Gå til innhold

Gravid for fjerde gang.

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hallo Mette.

Jeg lurer på to ting.

Jeg er nå gravid for fjerde gang, men har fortsatt ingen barn hos meg. Jeg har hatt en sa (fire år siden), fått en sønn med kromosomfeil som døde to uker gammel, og jeg hadde en ma nå i mai.

Jeg er altså nå gravid igjen (i femte uke) og lurer veldig på om det skal være min tur denne gangen.

problemet mitt er at jeg nettop har gått ut som lærling i ambulansetjenesten. Det innebærer jo mye tunge løft, uregelmessig spising, uregelmessige arb. forhold og generelt tøffe arbeidsforhold. Jeg har hatt hyperemesis i alle min tidligere svangerskap og er allerede veldig kvalm. Jeg har ikke vært hos legen min ennå.

Burde jeg av hensyn til tidligere erfaringer med å være gravid bli sykemeldt? Jeg har ikke informert arbeidsplassen om at jeg er fravid ennå, det er noe jeg gruer meg veldig til å gjøre.

Jeg hadde jo et såkallt risikosvangerskap forrige gang, så jeg regner nesten med at dette også vil bli det. Hvilke forhåndsregler anbefaler du å ta? Jeg kan jo også opplyse deg om at jeg strir med depresjoner og står på cipramil (siden -98). Jeg tar nå en lav dose pga. at jeg er gravid.

Håper at du kan gi meg noen råd på veien, da jeg ikke har det noe særlig greit for tiden. Jeg er livredd for å miste igjen.

Jeg skal ringe legen min imorgen.

På forhånd takk.

Hilsen Linn

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34480-gravid-for-fjerde-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg går utfra at du med 'sa' mener spontan abort og med 'ma' mener missed abortion? Det kan jpo være at du er bærer av det man betegner 'balansert kromosomfeil' og det kan øke din risiko for abort. Det vil ikke hjelpe noe med sykmelding. Et svangerskap tåler fysisk aktivitet. Det er bare hvor det er trussel om for tidlig fødsel at man anbefaler avlastning og sykmelding (og i noen andre situasjoner også). Du bør få henvisning til fødeavdeling tidlig i svangerskapet for å få avklart om du evt skal tilbys fostervannsprøve (om du ønsker det). De vil også unne vurdere om svangerskapet ser greit ut. Lykek til med graviditeten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34480-gravid-for-fjerde-gang/#findComment-133173
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...