil det ved bokettersyn bli vanskelig å forklare for revisor, uten at arbeidsgiveren vil bli mistenkt for å ha svart omsetning.

Mva. problemet blir løst ved at inngående mva blir trukket fra i arbeidsgivers regnskap og utgående mva blir lagt til og summen blir 0. Enkelt og greit.

Skrevet

Bokføres i din bedrift som varekjøp, og så sende faktura videre til deg.

Evt. bokføres på konto 1740 forskull lønn og så trekke deg i lønn for dette.

Begge deler fungerer utmerket:-)

Skrevet

''Det er ingen lov som sier at du skal ha påslag eller annet, og så lenge selskapet du jobber for ikke tar denne fakturaen inn i systemet - så vil den heller ikke gjøre noe utslag på deres mva. Selskapet du betaler til får mva som de skal.''

Blir det kjøpt varer på utstedet faktura til arbeidsplassen, som ikke blir bokført i systemet, så vil det ved bokettersyn bli vanskelig å forklare for revisor, uten at arbeidsgiveren vil bli mistenkt for å ha svart omsetning.

Mva. problemet blir løst ved at inngående mva blir trukket fra i arbeidsgivers regnskap og utgående mva blir lagt til og summen blir 0. Enkelt og greit.

Forstår ikke denne tankegangen. Bedriften velger å ikke bokføre en faktura som ellers ville blitt bokført som en kostnad. Spiller det noen rolle da? Dette er da en helt grei måte å gjøre det på.

Ved bokettersyn så vil jo ikke dette bli oppdaget heller. For de kan ikke finne en faktura som ikke er der. (Uten at det egentlig spiller noen rolle da dette ikke er ulovlig.)

Gjest høstløv
Skrevet

Forstår ikke denne tankegangen. Bedriften velger å ikke bokføre en faktura som ellers ville blitt bokført som en kostnad. Spiller det noen rolle da? Dette er da en helt grei måte å gjøre det på.

Ved bokettersyn så vil jo ikke dette bli oppdaget heller. For de kan ikke finne en faktura som ikke er der. (Uten at det egentlig spiller noen rolle da dette ikke er ulovlig.)

Jeg har ofte fått henvendelser fra revisorer med spørsmål om å få tilsendt en fullstendig oversikt over reskontroene på forskjellige firmaer, dette for at de kan kontrollere om firmaet har bokført alle innkomne fakturaer.

Vi hadde bokettersyn fra Fylkeskattesjefen og revisoren tok med seg mange kopier av fakturaer, vi hadde mottatt fra leverandører, for å kunne kryssjekke om leverandørene hadde bokført disse.

Jeg har også opplevd bokettersyn, hvor revisoren kom med kopier av faktura, som han hadde med fra kunder, for å se om det var blitt bokført i vårt regnskap.

Det er vanlig at revisorene ved bokettersyn kryssjekker om alle fakturaene som er skrevet til firmaet er bokført og om alle fakturaene skrevet av firmaene er bokført hos kunder.

Det er derfor det er blitt så strengt med at alle må ha organisasjonsnummer og at det skal oppføres i regnskapet, sammen med opplysninger om leverandører og kunder.

Det er blitt strenge regler på dette området, og firmaer plikter å innberette utbetalinger til selvstendig næringsdrivende, som ikke har fast utsalgssted, men bare har en varebil og hjemmekontor.

Skrevet

Jeg har ofte fått henvendelser fra revisorer med spørsmål om å få tilsendt en fullstendig oversikt over reskontroene på forskjellige firmaer, dette for at de kan kontrollere om firmaet har bokført alle innkomne fakturaer.

Vi hadde bokettersyn fra Fylkeskattesjefen og revisoren tok med seg mange kopier av fakturaer, vi hadde mottatt fra leverandører, for å kunne kryssjekke om leverandørene hadde bokført disse.

Jeg har også opplevd bokettersyn, hvor revisoren kom med kopier av faktura, som han hadde med fra kunder, for å se om det var blitt bokført i vårt regnskap.

Det er vanlig at revisorene ved bokettersyn kryssjekker om alle fakturaene som er skrevet til firmaet er bokført og om alle fakturaene skrevet av firmaene er bokført hos kunder.

Det er derfor det er blitt så strengt med at alle må ha organisasjonsnummer og at det skal oppføres i regnskapet, sammen med opplysninger om leverandører og kunder.

Det er blitt strenge regler på dette området, og firmaer plikter å innberette utbetalinger til selvstendig næringsdrivende, som ikke har fast utsalgssted, men bare har en varebil og hjemmekontor.

Jeg har Nå har jeg jobbet innen regnskap i 15 år, og ikke hatt tilsvarende problematikk. Noen spør etter kontoutdrag, men det er for å sikre at det ikke er åpne og ubetalte fakturaer til leverandører. (Altså at de skylder penger som ikke er bokført)

Det med næringsdrivende har vært i årevis, og er ikke noe nytt. Det er jo for å innrapportert regninger som de har sendt slik at de ikke kan ta dette svart.

Jeg ble rett og slett veldig nysgjerrig her nå, så jeg ringte Sticos (Norges største oppslagsverk på regnskap m.m.) De sa at det ikke var noen krav om dette, men at han anbefalte at vi førte det. Så dermed gjør man ikke noe galt (lovmessig) ved å ikke føre disse fakturaene.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har Nå har jeg jobbet innen regnskap i 15 år, og ikke hatt tilsvarende problematikk. Noen spør etter kontoutdrag, men det er for å sikre at det ikke er åpne og ubetalte fakturaer til leverandører. (Altså at de skylder penger som ikke er bokført)

Det med næringsdrivende har vært i årevis, og er ikke noe nytt. Det er jo for å innrapportert regninger som de har sendt slik at de ikke kan ta dette svart.

Jeg ble rett og slett veldig nysgjerrig her nå, så jeg ringte Sticos (Norges største oppslagsverk på regnskap m.m.) De sa at det ikke var noen krav om dette, men at han anbefalte at vi førte det. Så dermed gjør man ikke noe galt (lovmessig) ved å ikke føre disse fakturaene.

Jeg har nok litt lengre fartstid innenfor regnskapsbransjen enn deg da, jeg har jobbet i 40 år.

''Det med næringsdrivende har vært i årevis, og er ikke noe nytt. Det er jo for å innrapportert regninger som de har sendt slik at de ikke kan ta dette svart.''

Det er ikke noe nytt, men det er blitt mye strengere krav.

Skrevet

Kjempefint!

Beløpet er såpass stort, så greit å ha sitt på det tørre. Jeg tror sjefen i kontakt med revisor en-eller-annen-gang tidligere har fått beskjed om at private varer må viderefaktureres med påslag, og siden det har det var sagt. Men han kan ha misforstått i utgangspunktet.

Persille1365381127
Skrevet

''Det er ingen lov som sier at du skal ha påslag eller annet, og så lenge selskapet du jobber for ikke tar denne fakturaen inn i systemet - så vil den heller ikke gjøre noe utslag på deres mva. Selskapet du betaler til får mva som de skal.''

Blir det kjøpt varer på utstedet faktura til arbeidsplassen, som ikke blir bokført i systemet, så vil det ved bokettersyn bli vanskelig å forklare for revisor, uten at arbeidsgiveren vil bli mistenkt for å ha svart omsetning.

Mva. problemet blir løst ved at inngående mva blir trukket fra i arbeidsgivers regnskap og utgående mva blir lagt til og summen blir 0. Enkelt og greit.

Det er ikke noe vanskelig å forklare i det hele tatt.

Dersom selger får bokettersyn og faktura skal redegjøres for hos mottaker, så ligger den en kopi av faktura i systemet med påskriften om vedkommende ansatte som har bestilt, mottatt og betalt for varen utenfor selskapets systemer.

Jeg tviler på at noen ville stilt spørsmål til det.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er ikke noe vanskelig å forklare i det hele tatt.

Dersom selger får bokettersyn og faktura skal redegjøres for hos mottaker, så ligger den en kopi av faktura i systemet med påskriften om vedkommende ansatte som har bestilt, mottatt og betalt for varen utenfor selskapets systemer.

Jeg tviler på at noen ville stilt spørsmål til det.

Jeg skjønner at du aldri har hatt bokettersyn fra Fylkeskattesjefen, revisoren hengte seg opp i mye mindre detaljer enn dette.

Det eneste han fant å på peke i regnskapet, var at jeg hadde bokført en inngående faktura under datoen 30.06, i stedet for den 01.07., for da kom inngående mva med på feil terminoppgave. Vi fikk skriftlig påpakning, men uten reaksjoner, fordi mva beløpet var fradragsberettiget.

Det var den revisoren som forlangte kopier av mange inngående fakturaer, for å kunne kontrollere underleverandører.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg skjønner at du aldri har hatt bokettersyn fra Fylkeskattesjefen, revisoren hengte seg opp i mye mindre detaljer enn dette.

Det eneste han fant å på peke i regnskapet, var at jeg hadde bokført en inngående faktura under datoen 30.06, i stedet for den 01.07., for da kom inngående mva med på feil terminoppgave. Vi fikk skriftlig påpakning, men uten reaksjoner, fordi mva beløpet var fradragsberettiget.

Det var den revisoren som forlangte kopier av mange inngående fakturaer, for å kunne kontrollere underleverandører.

Men som du også har fått vite under her, man gjør ikke noe ulovlig om man gjør det på den måten jeg beskrev - så da spiller det ingen rolle.

Det er ingen grunn til pådra seg mer jobb enn man må, og for små selskaper så kan faktisk ting som dette betyr litt jobb.

Du kan selvfølgelig mene som du gjør, og gjøre slik som du gjør - men poenget mitt var at det ikke var ulovlig å ta det utenom :)

Gjest høstløv
Skrevet

Men som du også har fått vite under her, man gjør ikke noe ulovlig om man gjør det på den måten jeg beskrev - så da spiller det ingen rolle.

Det er ingen grunn til pådra seg mer jobb enn man må, og for små selskaper så kan faktisk ting som dette betyr litt jobb.

Du kan selvfølgelig mene som du gjør, og gjøre slik som du gjør - men poenget mitt var at det ikke var ulovlig å ta det utenom :)

''men poenget mitt var at det ikke var ulovlig å ta det utenom :)''

Og poenget mitt er at det kan være enklere å gjøre det riktig 1. gangen, slik en ikke får et forklaringsproblem ved et eventuell bokettersyn eller revisorgjennomgang.

Å føre to fakturaer mer, en innkommende og en utgående, vil ikke volde noe stort problem uansett om virksomheten er liten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...