Gå til innhold

Kan jobben kreve pengene tilbake?

Anbefalte innlegg

Gjest Irmelin2
Skrevet

Har havnet i en litt kinkig situasjon. Da jeg startet min nye jobb for et halvt år siden så hadde jeg med en arbeidsbekreftelse hvor det sto hvor lenge jeg hadde jobbet på det forrige stedet, Det var i forhold til ansenitet.

Nå har jeg sett at det står i arbeidsbekreftelse at jeg har jobbet i full stilling siden Mai 2005. Samtidig står det nederst at jeg har hatt en deltidstilling 15 prosent i ett år, og hvor mange timer jeg har jobbet. Det er det nederste som er riktig.

Nå er jeg litt usikker på om de som har med lønnen å gjøre kan ha oversett det som sto nederst og betalt meg for mere ansenitet enn det jeg har. Jeg klarte å overse den setningen i skrivet, men de bør vel også se at det står to forskjellige ting?

Hvis jeg gjør dem oppmerksom på dette her, kan de kreve pengene tilbake? Hvem sitt ansvar er det egentlig at jeg får rett lønn?

Skrevet

Det er din jobb å passe på at du får riktig lønn. Du har jo gitt arbeidsgiver et skriv som inneholder uriktige opplysninger. Hvis arbeidsgiver har gitt deg for mye lønn, basert på uriktige opplysninger, så kan de kreve penger tilbake.

Skrevet

Jeg mener at det er de som fastsetter lønnen sin oppgave å sette riktig ansiennintetsdato. De burde ha oppdaget motsetningene i brevet og spurt deg hva som var riktig. Når de ikke har gjort det, mener jeg ansvaret ligger hos dem.

Skrevet

Ansiennitet får du vel uavhengig av hvor stor stillingsprosent du har hatt? Tror ikke du skal bekymre deg.

Gjest andel
Skrevet

Ansiennitet får du vel uavhengig av hvor stor stillingsprosent du har hatt? Tror ikke du skal bekymre deg.

Såvidt jeg husker må det være over en viss stillingsandel for å få full ansiennitet. Jeg betviler kanskje at 15% er stor nok stilling, men jeg er ikke sikker.

Gjest andel
Skrevet

jobber du privat, kommune eller stat? Ansiennitetsberegninger varierer. Sjekk tariffen som gjelder på din arbeidsplass. Kanskje skal du uansett ha full ansiennitet mens du jobbe bare 15% og da er det jo ikke noe å lage noen sak av :)

Skrevet

Så lenge du har gitt korrekte opplysninger, så hadde ikke jeg gjort noe med det. Dersom de har lest for dårlig på skrivet, så er det deres problem. De kan jo ikke akkurat komme til deg å si at du har gitt dem feil opplysninger.

Persille1365381127
Skrevet

Det er din jobb å passe på at du får riktig lønn. Du har jo gitt arbeidsgiver et skriv som inneholder uriktige opplysninger. Hvis arbeidsgiver har gitt deg for mye lønn, basert på uriktige opplysninger, så kan de kreve penger tilbake.

Nei, det kan man ikke.

Arbeidsgiver har ingen hjemmel for trekk i lønn uansett hva årsaken er - bortsett fra hvis arbeidstaker skriftlig sier seg enig.

Det vil si; de kan utbetale deg 250.000 i lønn i mars i stedet for 25.000 - og kan ikke gjøre noe for å kreve det tilbake. Bordet fanger.

Persille1365381127
Skrevet

For det første er det ikke ditt ansvar så lenge du har levert opplysningene skriftlig, og det rette også står der.

For det andre har de ingen lovhjemmel som gir dem rett til å trekke pengene tilbake dersom de skulle oppdage det. De kan forespørre deg, men om du sier at du ikke vil tilbakebetale - så er det ingenting de kan gjøre med det.

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, det kan man ikke.

Arbeidsgiver har ingen hjemmel for trekk i lønn uansett hva årsaken er - bortsett fra hvis arbeidstaker skriftlig sier seg enig.

Det vil si; de kan utbetale deg 250.000 i lønn i mars i stedet for 25.000 - og kan ikke gjøre noe for å kreve det tilbake. Bordet fanger.

Så enkelt er det ikke.

http://www.dinside.no/5527/hva-sier-jussen

Persille1365381127
Skrevet

Joda, så lett er det.

Artikkelen sier det jo også:

''Arbeidsmiljølovens regler fastsetter at fradrag i lønn eller feriepenger ikke kan gjøres uten at det er inngått skriftlig avtale om dette mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Dersom arbeidsgiver av en eller annen grunn mener at du har gjort deg skyldig i forhold som gir han rett til å holde tilbake lønna, må han først ha dom for kravet sitt, eller avtale det med deg''

Gjest høstløv
Skrevet

Joda, så lett er det.

''Arbeidsmiljølovens regler fastsetter at fradrag i lønn eller feriepenger ikke kan gjøres uten at det er inngått skriftlig avtale om dette mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Dersom arbeidsgiver av en eller annen grunn mener at du har gjort deg skyldig i forhold som gir han rett til å holde tilbake lønna, må han først ha dom for kravet sitt, eller avtale det med deg''

Ja, og det er derfor at de fleste arbeidsavtaler inneholder et forbehold om at for meget utbetalt i lønn, kan kreves tilbakebetalt.

Persille1365381127
Skrevet

Ja, og det er derfor at de fleste arbeidsavtaler inneholder et forbehold om at for meget utbetalt i lønn, kan kreves tilbakebetalt.

Og om du hadde lest arbeidsrett (som jeg har) så hadde du visst at den setningen ikke er verdt noenting.

De fleste arbeidsgivere tror den beskytter dem, men det gjør den altså ikke. Og det er faktisk så vanlig å tro at det, at nettopp det ble nevnt som eksplisitt eksempel på hvordan en feilaktig normaloppfatning kan forlede en arbeidsgiver til å tro man har noen mulighet på dette området.

Så nei, de har faktisk ikke rett til å kreve pengene tilbake. Om du ikke tror meg, så foreslår jeg du sjekker med Svein T Langfeldt, han er spesialist på feltet - og holder kurs i arbeidsrett blant annet på BI.

Gjest høstløv
Skrevet

Joda, så lett er det.

''Arbeidsmiljølovens regler fastsetter at fradrag i lønn eller feriepenger ikke kan gjøres uten at det er inngått skriftlig avtale om dette mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.''

Når arbeidstaker underskriver arbeidskontrakten, så inngås en skriftlig avtale.

Persille1365381127
Skrevet

''Arbeidsmiljølovens regler fastsetter at fradrag i lønn eller feriepenger ikke kan gjøres uten at det er inngått skriftlig avtale om dette mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.''

Når arbeidstaker underskriver arbeidskontrakten, så inngås en skriftlig avtale.

Nei, det gjør ikke det.

Man må fremme kravet, spørre arbeidstaker om h*n er villig til å tilbakebetale - og få en signatur på det. Man kan ikke ha en generell setning om det i arb.avtalen - det er ikke nok rent juridisk.

Du så jo hva jeg skrev i forrige svar, så uansett hva du måtte finne av dokumentasjon på dette på nett - og hvordan du tolker det; så er det altså ikke nok.

Jeg trodde det selv, så jeg forstår hvorfor du tolker det sånn - men det holder altså ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...