Gjest nrknyheter Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 ''eg er fristet til å melde meg inn i humanetisk forbund for å deretter søke han fritatt fra hele religons faget.'' Hvorfor skal du melde deg inn i humanetisk forbund for å gjøre det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg ser at det er litt forskjellig syn på ting i denne tråden. Jeg har pratet med min sønns lærer og sønnen min hadde sakt at han fikk lov av meg. Jeg synest likevel at hun kunne tatt en tlf til meg å kjekket om dette stemte. Men greit nok jeg skal la det gå for denne gang. Det som forundrer meg med denne tråden er at mange mener jeg er hysterisk. Hvorfor skal ikke jeg få lov å reagerer når mitt livssyn ikke blir vist den samme respekten som religiøse forventer at jeg viser for deres livssyn? I bunn og grunn handler dette kun om respekt. Skolen her har ikke egang vist meg og mitt syn respekt nok til å opplyse meg om hvilke rettigheter jeg faktisk har. Noe jeg fant ut gjennom en link i denne tråden at de er pliktig til å gjøre. Min oppfatning er at skolen er veldig flink til å vis respekt for de som tilhører en annen religion. men er du atheist eller agnostikker så har man tydeligvis ikke rett på det. Dette gjelder ikke bare i skolen men i samfunnet ellers også, noe denne tråden er ett godt eks på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg syns du overdriver! Jeg er enig i at læreren har brutt det dere snakket om, men hva vet du om guttungen har sagt at "mamma sier det er greit"? Sidden du har gitt uttrykk for ditt liberale syn, så er vel læreren med på det, da. Som HEF'er kan du ikke få fritak fra dagens RLE-fag i skolen, ei heller fra kirkebesøk. Kun fra kirkelige handlinger som gudstjeneste og annet skummelt som salmesang og sånt. Det kan du forresten uten å være HEF'er også. Og hva gjør det nå om ungene får innblikk i den delen av kulturarven, da? Det er uansett vår oppgave som foreldre å sørge for at ungene får et balansert innblikk i tro og livssyn slik at de blir i stand til å ta bevisste valg selv en dag. Jeg er selv ikke medlem i statskirken eller noen andre tros-/livssynssamfunn, og er åpen for at barna får velge helt fritt. Derfor vil jeg ikke styre dem bort fra verken kirke-, moské-, eller tempelbesøk i skoleregi. ''Jeg er enig i at læreren har brutt det dere snakket om, men hva vet du om guttungen har sagt at "mamma sier det er greit"? Sidden du har gitt uttrykk for ditt liberale syn, så er vel læreren med på det, da. '' Ja, man vet jo ikke hva som ble sagt og gjort nøyaktig her. Men utover denne konkrete saken, synes jeg det er en stor svakhet ved denne skolen at de ikke har bedre rutiner for hvordan man skal gi beskjed om barna skal være med på gudstjenesten eller ikke. På min sønns skole sendes det alltid ut lapper der man må krysse av for om man skal være med på gudstjenesten før jul elle rom man skal være igjen på skolen på alternativt opplegg. Lappen underskrives av foresatt. Dermed må ALLE si fra, ikke bare 'kirkegjengerne'. Og det er også et skikkelig opplegg for dem som ikke blir med i kirken, og ikke bare "hang around" sammen med barn i et annet klassetrinn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg syns du overdriver! Jeg er enig i at læreren har brutt det dere snakket om, men hva vet du om guttungen har sagt at "mamma sier det er greit"? Sidden du har gitt uttrykk for ditt liberale syn, så er vel læreren med på det, da. Som HEF'er kan du ikke få fritak fra dagens RLE-fag i skolen, ei heller fra kirkebesøk. Kun fra kirkelige handlinger som gudstjeneste og annet skummelt som salmesang og sånt. Det kan du forresten uten å være HEF'er også. Og hva gjør det nå om ungene får innblikk i den delen av kulturarven, da? Det er uansett vår oppgave som foreldre å sørge for at ungene får et balansert innblikk i tro og livssyn slik at de blir i stand til å ta bevisste valg selv en dag. Jeg er selv ikke medlem i statskirken eller noen andre tros-/livssynssamfunn, og er åpen for at barna får velge helt fritt. Derfor vil jeg ikke styre dem bort fra verken kirke-, moské-, eller tempelbesøk i skoleregi. Jeg skrev: ''Dermed må ALLE si fra, ikke bare 'kirkegjengerne''' Jeg mente _motsatt_..;-) At alle må si fra, ikke bare dem som ikke skal i kirka! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 ''Men da hadde jeg tatt visse forholdsregler som for eks at jeg også hadde vært med. '' Skjønner jo rimelig godt at gutten ikke sier til deg at han vil i kirken. Finnes vel ikke noe flauere enn å ha mor i kirken som eneste mamma! Faktisk var det flere foreldre som var med. Dette etter skolens ønske. Da 3 lærere på 60 8-åringer er litt lite. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Det skolen nok sannsynligvis mener med at elevene ikke får bestemme selv, er nok at de ikke der og da kan ta avgjørelsen om at "nei, jeg gidder ikke å være med i kirken". Rett og slett ha en viss kontroll over hvem som skal være med i kirken eller ikke... Når du presiserer overfor lærer at gutten din får bestemme dette selv, så ser jeg overhodet ikke at det skal være noe å hisse seg opp over... ''Når du presiserer overfor lærer at gutten din får bestemme dette selv, så ser jeg overhodet ikke at det skal være noe å hisse seg opp over...'' Det står jo at hun presiserer at han blir hørt, men at hun som mor har siste ordet. Det må faktisk skolen respektere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg ville nok sendt en mail til læreren og sagt fra. Du har jo gitt beskjed om at barnet ikke skal i kirken. Læreren har tydeligvis valgt å tolke litt vidt det du sa i samtale med henne, og kanske også gjort det litt lettvint for seg sjøl ved å unngå å problematisere guttens - plutselige - ønske om å være med. Dette er det du som forelder som bestemmer. Har lest gjennom hele tråden, og merker meg de vanlige utsagnene som kommer i sånne sammenhenger, man er "hysterisk" og "ingen tar skade av ..." Det handler ikke om å "ta skade", men om å bestemme sjøl over barnets livvsynsoppdragelse. Kirkebesøk i læringssammenheng, på linje med besøk i moskeer osv., er noe annet enn forkynning i skoletida, som dette blir. Har store problemer med å skjønne skolenes praksis. Ingen skole burde være fornøyd med opplegg som fører til at elever blir sittende igjen. Skolens aktiviteter skal være for alle. Det skal guts til for å stå på krava når andre synes man er "rar". Kjenner til det der. Lykke til. ''Har lest gjennom hele tråden, og merker meg de vanlige utsagnene som kommer i sånne sammenhenger, man er "hysterisk" og "ingen tar skade av ..." Det handler ikke om å "ta skade", men om å bestemme sjøl over barnets livvsynsoppdragelse. Kirkebesøk i læringssammenheng, på linje med besøk i moskeer osv., er noe annet enn forkynning i skoletida, som dette blir. '' Jeg er enig med deg. Etter å ha lest gjennom denne tråden, reagerer jeg også på den generelle oppfatningen om at det er 'hysterisk' å ønske å unngå at barna utsettes for slik forkynnelse et par ganger i året. Jeg er selv ikke medlem av noen kirke, men har likevel sendt barnet mitt på den årlige skolegudstjenesten før jul, så i vårt konkrete tilfelle har jeg vurdert det som 'harmløst' å sende han på gudstjenesten. Men jeg er likevel veldig glad for tilbudet om å frita, og at dette er et 'skikkelig' tilbud/alternativ, og ikke bare 'oppbevaring' med yngre unger. Samt at det er viktig at tilbudet om fritak kommuniseres på en skikkelig måte til alle foresatte. I trådstartes tilfelle var det kanskje lettere grunn til forvirring fra lærerens side ettersom moren hadde sagt at barnet får være med å bestemme, og at skolen ikke hadde noen andre rutiner enn barns muntlige tilbakemeldinger for å kontrollere hva foresatte mener. Denne skolen bør absolutt gjenomgå sine rutiner, og det er ikke hysterisk å påpeke det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 ''Og det som foregår på skolegudstjenester/kirkebesøk er skumle greier ja, så det er nok best å holde ungene hjemme;-)'' Det er jo ikke snakk om å holde dem hjemme, men å la dem slippe å få del i en religionsutøvelse som man ikke selv bekjenner seg til. Jeg synes slike utsagn er ganske respektløse overfor mennesker med annet livssyn enn en selv. Jeg er ikke enig med deg der. Og du så kanskje jeg hadde et lite smil på slutten der også, for å ta av brodden av det jeg sa for de som kunne føle seg tråkka på tærne. Jeg er av den mening at dette ikke hadde trengt å være frivillig. Ingen unger tar skade av å se/oppleve dette, og akkurat det samme gjelder selvsagt om de oppsøker en moske eller synagoge. Har sett voksne som opptrer som om barna blir pålagt traumer av det alvorlige slaget. Kan ikke skjønne annet enn at foreldrenes reaksjoner overfor dette må være det verste for barna. Når foreldrene ber oss om det så lager vi et teoretisk opplegg for barna som ikke skal være med på kirkebesøk. Dette er aldri noe pop hos ungene, og de aller fleste kunne nok heller tenkt seg å være med i kirken. Men så har foreldrene sine prinsipper må vite.... Har jobbet mange år i skolen nå og hos oss har vi aldri opplevd muslimer som ikke kan være med i kirken. Men humanetikere setter himmel og jord i bevegelse for at barna skal slippe dette. Jeg synest dette har gått alt for langt ja. Jeg har respekt for menneskers ulike religion. Men å nekte å delta på kirke/moske/synagogebesøk opplever jeg som temmelig snevert og respektløst 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 ''Når du presiserer overfor lærer at gutten din får bestemme dette selv, så ser jeg overhodet ikke at det skal være noe å hisse seg opp over...'' Det står jo at hun presiserer at han blir hørt, men at hun som mor har siste ordet. Det må faktisk skolen respektere. Det hadde ikke jeg som lærer ønsket å forholde meg til i det hele tatt. Det er helt klart at hun som mor kan gi beskjed om at hennes sønn ikke skulle delta i noe kirkebesøk av noe slag. Og det gjør hun selvsagt skriftlig. For oss på skolen er ikke det noe problem å forholde seg til i det hele tatt. Men da må hun ikke samtidig si at gutten blir hørt og hans meninger vektlagt. Vi kan jo ikke ha en diskusjon rundt dette i forkant av hvert kirkebesøk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Det hadde ikke jeg som lærer ønsket å forholde meg til i det hele tatt. Det er helt klart at hun som mor kan gi beskjed om at hennes sønn ikke skulle delta i noe kirkebesøk av noe slag. Og det gjør hun selvsagt skriftlig. For oss på skolen er ikke det noe problem å forholde seg til i det hele tatt. Men da må hun ikke samtidig si at gutten blir hørt og hans meninger vektlagt. Vi kan jo ikke ha en diskusjon rundt dette i forkant av hvert kirkebesøk? ''Men da må hun ikke samtidig si at gutten blir hørt og hans meninger vektlagt.'' Jeg antar hun mener at gutten blir hørt hjemme og i forkant, og at dette vektlegges før hun gir sitt svar til skolen om han kan være med eller ikke. Skolen må selvsagt slippe å delta i den diskusjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hadde du syntes det var greit om de var på gudstjeneste i moské hvert år i forbindelse med feiringen av Id? Hadde vært helt fabelaktig om ungene fikk oppleve noe slikt. Her jeg bor finnes ikke noen moske, så vi slipper ta stilling til den saken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 For deg, som bekjenner deg til kristendommen, så er det jo selvfølgelig slik. Her er imidlertid temaet fritak fra gudstjeneste for de som ikke bekjenner seg til kristendommen. For dem kan det være i meste laget å la ungene gå i gudstjeneste flere ganger i året. Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig å forstå at man som ikke-kristen ikke ønsker at barna skal delta i kristen gudstjeneste. For å snu det på hodet: Hvorfor vil du ikke at barna dine skal gå årlig i muslimsk gudstjeneste? Er du redd for at de skal ta et selvstendig valg og bli muslimer? Men her hadde jo barnet selv sagt at han heller ville gå i kirka enn å være sammen med de yngre barna. Jeg skjønner ikke hvorfor mora tilter helt av den grunn, det er da vel ingen krise? Han går i 3. klasse såvidt jeg skjønner, da har hun ennå 6x2 skolegudstjenester hun kan holde ham unna... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest renje Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg ser at det er litt forskjellig syn på ting i denne tråden. Jeg har pratet med min sønns lærer og sønnen min hadde sakt at han fikk lov av meg. Jeg synest likevel at hun kunne tatt en tlf til meg å kjekket om dette stemte. Men greit nok jeg skal la det gå for denne gang. Det som forundrer meg med denne tråden er at mange mener jeg er hysterisk. Hvorfor skal ikke jeg få lov å reagerer når mitt livssyn ikke blir vist den samme respekten som religiøse forventer at jeg viser for deres livssyn? I bunn og grunn handler dette kun om respekt. Skolen her har ikke egang vist meg og mitt syn respekt nok til å opplyse meg om hvilke rettigheter jeg faktisk har. Noe jeg fant ut gjennom en link i denne tråden at de er pliktig til å gjøre. Min oppfatning er at skolen er veldig flink til å vis respekt for de som tilhører en annen religion. men er du atheist eller agnostikker så har man tydeligvis ikke rett på det. Dette gjelder ikke bare i skolen men i samfunnet ellers også, noe denne tråden er ett godt eks på. Jeg synes du er storforlangende. Du har vært utydelig på om gutten kunne få være med på Gudstjenesten om han selv ville. Om ikke utydelig så kan en fort misoppfatte. Læreren har som vanli hatt mye å tenke på og som i mange andre yrker så må en ta noen avgjørelser og satse på at det går bra. Skal en holde på å ringe for den minste ting slik så får en ikke gjort på annet. De fleste er ikke så firkantede at de ville reagert på dette slik du gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Det hadde ikke jeg som lærer ønsket å forholde meg til i det hele tatt. Det er helt klart at hun som mor kan gi beskjed om at hennes sønn ikke skulle delta i noe kirkebesøk av noe slag. Og det gjør hun selvsagt skriftlig. For oss på skolen er ikke det noe problem å forholde seg til i det hele tatt. Men da må hun ikke samtidig si at gutten blir hørt og hans meninger vektlagt. Vi kan jo ikke ha en diskusjon rundt dette i forkant av hvert kirkebesøk? Selvsagt diskuteres ikke dette med skolen. Det er en samtale mellom far, barn og meg. Så gir vi beskjed til skolen. denne beskjeden kunne jeg gitt til skolen i god tid i forveien om jeg hadde fått vite om gudstjenesten mer enn to dager før den var. Første gang fikk skolen skriftelig beskjed av meg om dette. Fikk da tilbake melding om at gudtjenesten var en del av undrervisningen i RLE og kunne defor ikke bli fritatt fra uten å være medlem i en annen tro eller livssyn. Jeg har derimot lært, via en link i denne tråden at, at gudstjeneste ikke skal være en del av faget og at jeg ikke trenger å grunngi hvorfor jeg ønsker at barnet skal fritas fra det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg er ikke enig med deg der. Og du så kanskje jeg hadde et lite smil på slutten der også, for å ta av brodden av det jeg sa for de som kunne føle seg tråkka på tærne. Jeg er av den mening at dette ikke hadde trengt å være frivillig. Ingen unger tar skade av å se/oppleve dette, og akkurat det samme gjelder selvsagt om de oppsøker en moske eller synagoge. Har sett voksne som opptrer som om barna blir pålagt traumer av det alvorlige slaget. Kan ikke skjønne annet enn at foreldrenes reaksjoner overfor dette må være det verste for barna. Når foreldrene ber oss om det så lager vi et teoretisk opplegg for barna som ikke skal være med på kirkebesøk. Dette er aldri noe pop hos ungene, og de aller fleste kunne nok heller tenkt seg å være med i kirken. Men så har foreldrene sine prinsipper må vite.... Har jobbet mange år i skolen nå og hos oss har vi aldri opplevd muslimer som ikke kan være med i kirken. Men humanetikere setter himmel og jord i bevegelse for at barna skal slippe dette. Jeg synest dette har gått alt for langt ja. Jeg har respekt for menneskers ulike religion. Men å nekte å delta på kirke/moske/synagogebesøk opplever jeg som temmelig snevert og respektløst Jeg er enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg er ikke enig med deg der. Og du så kanskje jeg hadde et lite smil på slutten der også, for å ta av brodden av det jeg sa for de som kunne føle seg tråkka på tærne. Jeg er av den mening at dette ikke hadde trengt å være frivillig. Ingen unger tar skade av å se/oppleve dette, og akkurat det samme gjelder selvsagt om de oppsøker en moske eller synagoge. Har sett voksne som opptrer som om barna blir pålagt traumer av det alvorlige slaget. Kan ikke skjønne annet enn at foreldrenes reaksjoner overfor dette må være det verste for barna. Når foreldrene ber oss om det så lager vi et teoretisk opplegg for barna som ikke skal være med på kirkebesøk. Dette er aldri noe pop hos ungene, og de aller fleste kunne nok heller tenkt seg å være med i kirken. Men så har foreldrene sine prinsipper må vite.... Har jobbet mange år i skolen nå og hos oss har vi aldri opplevd muslimer som ikke kan være med i kirken. Men humanetikere setter himmel og jord i bevegelse for at barna skal slippe dette. Jeg synest dette har gått alt for langt ja. Jeg har respekt for menneskers ulike religion. Men å nekte å delta på kirke/moske/synagogebesøk opplever jeg som temmelig snevert og respektløst ''Jeg er ikke enig med deg der. Og du så kanskje jeg hadde et lite smil på slutten der også, for å ta av brodden av det jeg sa for de som kunne føle seg tråkka på tærne.'' Ja, jeg så det. Men jeg er litt lei av den "det kan da ikke skade å overvære en gudstjeneste"-holdningen, så det holdt ikke med det smilet for å ta brodden av det. ''Jeg er av den mening at dette ikke hadde trengt å være frivillig. '' Nei vel. Men det synes jeg det bør være. Og menneskerettighetsdomstolen er enig med meg. Derfor er det faktisk frivillig. ''Når foreldrene ber oss om det så lager vi et teoretisk opplegg for barna som ikke skal være med på kirkebesøk. Dette er aldri noe pop hos ungene, og de aller fleste kunne nok heller tenkt seg å være med i kirken. Men så har foreldrene sine prinsipper må vite....'' På skolen til mine barn har de et fast, alternativt, likeverdig opplegg slik som de skal i følge retningslinjene fra staten. Vi foreldre lar våre barn velge om de vil i kirken eller ikke og de har de siste fire årene valgt det alternative opplegget på skolen. ''Men å nekte å delta på kirke/moske/synagogebesøk opplever jeg som temmelig snevert og respektløst'' Jeg kan være enig i at det er snevert og respektløst å nekte å delta på besøk i disse gudshusene. Men å nekte å delta i en gudstjeneste, som er en religiøs handling med preg av forkynnelse bør man ha lov til uten å bli hetset. Jeg synes også at man bør kjenne til kristendommen og vite hvordan en gudstjeneste foregår. Men mine barn er i kirken rett som det er ved andre anledninger som barnedåp, konfirmasjon og ved spilleoppdrag gjennom korpset. Derfor lar jeg dem få valget og er glad vi har et valg. Som jeg skrev over her, forstår jeg ikke den intense kampen for å opprettholde skolegudstjenestene i vårt relativt sekulariserte og dessuten multikulturelle og multireligiøse samfunn. Kirkebesøk to ganger i året er langt i overkant av hva som er nødvendig i undervisningsøyemed etter min oppfatning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 ''Har lest gjennom hele tråden, og merker meg de vanlige utsagnene som kommer i sånne sammenhenger, man er "hysterisk" og "ingen tar skade av ..." Det handler ikke om å "ta skade", men om å bestemme sjøl over barnets livvsynsoppdragelse. Kirkebesøk i læringssammenheng, på linje med besøk i moskeer osv., er noe annet enn forkynning i skoletida, som dette blir. '' Jeg er enig med deg. Etter å ha lest gjennom denne tråden, reagerer jeg også på den generelle oppfatningen om at det er 'hysterisk' å ønske å unngå at barna utsettes for slik forkynnelse et par ganger i året. Jeg er selv ikke medlem av noen kirke, men har likevel sendt barnet mitt på den årlige skolegudstjenesten før jul, så i vårt konkrete tilfelle har jeg vurdert det som 'harmløst' å sende han på gudstjenesten. Men jeg er likevel veldig glad for tilbudet om å frita, og at dette er et 'skikkelig' tilbud/alternativ, og ikke bare 'oppbevaring' med yngre unger. Samt at det er viktig at tilbudet om fritak kommuniseres på en skikkelig måte til alle foresatte. I trådstartes tilfelle var det kanskje lettere grunn til forvirring fra lærerens side ettersom moren hadde sagt at barnet får være med å bestemme, og at skolen ikke hadde noen andre rutiner enn barns muntlige tilbakemeldinger for å kontrollere hva foresatte mener. Denne skolen bør absolutt gjenomgå sine rutiner, og det er ikke hysterisk å påpeke det. De skolegudstjenestene jeg har vært på har aldri vørt mer forkynnende enn en vanlig RLEtime på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blanke ark Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg skrev: ''Dermed må ALLE si fra, ikke bare 'kirkegjengerne''' Jeg mente _motsatt_..;-) At alle må si fra, ikke bare dem som ikke skal i kirka! Hos oss må vi hver høst signere på et skjema som inneholder mange punkter á la får lov til å kjøre buss, får lov til å legge ut ikke-navngitte bilder på skolens hjemmeside, får lov til å delta i forkynnende aktiviteter, får lov til å besøke kirke/moské/tempel osv. og så ja/nei alternativer etter det. Veldig greit. Og det trodde jeg i min naivitet at alle skoler praktiserte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Du må bare være glad for at du ikke hadde barn i skolen da jeg gikk på barneskolen, og vi hadde kristendom som et eget fag. Nå høres det vel ut som det er 100 år siden, men det er det ikke. Selv da jeg gikk på barneksolen var dette ekstremt: Vi måtte synge og be da vi kom på skolen, synge for maten og be og synge før vi fikk gå hjem for dagen. I tillegg til dette hadde vi skolegudstjeneste et par ganger i uka i tillegg til at vi måtte gå i kirken til alle høytider. Dette fordi overlæreren var personlig kristen, og styrte en helt vanlig barneskole etter dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hos oss må vi hver høst signere på et skjema som inneholder mange punkter á la får lov til å kjøre buss, får lov til å legge ut ikke-navngitte bilder på skolens hjemmeside, får lov til å delta i forkynnende aktiviteter, får lov til å besøke kirke/moské/tempel osv. og så ja/nei alternativer etter det. Veldig greit. Og det trodde jeg i min naivitet at alle skoler praktiserte. ''Veldig greit. Og det trodde jeg i min naivitet at alle skoler praktiserte.'' Ja, ikke sant? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.