Gå til innhold

Hva skjer når vi gifter oss?

Anbefalte innlegg

Gjest snart sommer

Vi har vært samboere i mange år. Jeg har barn, han har det ikke.

Vi tenker på å gifte oss.

Jeg er i skatteklasse to, som enslig forsørger til barna. Havner jeg i skatteklasse 1?

Vil far til barna slippe unna deler av farsbidraget når jeg gifter meg?

Kan dere fortelle mer om de praktiske tingene rundt giftemål?

Takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344839-hva-skjer-n%C3%A5r-vi-gifter-oss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest majas mamma

''Vi har vært samboere i mange år. Jeg har barn, han har det ikke.

Jeg er i skatteklasse to, som enslig forsørger til barna. Havner jeg i skatteklasse 1?''

Ja

''Vil far til barna slippe unna deler av farsbidraget når jeg gifter meg?''

Han vil ikke slippe unna, men beløpet kan bli endret/redusert med tanke på at du ikke lenger er enslig. Hvis du mottar barnetilsynspenger fra Nav/Trygdekontor vil du miste dette.

''Kan dere fortelle mer om de praktiske tingene rundt giftemål?''

Er ikke helt sikker på hva du mener med praktiske ting. Først tar man kontakt med prest/byfogden og får beskjed om de papirene man må ha for å få gjennomført giftermålet. Og så må du ha forlovere/vitner.

''Vi har vært samboere i mange år. Jeg har barn, han har det ikke.

Jeg er i skatteklasse to, som enslig forsørger til barna. Havner jeg i skatteklasse 1?''

Ja

''Vil far til barna slippe unna deler av farsbidraget når jeg gifter meg?''

Han vil ikke slippe unna, men beløpet kan bli endret/redusert med tanke på at du ikke lenger er enslig. Hvis du mottar barnetilsynspenger fra Nav/Trygdekontor vil du miste dette.

''Kan dere fortelle mer om de praktiske tingene rundt giftemål?''

Er ikke helt sikker på hva du mener med praktiske ting. Først tar man kontakt med prest/byfogden og får beskjed om de papirene man må ha for å få gjennomført giftermålet. Og så må du ha forlovere/vitner.

''Han vil ikke slippe unna, men beløpet kan bli endret/redusert med tanke på at du ikke lenger er enslig. Hvis du mottar barnetilsynspenger fra Nav/Trygdekontor vil du miste dette. ''

Beløpet vil aldri bli redusert. Ny mann skal ikke forsørge hennes barn. Derimot stemmer det at hun kan miste stønader, og dette kan føre til at beløpet blir økt. Bidraget er jo fars andel av hva barna koster, og når det kommer mindre støtte inn, koster barna mer.

Gjest majas mamma

''Han vil ikke slippe unna, men beløpet kan bli endret/redusert med tanke på at du ikke lenger er enslig. Hvis du mottar barnetilsynspenger fra Nav/Trygdekontor vil du miste dette. ''

Beløpet vil aldri bli redusert. Ny mann skal ikke forsørge hennes barn. Derimot stemmer det at hun kan miste stønader, og dette kan føre til at beløpet blir økt. Bidraget er jo fars andel av hva barna koster, og når det kommer mindre støtte inn, koster barna mer.

Jeg fikk redsert barnebidrag fra far. Begrunnelsen var at vi nå var to voksne i husholdningen med to inntekter, mens han var uføretrygdet. Beløpet ble redusert med ca 1/3. At min nye mann også betalte bidrag for dengang tre barn ble ikke tatt med i regnestykket. Det var ifølge saksbehandleren helt irrellevant. Klaget på vedtaket men fikk ikke medhold.

Jeg fikk redsert barnebidrag fra far. Begrunnelsen var at vi nå var to voksne i husholdningen med to inntekter, mens han var uføretrygdet. Beløpet ble redusert med ca 1/3. At min nye mann også betalte bidrag for dengang tre barn ble ikke tatt med i regnestykket. Det var ifølge saksbehandleren helt irrellevant. Klaget på vedtaket men fikk ikke medhold.

Det var kanskje etter de gamle reglene?

Det er ingenting i de nye reglene som tar hensyn til mors ektemanns inntekt, eller om han finnes i det hele tatt.

Gjest majas mamma

Det var kanskje etter de gamle reglene?

Det er ingenting i de nye reglene som tar hensyn til mors ektemanns inntekt, eller om han finnes i det hele tatt.

Det er to og et halvt år siden, så det er selvfølgelig mulig at reglene er endret siden den gang. Nok et eksempel på at det er greit å sjekke ut litt før man svarer :-)

Annonse

Det er to og et halvt år siden, så det er selvfølgelig mulig at reglene er endret siden den gang. Nok et eksempel på at det er greit å sjekke ut litt før man svarer :-)

De er jo ikke det, så da skjønner jeg ikke hva som har skjedd.

Bidraget regnes ut ved at man tar det det beregnes å koste for å ha et barn, trekker fra eventuelle stønader, og fordeler restbeløpet på foreldrene etter inntekt. Ektefelles inntekt spiller ingen rolle. Bidragsyter kan få sin del redusert hvis h*n ikke sitter igjen med nok til livsopphold etter å ha betalt bidraget. Noen tilsvarende ordning for bidragsmottager finnes ikke. Grensen for når bidragsyter har bidragsevne forandrer seg hvis h*n deler bolig med en annen voksen, men siden bidragsmottager ikke har noen slik ordning, spiller det heller ingen rolle om h*n får samboer eller ektefelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...