Gjest vil men får det ikke til Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Femåringen min er liker godt bokstaver. Han kan alle de store og de fleste små. Men han får ikke til å lese enda, heller ikke på to bokstaver. Jeg pleier alltid å si språklyden til ham men andre sier navnet på boksstaven. Han glemmer derfor ofte å si språklyden når han skal si en bokstav. Hvordan gå frem for at han skal knekke lesekoden? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 du trenger ikke stresse med å lære ham det, for han skal jo lære noe når han begynner på skolen og. så å pushe på er ikke nødvendig, men man skal jo heller ikke bremse barna da... Hvis han er interessert i dette selv, så tror jeg jeg ville starte med skriving jeg. Når de skriver må de greie å høre lydene for å finne riktig bokstav. eldstebarnet mitt knakk skrivekoden et halvt år før lesekoden. Begge deler i god tid før skolestart. Har skolestarter til høsten som er i ferd med å knekke skrivekoden nå i disse dager. Dvs greier å høre hvilken lyd som kommer som nr 1, 2, 3 og 4 på enkle ord og skrive disse, når det er bare oss to tilstede, men blir forstyrret hvis det er fleretilstede og da blir det bare tull og vill gjetning. Jeg regner med lesekoden knekkes i løpet av første klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Prøv å lek "Mitt skip er lastet med" f.eks. når dere kjører bil ol. Det er en god måte å koble bokstavlyder med ord på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Jeg er selv lærer så jeg har en del synspunkter rundt dette;-) Har selv en femåring som faktisk har lært seg å lese helt på egenhånd her nå. Det kom som en overraskelse for jeg hadde ikke fått med meg at han var kommet så langt i prosessen, Storebror leste enda tidligere, men han fulgte jeg trinn for trinn så der var ikke overraskelsen så stor;-) Du har startet på en god måte når du har lært gutten din språklyden i stedet for navnet på bokstaven. Å kunne alfabetet på rams er det mange som mener er en nyttig ting før man starter på skolen. Min mening er at det er ikke nyttig kunnskap i det hele tatt. Kan man bare noen av lydene i stedet så er man bedre rustet for leseopplæringen som kommer. Jeg ville ikke fokusert på å lære han de små bokstavene nå. Kan han de store så fokuserer du nå på at han får inn språklyden og "glemmer" navnet på bokstaven. Når dette sitter så pleier det å gå greitt å få dratt sammen to lyder. Men for de aller fleste barna så går faktisk veien til lesing via skrivingen. De aller fleste klarer å skrive korte ord før de klarer å lese dem. Skriveprosessen er en enklere prosess fordi du her ikke trenger å huske alle lydene, fra start til slutt, får å få mening. Når du skriver kan du konsenetrere deg om en og en lyd. For en liten femåring er det ofte vel så greitt å starte skrivingen på pc med stooore bokstaver. Da får man full fokus på skrivinga og lydene og slipper å streve og pusse ut med viskelær fordi bokstavene ikke blir så fine som man ønsker seg.. Om du setter deg sammen med han og skriver en stor I på pc så kan du spørre han om han hører hvilken lyd som mangler når det skal stå "is" f.eks. Prøv å finne flest mulige ord med bare to bokstaver. Spør om han hører den første lyden. Så skriver dere den ned før du spør om han hører den siste også. Hører han den ikke så hjelper du han, men han kan få lov å skrive den. På den måten så øver han på å koble lyd til riktig bokstav. For noen gutter så kan det funke fint med bil og tilhenger. Lag en liten bil i papp som har en tilhenger. Så lager du bokstavkort i en str som passer å plassere inn i bilen og på tilhengeren. Så kan du sette en "i" inn i bilen si at bilen må reise og hente riktig lyd for å kunne skrive "is". Dvs at gutten må finne s og sette den på hengeren. For noen gutter kan det hjelpe utrolig å få slike praktiske leker når de øver lydering, for andre blir det bare forstyrrende. Du kjenner barnet ditt best;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Du trenger iallefall ikke stresse med å få ham til å lære å lese. Ofte kommer det helt plutselig, gjerne i løpet av 1.klasse:) Selv har jeg meget gode erfaringer med å bruke håndalfabetet som grunnlag for å knekke lesekoden. Når man bokstaverer sier man bokstavlyden samtidig. Barnet kobler lyd til bokstav og man kan f.eks. lære dem å bokstavere sitt eget navn (merk at det er bokstavlydene som må sies!). Mine tre barn bokstaverte sine egne navn før de fylte to, men det handla jo ikke om annet enn ei "regle" på det tidspunktet. I løpet av tredje leveår kobla de alle bokstavene til lyder og kunne lese sånn helt plutselig. Den yngste begynner på skolen til høsten og har kunnet lese lenge, men hun leser ikke fort foreløpig - dessuten liker hun ikke så godt å lese selv fordi det går for sakte Jeg har aldri stressa med dette siden det har vært naturlig for oss å bruke håndalfabetet (vi voksne er døve), så dette har egentlig skjedd automatisk hos oss. For barn som trenger litt ekstra hjelp (noe jeg er sikker på at ditt barn ikke trenger), tenker jeg at en mer målbevisst bruk av håndalfabet/bokstavlyd vil kunne være til god hjelp 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Begynn med det helt enkle og ta deg god tid. MOR ROR. FAR ROR. Lag så mange varianter på ord og korte utsagn du kan komme på med noen helt få bokstaver. Så føyer du til en og en ny bokstav. MOR LER. FAR LER MER. Mursteinslæring. Mestring fra første stund. Les og skriv. Ofte tror jeg at det å lære bokstavene uten å få bruke dem til noe fornuftig, kan være et hinder for å leselæringen. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Jeg er selv lærer så jeg har en del synspunkter rundt dette;-) Har selv en femåring som faktisk har lært seg å lese helt på egenhånd her nå. Det kom som en overraskelse for jeg hadde ikke fått med meg at han var kommet så langt i prosessen, Storebror leste enda tidligere, men han fulgte jeg trinn for trinn så der var ikke overraskelsen så stor;-) Du har startet på en god måte når du har lært gutten din språklyden i stedet for navnet på bokstaven. Å kunne alfabetet på rams er det mange som mener er en nyttig ting før man starter på skolen. Min mening er at det er ikke nyttig kunnskap i det hele tatt. Kan man bare noen av lydene i stedet så er man bedre rustet for leseopplæringen som kommer. Jeg ville ikke fokusert på å lære han de små bokstavene nå. Kan han de store så fokuserer du nå på at han får inn språklyden og "glemmer" navnet på bokstaven. Når dette sitter så pleier det å gå greitt å få dratt sammen to lyder. Men for de aller fleste barna så går faktisk veien til lesing via skrivingen. De aller fleste klarer å skrive korte ord før de klarer å lese dem. Skriveprosessen er en enklere prosess fordi du her ikke trenger å huske alle lydene, fra start til slutt, får å få mening. Når du skriver kan du konsenetrere deg om en og en lyd. For en liten femåring er det ofte vel så greitt å starte skrivingen på pc med stooore bokstaver. Da får man full fokus på skrivinga og lydene og slipper å streve og pusse ut med viskelær fordi bokstavene ikke blir så fine som man ønsker seg.. Om du setter deg sammen med han og skriver en stor I på pc så kan du spørre han om han hører hvilken lyd som mangler når det skal stå "is" f.eks. Prøv å finne flest mulige ord med bare to bokstaver. Spør om han hører den første lyden. Så skriver dere den ned før du spør om han hører den siste også. Hører han den ikke så hjelper du han, men han kan få lov å skrive den. På den måten så øver han på å koble lyd til riktig bokstav. For noen gutter så kan det funke fint med bil og tilhenger. Lag en liten bil i papp som har en tilhenger. Så lager du bokstavkort i en str som passer å plassere inn i bilen og på tilhengeren. Så kan du sette en "i" inn i bilen si at bilen må reise og hente riktig lyd for å kunne skrive "is". Dvs at gutten må finne s og sette den på hengeren. For noen gutter kan det hjelpe utrolig å få slike praktiske leker når de øver lydering, for andre blir det bare forstyrrende. Du kjenner barnet ditt best;-) Her var det mange gode tips! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Begynn med det helt enkle og ta deg god tid. MOR ROR. FAR ROR. Lag så mange varianter på ord og korte utsagn du kan komme på med noen helt få bokstaver. Så føyer du til en og en ny bokstav. MOR LER. FAR LER MER. Mursteinslæring. Mestring fra første stund. Les og skriv. Ofte tror jeg at det å lære bokstavene uten å få bruke dem til noe fornuftig, kan være et hinder for å leselæringen. Mvh Veldig enig i det siste du sier der. Hvilken nytteverdi har det å kunne ramse opp ei regle som; abesedeeefgehåijekåeleemenopå.. liksom? Men det sitter likevel dypt hos mange foreldre at det er det de skal lære barna sine før de starter på skolen, ser det ut som. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Veldig enig i det siste du sier der. Hvilken nytteverdi har det å kunne ramse opp ei regle som; abesedeeefgehåijekåeleemenopå.. liksom? Men det sitter likevel dypt hos mange foreldre at det er det de skal lære barna sine før de starter på skolen, ser det ut som. Det har vel også litt med hvor interesserte barna er. Og både i skoler og barnehager holder de vel mange plasser på å lære barna bokstaver uten å lære dem og bruke dem til annet enn oppramsing. Jeg river meg i håret over alt-på-en-gang-pedagogikken som fortsatt råder mye av grunnen i skolen. Tror mange lærere gjør det samme. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Begge mine to lærte tidlig å lese. Det vi gjorde var å gjøre ungen oppmerksom på bokstaver rundt omkring. Husker sønnen min som 2-3 åring likte veldig godt værmeldingen, for da føyk jo hans bokstav (H) og farmors bokstav (L) rundt på tv-skjermen. Etterhvert begynte vi å skrive forbokstavene til familiemedlemmer. H er jo enkel å skrive, og det var stas. Så var det morsomt å skrive hele navnet på folk i familien, da ble navnene satt sammen av "mammas bokstav", "pappas bokstav", "Tantes bokstav" etc etc Så på en eller annen måte ble det såpass logisk for ungen at han en dag spurte meg "Mamma, hvorfor står det HUS i avisa?" Da hadde han greid å trekke sammen sjøl noe han aldri hadde lest før. Da han hadde skjønt dette begynte vi å skrive korte ord som IS, JA, NÅ, Så stagnerte det litt til han begynte på skolen, da løsnet det for alvor. Jeg tror også som noen lengre ned sier, at det er lurt å lære å lese via det å skrive. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Det er viktig å bruke lyden på bokstaven. Det lærte vi på skolen før snuppa begynte der. (På innsrivingsdagen?) Den sommeren skrev jeg i sanda på stranda. Startet med enkle ord som si, is, av, på osv. Da leste jeg lyden på bokstavene, og så sa dette i sammenheng med to bokstaver. På den måten tok det ikke lang tid før snuppa forstod dette, og klarte enkle ord. Så det er nok bare å fortsette før han plutselig kommer til å knekke koden:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3jentemor Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Hvis du har et puslespil, en magnettavle, eller bare nogle papbrikker med bokstaver på, så kan du prøve følgende. Find et helt enkelt ord. F.eks SOL - så lægger du bokstaverne i række, men med mellemrum mellem. Snak først om bokstavlydene for de tre bokstaver. Ta så det første bokstav og lad barnet sige bokstaven og "holde lyden" - kør så bokstaven ind i det næste bokstav og bed barnet skifte til at sige lyden/navnet på bokstaven - og til sidst "kører" du frem til sidste bokstav og siger lyden på det. Sådan illustrerede en 1.klasselærer hvordan man kunne lærer vores datter at læse. Hun var kun 4 år da, men knækkede faktisk læsekoden på denne måde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.