Liliaceae Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg vet at temaet har vært oppe her før. Og generelt er jeg imot at barn skal introduseres for skoleverdenen før de må. I tillegg til å være skoleflink, må jo barnet være helt på høyde rent sosialt, og fungere fint med barn som er opptil ett år eldre. Hvis barnet oppfyller er slik som beskrevet her, ville du ha vurdert fremskutt skolestart? Jeg sier bare _vurdert_, altså ;-) (punktene er skrevet i tilfeldig rekkefølge) 1. Skriver enkle ord og leser korte ord. Forstår forskjell på tall og bokstaver. Ser likheter og forskjeller, sammenligner. Barnet er veldig nysgherrig og spør og graver og vil lære. 2. har venner som er eldre og er likestilt sosialt med disse, men fungerer også med jevnaldrende. Er litt dominerende overfor jevnaldrende barn, bestemmer og forklarer regler i leken for eksempel og gir beskjed hvis andre barn ikke følger reglene. Er populær lekekamerat, både blant jevnaldrende og de som er eldre. 3. Klarer å konsentrere seg relativt lenge av gangen med én type aktivitet, f.eks.: å perle, tegne, leke alene, titte i bøker... Snakker om en halvtimes tid Barnet utfører aktiviteten målrettet og raskt, f.eks. mønster på perlebrettet og perler gjerne flere brett. 4. Barnet kan klare å ta imot beskjeder og følge disse. 5. Barnet har god orden på egne klær og saker. Passer på at det ikke blir borte, rydder på plass. 6. Barnet er selvstendig mht påkledning og avkledning. 7. Barnet forholder seg fint til regler og tilpasser seg disse. 8. Barnet forstår abstrakte begreper. For eksempel hemmelighet. Klarer å holde på hemmelighet og skjønner hva det innebærer. Forstår større enn og mindre enn, alle preposisjoner (over, under, ved siden av...). Klarer å forestille seg disse tingene, uten å se på bilder/konkreter. Forstår handling/konsekvens. 9. Barnet er fremme finmotorisk og grovmotorisk. Har blyantgrepet og skriver bokstavene på riktig måte, altså skriver og ikke "tegner" bokstaver. Blitt tatt med tidlig på ski, skøyter, får utfoldet seg på lekeplasser, i skogen, med klatring osv.. (Få begrensninger har blitt satt og barnet har hele tiden strukket seg etter flere utfordringer) 10. Barnet forstår enkle trafikkregler, som å se til begge sider før man går over veien. Vente på grønn mann. Gå raskt over veien. Ingen vimsing i trafikken, går rolig ved siden av voksen. Venter pent der en voksen gir beskjed om at barnet skal vente, ved parkeringsplasser eller andre steder med trafikk. 11. Har alltid ligget foran jevnaldrende sosialt, motorisk og med "skoleflinkhet". Hvis andre barn ikke hører på de voksne, forklarer barnet på barns måte hvorfor kameraten må gjøre som den voksne sier. Er en liten "megler". 12. Barnet er ca 105 cm høy. Om det har noen betydning... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Nei, jeg ville ikke vurdert det engang. Ett av barna mine leste da han var 4 1/5 år og leste i leksikon og pugget navne på andre land og elver, før han begynte på skolen. Han kunne regne og skrive og klarte seg veldig bra motorisk, han var et fremmelig barn og elsket å lære, han satt ved middagsbordet og memorerte navnene på fremmede steder, som han hadde lest i atlaset. I 1. klasse spurte han læreren om de snart skulle lære om fotosyntesen. Før han begynte i skolen leste han lange tekster for store forsamlinger. Alle spurte om vi ikke ville sende ham på skolen 1 år før tiden, de mente at han var moden for skolegang, fordi han var så fremmelig, men nei, det ville vi ikke. Grunnen til det er at det var slett ikke sikkert at han var like moden i forhold til jevnaldrende, når han kom i puberteten. Og det viste seg å stemme. Da de var ferdige med 6. klasse og skulle over på ungdomsskolen, var det noen av guttene i klasen hans som var en halv gang høyere enn ham, han rakte de bare til midt på brystet. Og klassekameratene var mye tidligere ute med puberteten enn han var. Hadde vi sendt ham i skolen ett år før tiden, ville forskjellen ha vært enda større. Han fortsatte å vokse til han ble 20 år, så han har nådd vanlig størrelse for menn. Det var først da han kom i videregående skole, at han lærte at han måtte gjøre lekser for å få bra karakterer, ellers hadde han så lett for å lære at han ikke trengte å anstrenge seg. Han gikk ut av videregående skole med topp karakterer i 10 av 14 fag. Men hans fysiske utvikling i løpet av skoletiden var nok noe senere enn det klassekameratene opplevde. Vi er glad for at vi ikke sendte ham på skolen ett år før tiden, fordi da ville den fysiske forskjellen igjennom hele skoletiden ha vært enda mer åpenbar, når han gikk sammen med kamerater som var ett år eldre i utvikling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Ja, jeg ville vurdert det. Barna i min familie kjeder vettet av seg de første årene på skolen pga manglende utfordringer. De blir satt til å være "lærerens lille hjelper", eller satt sammen med de bråkete for å være buffer mot bråk. Ingen av disse rollene er noe å hige etter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Nei, jeg ville ikke vurdert det engang. Ett av barna mine leste da han var 4 1/5 år og leste i leksikon og pugget navne på andre land og elver, før han begynte på skolen. Han kunne regne og skrive og klarte seg veldig bra motorisk, han var et fremmelig barn og elsket å lære, han satt ved middagsbordet og memorerte navnene på fremmede steder, som han hadde lest i atlaset. I 1. klasse spurte han læreren om de snart skulle lære om fotosyntesen. Før han begynte i skolen leste han lange tekster for store forsamlinger. Alle spurte om vi ikke ville sende ham på skolen 1 år før tiden, de mente at han var moden for skolegang, fordi han var så fremmelig, men nei, det ville vi ikke. Grunnen til det er at det var slett ikke sikkert at han var like moden i forhold til jevnaldrende, når han kom i puberteten. Og det viste seg å stemme. Da de var ferdige med 6. klasse og skulle over på ungdomsskolen, var det noen av guttene i klasen hans som var en halv gang høyere enn ham, han rakte de bare til midt på brystet. Og klassekameratene var mye tidligere ute med puberteten enn han var. Hadde vi sendt ham i skolen ett år før tiden, ville forskjellen ha vært enda større. Han fortsatte å vokse til han ble 20 år, så han har nådd vanlig størrelse for menn. Det var først da han kom i videregående skole, at han lærte at han måtte gjøre lekser for å få bra karakterer, ellers hadde han så lett for å lære at han ikke trengte å anstrenge seg. Han gikk ut av videregående skole med topp karakterer i 10 av 14 fag. Men hans fysiske utvikling i løpet av skoletiden var nok noe senere enn det klassekameratene opplevde. Vi er glad for at vi ikke sendte ham på skolen ett år før tiden, fordi da ville den fysiske forskjellen igjennom hele skoletiden ha vært enda mer åpenbar, når han gikk sammen med kamerater som var ett år eldre i utvikling. Enig med deg! Jeg har en eldre bror som hpooet over et klassetrinn den gang det var mulig, og han opplevde det samme som din sønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg hadde ikke gjort det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Nei det ville jeg ikke vurdert. Det du beskriver er ikke så uvanlig for 5 åringer. Det er vel i den ene enden av normalskalaen tenker jeg - Spekteret er vidt. Poenget er at barn utvikler seg i ulik takt, og det at h*n er langt fremme nå vil ikke bety at h*n er moden i forhold til sine jevnaldrende ved 13-14 års alderen f.eks. Og å da være en barnslig-et-år-yngre-enn-de-andre tenåring må være mye verre enn å være en fremmelig førsteklassing som strengt tatt faglig sett kunne begynt året før. Syns jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Ja, jeg ville vurdert det. Barna i min familie kjeder vettet av seg de første årene på skolen pga manglende utfordringer. De blir satt til å være "lærerens lille hjelper", eller satt sammen med de bråkete for å være buffer mot bråk. Ingen av disse rollene er noe å hige etter. Ja, det kan jo være faren selvsagt, og ikke særlig utviklende for barnet.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Nei det ville jeg ikke vurdert. Det du beskriver er ikke så uvanlig for 5 åringer. Det er vel i den ene enden av normalskalaen tenker jeg - Spekteret er vidt. Poenget er at barn utvikler seg i ulik takt, og det at h*n er langt fremme nå vil ikke bety at h*n er moden i forhold til sine jevnaldrende ved 13-14 års alderen f.eks. Og å da være en barnslig-et-år-yngre-enn-de-andre tenåring må være mye verre enn å være en fremmelig førsteklassing som strengt tatt faglig sett kunne begynt året før. Syns jeg. Barnet er ikke 5 år nå, men 4 år. Og personen som fremmet forslaget er altså ikke barnets foreldre, men en som har testet og observert barnet. Vedkommende mener at barnet ligger en del fremme for sin alder. Akkurat det kan jeg jo fint observere selv, da jeg har to barn fra før som nå går på skole. Jeg merker jo godt at barnet er mye mer modent, mer "skoleflink" og motorisk lengre fremme enn de andre var på samme alder. De andre var sånn gjennomsnittelig, den ene litt under og den andre litt over. Vi snakker altså ikke om skolestart nå til høsten, men i så fall neste høst. Jeg har hele tiden tenkt på det som en fordel at barnet vil være blant de eldste i klassen og at det må være deilig å føle mestring over alle tingene som allerede er på plass. Når det gjelder å kjede seg i timene, er det jo viktig at lærer og foreldre følger opp sammen, slik at barnet får nok utfordringer. Du peker også på et annet aspekt jeg også tenker over, i forhold til utvikling. Dette går jo gjerne i rykk og napp, og selv om barnet er modent nå og noen år fremover, kan situasjonen være en ganske annen mot slutten av barneskolen/ungd.skolen. For å ikke snakke om den fysiske utviklingen. Far til barnet ser på det som en fordel å hoppe over siste år i barnehage. Og mener barnet har godt av å begynne på skole før tiden.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Nei, jeg ville ikke vurdert det engang. Ett av barna mine leste da han var 4 1/5 år og leste i leksikon og pugget navne på andre land og elver, før han begynte på skolen. Han kunne regne og skrive og klarte seg veldig bra motorisk, han var et fremmelig barn og elsket å lære, han satt ved middagsbordet og memorerte navnene på fremmede steder, som han hadde lest i atlaset. I 1. klasse spurte han læreren om de snart skulle lære om fotosyntesen. Før han begynte i skolen leste han lange tekster for store forsamlinger. Alle spurte om vi ikke ville sende ham på skolen 1 år før tiden, de mente at han var moden for skolegang, fordi han var så fremmelig, men nei, det ville vi ikke. Grunnen til det er at det var slett ikke sikkert at han var like moden i forhold til jevnaldrende, når han kom i puberteten. Og det viste seg å stemme. Da de var ferdige med 6. klasse og skulle over på ungdomsskolen, var det noen av guttene i klasen hans som var en halv gang høyere enn ham, han rakte de bare til midt på brystet. Og klassekameratene var mye tidligere ute med puberteten enn han var. Hadde vi sendt ham i skolen ett år før tiden, ville forskjellen ha vært enda større. Han fortsatte å vokse til han ble 20 år, så han har nådd vanlig størrelse for menn. Det var først da han kom i videregående skole, at han lærte at han måtte gjøre lekser for å få bra karakterer, ellers hadde han så lett for å lære at han ikke trengte å anstrenge seg. Han gikk ut av videregående skole med topp karakterer i 10 av 14 fag. Men hans fysiske utvikling i løpet av skoletiden var nok noe senere enn det klassekameratene opplevde. Vi er glad for at vi ikke sendte ham på skolen ett år før tiden, fordi da ville den fysiske forskjellen igjennom hele skoletiden ha vært enda mer åpenbar, når han gikk sammen med kamerater som var ett år eldre i utvikling. Ja, jeg forstår veldig godt den problemstillingen og det er noe jeg også tenker på... Selvsagt litt tidlig å tenke på dette her, men hvis dette skal _vurderes_, bør barnet kartlegges i løpet av høsten. For man må vel melde opp til skolestart før jul? Må også få litt tilpasninger fra barnehagen hvis dette er aktuelt. De har ganske omfattende opplegg for skolestarterne i barnehagen. Da er det i så fall viktig at barnet er med på dette. En mulighet er jo at barnet er med skolestarterne, uten at det er aktuelt å begynne på skole, for å få ekstra stimulans.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 På minus-siden: Det er litt upraktisk å være et år yngre enn sine kamerater. Særlig når han ikke får tatt lappen mens han bor hjemme, ikke kommer inn på de samme tingene (kino, utesteder). Ille nok å være født sent på året, og få noen måneder hvor de fleste kommer inn på ting og ikke du, men et helt år blir jo mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Er barnet født tidlig på året? Forskjellene kan bli minimale i forhold til "høstbarna" i klassen hvis det er et januarbarn. Men er det født et stykke utpå våren, øker problemene som er nevnt nedenfor - fysisk størrelse, utvikling rundt puberteten osv. Sånt kan også være forskjellig for gutter og jenter. Jeg har selv vært "underårig", så jeg har mer erfaring enn mange synsere. Jeg har f.eks. aldri møtt den veggen (i form av intellektuelt eller fysisk nederlag) det er vanlig å påstå at disse barna møter før eller senere. Men dette var selvfølgelig før 6-årsreformen. Jeg tror det er færre som starter "for tidlig" nå, enn mens det var skolestart ved 7 år. Har de undersøkt om det er fleksibel skolestart der barnet skal gå på skolen? Det er innført mange steder, men lite brukt i praksis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ilder35 Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Ja, jeg ville vurdert det. Barna i min familie kjeder vettet av seg de første årene på skolen pga manglende utfordringer. De blir satt til å være "lærerens lille hjelper", eller satt sammen med de bråkete for å være buffer mot bråk. Ingen av disse rollene er noe å hige etter. Ja, der sier du noe! Min sønn har siden skolestart sittet ved siden av klassens "bråkebøtte" og jeg har følt at han har blitt brukt litt siden han er av den rolige og skoleflinke typen. Han har selv spurt læreren om han kan bytte plass og forrige uke kunne han fortelle meg at de hadde gjort det. Nå sitter han ved siden av "bråkebøtte nr.2", men han var mer fornøyd med det, heldigvis. Min sønn er mer sammen med 2.klassingene enn de i egen klasse, så hadde jeg hatt valget hadde jeg nok flyttet han opp en klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Er barnet født tidlig på året? Forskjellene kan bli minimale i forhold til "høstbarna" i klassen hvis det er et januarbarn. Men er det født et stykke utpå våren, øker problemene som er nevnt nedenfor - fysisk størrelse, utvikling rundt puberteten osv. Sånt kan også være forskjellig for gutter og jenter. Jeg har selv vært "underårig", så jeg har mer erfaring enn mange synsere. Jeg har f.eks. aldri møtt den veggen (i form av intellektuelt eller fysisk nederlag) det er vanlig å påstå at disse barna møter før eller senere. Men dette var selvfølgelig før 6-årsreformen. Jeg tror det er færre som starter "for tidlig" nå, enn mens det var skolestart ved 7 år. Har de undersøkt om det er fleksibel skolestart der barnet skal gå på skolen? Det er innført mange steder, men lite brukt i praksis. Hva menes med fleksibel skolestart egentlig? Tror ikke det praktiseres her, men kan ikke si for sikkert. Barnet er født i midten av febr. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 På minus-siden: Det er litt upraktisk å være et år yngre enn sine kamerater. Særlig når han ikke får tatt lappen mens han bor hjemme, ikke kommer inn på de samme tingene (kino, utesteder). Ille nok å være født sent på året, og få noen måneder hvor de fleste kommer inn på ting og ikke du, men et helt år blir jo mye. Hvis barnet begynner når det er 5,5 år, kan det jo være barn i klassen som er et år eldre, fordi barnet er født tidlig på året. Da blir jo forskjellen ett år. Men i den andre enden er jo barnet bare noen få måneder yngre enn et barn født i desember da.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hva menes med fleksibel skolestart egentlig? Tror ikke det praktiseres her, men kan ikke si for sikkert. Barnet er født i midten av febr. Det betyr at man kan begynne på skolen når man har fylt 6 år, i stedet for å vente til august. Jeg tror de noen steder praktiserer det på den måten at de tar inn nye elever f.eks. 4 ganger i året i stedet for én. Men sjekk det lokalt. Hvis barnet er født i februar, kunne jeg nok _vurdert_ framskutt skolestart. Spesielt hvis det er en jente og moren hennes (evt. storesøster hvis hun har) ikke var spesielt sent utviklet fysisk. (Dette er nok ikke politisk korrekte synspunkter, men jeg tar dem med allikevel.) Men det betyr ikke at jeg er sikker på at vi ville gjennomført det, man må jo gjennom diverse faglige vurderinger først, som det er lurt å lytte til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Det betyr at man kan begynne på skolen når man har fylt 6 år, i stedet for å vente til august. Jeg tror de noen steder praktiserer det på den måten at de tar inn nye elever f.eks. 4 ganger i året i stedet for én. Men sjekk det lokalt. Hvis barnet er født i februar, kunne jeg nok _vurdert_ framskutt skolestart. Spesielt hvis det er en jente og moren hennes (evt. storesøster hvis hun har) ikke var spesielt sent utviklet fysisk. (Dette er nok ikke politisk korrekte synspunkter, men jeg tar dem med allikevel.) Men det betyr ikke at jeg er sikker på at vi ville gjennomført det, man må jo gjennom diverse faglige vurderinger først, som det er lurt å lytte til. Ja, det er her vi står nå. Og vurderer om vi skal gå videre og utføre de testene som er nødvendige. Hvis hun klarer disse, det er jo først da den endelige avgjørelsen skal tas, men det er jo ingen vits å gå gjennom testene hvis man ikke egentlig ønsker at hun skal begynne før jevnaldrende. Ja, storesøster A er helt normalt uviklet i forhold til alder. Den andre storesøster B er litt under gjennomsnitt. Men hun ligner mest på storesøster A, men er mye mer moden enn A (da A var på samme alder). Hvordan var det å bli f.eks. 10 år når folk i klassen begynte å fylle 11 år? Hvordan var det alltid å være yngst? Hva med aldersgrenser på kino, utesteder, mopedlappen, lappen osv.. Følte du noen ganger at du skulle helst vært født i november/desember istedet, at du var litt for sent ute, liksom..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Ja, det er her vi står nå. Og vurderer om vi skal gå videre og utføre de testene som er nødvendige. Hvis hun klarer disse, det er jo først da den endelige avgjørelsen skal tas, men det er jo ingen vits å gå gjennom testene hvis man ikke egentlig ønsker at hun skal begynne før jevnaldrende. Ja, storesøster A er helt normalt uviklet i forhold til alder. Den andre storesøster B er litt under gjennomsnitt. Men hun ligner mest på storesøster A, men er mye mer moden enn A (da A var på samme alder). Hvordan var det å bli f.eks. 10 år når folk i klassen begynte å fylle 11 år? Hvordan var det alltid å være yngst? Hva med aldersgrenser på kino, utesteder, mopedlappen, lappen osv.. Følte du noen ganger at du skulle helst vært født i november/desember istedet, at du var litt for sent ute, liksom..? Den viktigste ulempen hadde med de aller første skoleårene å gjøre. Vi var to underårige i klassen, og den andre var en gutt som hadde tydelige disiplinproblemer. Det hører med til historien at vi hadde en godt voksen lærer som var streng selv etter 1960-tallets standard. Hun trakk fram meg når hun skulle kjefte på den andre gutten, han (og klassen) fikk altså høre ting av typen "laban gjør ikke sånt, hun er rolig og flink, du ser det?" hver gang han utagerte. Dette førte til at han (naturlig nok) la meg for hat, og at de andre ble stadig minnet på at det var noe ekstra med oss. Dette forvant helt da han byttet skole. Denne læreren hadde mange andre "metoder" som heller ikke ville blitt godtatt idag. I de årene da man helst vil være så gammel som mulig, var det ikke alltid kjempekult å være yngst, men jeg klarte meg utmerket både på skolen (også i gymmen) og sosialt, så det spilte ingen rolle. Fysisk var jeg aldri lavest, men sluttet å vokse tidlig (se nedenfor). Det var flere enn jeg som så for "små ut" til å kunne snike oss inn på voksenfilmer, og alkohol og utesteder var ikke noe viktig tema i min vennekrets. Dette siste er nok annerledes nå. Men alle de små ulempene ble betydelig oppveid av at jeg slapp å være på feil planet mht. fysisk utvikling. Jeg var nemlig tidlig ute, og det var ille nok om jeg ikke skulle gått året under. Da hadde det antakelig vært katastrofe (for meg som ikke var så glad for verken puppene eller mensen). Jeg fikk mensen da jeg var 11 år og 7 mnd, og det var tidlig den gangen. Jeg "tok igjen" årskullet mitt ved å ha friår etter videregående. Jeg hadde ingen problemer med verken skoleprestasjoner eller fysisk aktivitet på vgs heller. Lå kanskje litt etter mht. interesse for gutter, men her tror jeg andre ting spiller mer inn enn om man er født i desember eller februar :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Den viktigste ulempen hadde med de aller første skoleårene å gjøre. Vi var to underårige i klassen, og den andre var en gutt som hadde tydelige disiplinproblemer. Det hører med til historien at vi hadde en godt voksen lærer som var streng selv etter 1960-tallets standard. Hun trakk fram meg når hun skulle kjefte på den andre gutten, han (og klassen) fikk altså høre ting av typen "laban gjør ikke sånt, hun er rolig og flink, du ser det?" hver gang han utagerte. Dette førte til at han (naturlig nok) la meg for hat, og at de andre ble stadig minnet på at det var noe ekstra med oss. Dette forvant helt da han byttet skole. Denne læreren hadde mange andre "metoder" som heller ikke ville blitt godtatt idag. I de årene da man helst vil være så gammel som mulig, var det ikke alltid kjempekult å være yngst, men jeg klarte meg utmerket både på skolen (også i gymmen) og sosialt, så det spilte ingen rolle. Fysisk var jeg aldri lavest, men sluttet å vokse tidlig (se nedenfor). Det var flere enn jeg som så for "små ut" til å kunne snike oss inn på voksenfilmer, og alkohol og utesteder var ikke noe viktig tema i min vennekrets. Dette siste er nok annerledes nå. Men alle de små ulempene ble betydelig oppveid av at jeg slapp å være på feil planet mht. fysisk utvikling. Jeg var nemlig tidlig ute, og det var ille nok om jeg ikke skulle gått året under. Da hadde det antakelig vært katastrofe (for meg som ikke var så glad for verken puppene eller mensen). Jeg fikk mensen da jeg var 11 år og 7 mnd, og det var tidlig den gangen. Jeg "tok igjen" årskullet mitt ved å ha friår etter videregående. Jeg hadde ingen problemer med verken skoleprestasjoner eller fysisk aktivitet på vgs heller. Lå kanskje litt etter mht. interesse for gutter, men her tror jeg andre ting spiller mer inn enn om man er født i desember eller februar :-) Takk for utfyllende svar. Det med utvikling er jo ikke godt å si. Selv fikk jeg også mensen tidlig, noen måneder etter fylte 11. Så om det har noe å si, kan jo hende at det vil være slik for våre døtre også. Da gjør det jo ikke noe å gå et trinn over i så måte. Jeg ser jo fordelene, men samtidig tenker jeg også slik at skolen skal jo tilpasse opplæringen. Og hvis de er flinke der, så vil ikke jenta bli "skadelidende", men få utfordringer etter evne. Men hvis skolen ikke er flinke der, kan det selvsagt bli et problem. Og da er det jo gjerne for sent å "hoppe over" et trinn.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg vurderte det for Billa, men det var ikke et godt nok tilbud her. Det hadde medført at hun hadde måtte begynne i første klasse to ganger, første gang inn i eksisterende førsteklasse i mars - og så andre gang i ny klasse med årskullinger i august. Det var for dårlig tilbud for meg. Men; Billa er født i mars - og ligger noe foran jevngamle på mange områder. Det gjør at hun ligger VELDIG mye foran årskullinger født i desember... Hadde hun vært født i oktober-desember, så ville jeg nok ikke vurdert det på samme måte, fordi hun da ville hatt de som var nesten et år eldre i klassen - og dermed noen som antagelig lå likt med henne. Jeg begynte et år for tidlig på skolen, fylte seks i juni og begynte i august (for 25 år siden) - og har alltid hatt kjempeutbytte av det. Jeg kjedet meg i bhg, lå en del foran på det meste - og fikk tilstrekkelig med utfordringer i skolen. Det var litt kleint å være russ i mai når man fyller 18 i juni - men utover det gikk det meste på skinner 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg ville ikke vurdert dette selv om barnet var skolemodent tidlig. Det er mulig det faglige utbyttet ville vært enda bedre sammen med årskullet over, men jeg tror ikke alle områder kan "måles" mht modenhet. Man må også tenke på at de er et år for tidlig ute senere i utdanningsforløpet. Ikke så kjekt å ikke komme inn på utesteder sammen med klassekameratene på 18 f.eks. Istedetfor å be om framskutt skolestart, så bør vi kjempe for at også de "flinke" elevene får tilpasset opplegg i skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.