Gå til innhold

Fremskutt skolestart


Anbefalte innlegg

Gjest baremei

I motsetning til de fleste her(?) tror jeg mye handler om tilfeldigheter som man i liten grad kan forutse eller styre; som hvilken lærer barnet får, sammensetningen av elevkullet og hvordan klassemiljøet utvikler seg. (Har barnet venner i elevkullet fra før, er jo det f.eks. en fordel. I visse kull/klasser er det en opphopning av bråkmakere, noe som kan virke svært uheldig hvis ikke læreren er flink til å håndtere situasjonen.)

Barnets fysiske utvikling kan også slå begge veier ifht. det å starte til "riktig" tid kontra ett år før. Å være både sent og tidlig ute vil kunne oppleves som en ulempe.

Selv om psykisk modenhet til viss grad styres av gener, vil man påvirkes av de man omgås. Man utvikler seg ikke i et vakuum, men tilpasser seg og lærer av klassekamerater/venner.

Med tanke på aldersgrenser på utesteder, sertifikat o.l. utgjør det vel ikke den store forskjellen at hun er født i februar året etter, i stedet for i desember. På pluss-siden kommer derimot at hun får beholde ungdomskort/billigere bussbilletter lenger...

Alt har sine fordeler og ulemper. Man får veie for og imot, og ta det valget man tenker er best. Livet er til syvende og sist et sjansespill.

Kanskje en får innse at det ikke er alt man som forelder kan "korrigere for", tenker jeg. Det viktigste er å prøve å utstyre ungen med et solid selvbilde, sånn at han/hun takler det å skille seg litt ut. For det vil vel de aller fleste gjøre før eller siden, på en eller annen måte?

Lykke til med avgjørelsen:-)

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Liliaceae

    10

  • laban

    5

  • PieLill

    4

  • Persille1365381127

    2

Jeg vurderte det for Billa, men det var ikke et godt nok tilbud her. Det hadde medført at hun hadde måtte begynne i første klasse to ganger, første gang inn i eksisterende førsteklasse i mars - og så andre gang i ny klasse med årskullinger i august. Det var for dårlig tilbud for meg.

Men; Billa er født i mars - og ligger noe foran jevngamle på mange områder. Det gjør at hun ligger VELDIG mye foran årskullinger født i desember...

Hadde hun vært født i oktober-desember, så ville jeg nok ikke vurdert det på samme måte, fordi hun da ville hatt de som var nesten et år eldre i klassen - og dermed noen som antagelig lå likt med henne.

Jeg begynte et år for tidlig på skolen, fylte seks i juni og begynte i august (for 25 år siden) - og har alltid hatt kjempeutbytte av det. Jeg kjedet meg i bhg, lå en del foran på det meste - og fikk tilstrekkelig med utfordringer i skolen.

Det var litt kleint å være russ i mai når man fyller 18 i juni - men utover det gikk det meste på skinner ;)

''Det hadde medført at hun hadde måtte begynne i første klasse to ganger, første gang inn i eksisterende førsteklasse i mars - og så andre gang i ny klasse med årskullinger i august. ''

Det er vel _fleksibel_ skolestart du beskriver her? Fremskutt skolestart betyr at de starter et helt skoleår tidligere og går sammen med de som er født året før, i hele skoletiden.

Persille1365381127

''Det hadde medført at hun hadde måtte begynne i første klasse to ganger, første gang inn i eksisterende førsteklasse i mars - og så andre gang i ny klasse med årskullinger i august. ''

Det er vel _fleksibel_ skolestart du beskriver her? Fremskutt skolestart betyr at de starter et helt skoleår tidligere og går sammen med de som er født året før, i hele skoletiden.

Ja, men jeg vurderte begge deler. Kom kanskje litt dårlig frem der ;)

Som du ser startet jeg et år for tidlig selv.

Ja, det ville jeg vurdert.

Det kan slå uheldig ut om barnet får for lite utfordringer og bare surfer igjennom. Sannsynligvis vil det by på færre problemer å starte et år tidligere enn å mase på skolen om tilstrekkelig å bryne seg på for barnet.

Mhp aldersforskjell er det liten forskjell på å være født i nov./des. og februar året etter.

mvh

Min tilfredsstiller alle de "kravene" du beskriver, men leser i tillegg mye bedre enn det som nevnes her. Jeg har ikke i det hele tatt vurdert å la henne begynne tidligere på skolen.

Hun er 4 år, og ikke 5 nå.

Slik jeg vurderer det, kommer hun ikke til å "stå stille" utviklingsmessig. Fått beskjed fra flere hold om ikke å "bremse henne", men motivere henne og lære henne nye ting når hun spør og ønsker det. Allerede nå sitter hun lenge og konsentrerer seg om små oppgaver ganske lenge av gangen.

Men, selvsagt er det også andre momenter som spiller inn.

Det at hun har to storesøstre som går på skolen betyr nok ganske mye for at hun har forståelse for en del ting som de ikke visste hva var en gang på samme alder.

F.eks. dette med lekser, oppgaver, å sitte stille, høre på læreren, hva som skjer på skolen, hva friminutt er osv.. Hun forstår hva alt dette innebærer og er veldig interessert i å begynne på skolen.

Hun er med på en type fritidsaktivitet hvor vi har en "lærer" og hun er veldig flink til å høre på læreren, ta i mot beskjeder og virkelig gjøre sitt beste. Vi har snakket litt om at slik er det på skolen også. Men da er det mange barn som må høre på samme lærer, og de må gjøre forskjellige ting i løpet av en dag.

Dersom vi ønsker hun skal begynne på skole ett år tidligere, må vi ha en dialog med barnehagen og søke skolen om fremskutt skolestart i løpet av høsten. PPT må utføre tester, også får vi da en anbefaling om å starte ett år før, eller starte samtidig med eget årskull.

Så nå er vi egentlig bare i tenkeboksen, hvorvidt vi ønsker å sette igang samarbeidet med barnehagen om dette, eller ikke.

De har en del opplegg for barna siste året før skolestart, og da er det evt aktuelt at hun er med på dette.

Annonse

Gjest hemmelignicketidag

Hun er 4 år, og ikke 5 nå.

Slik jeg vurderer det, kommer hun ikke til å "stå stille" utviklingsmessig. Fått beskjed fra flere hold om ikke å "bremse henne", men motivere henne og lære henne nye ting når hun spør og ønsker det. Allerede nå sitter hun lenge og konsentrerer seg om små oppgaver ganske lenge av gangen.

Men, selvsagt er det også andre momenter som spiller inn.

Det at hun har to storesøstre som går på skolen betyr nok ganske mye for at hun har forståelse for en del ting som de ikke visste hva var en gang på samme alder.

F.eks. dette med lekser, oppgaver, å sitte stille, høre på læreren, hva som skjer på skolen, hva friminutt er osv.. Hun forstår hva alt dette innebærer og er veldig interessert i å begynne på skolen.

Hun er med på en type fritidsaktivitet hvor vi har en "lærer" og hun er veldig flink til å høre på læreren, ta i mot beskjeder og virkelig gjøre sitt beste. Vi har snakket litt om at slik er det på skolen også. Men da er det mange barn som må høre på samme lærer, og de må gjøre forskjellige ting i løpet av en dag.

Dersom vi ønsker hun skal begynne på skole ett år tidligere, må vi ha en dialog med barnehagen og søke skolen om fremskutt skolestart i løpet av høsten. PPT må utføre tester, også får vi da en anbefaling om å starte ett år før, eller starte samtidig med eget årskull.

Så nå er vi egentlig bare i tenkeboksen, hvorvidt vi ønsker å sette igang samarbeidet med barnehagen om dette, eller ikke.

De har en del opplegg for barna siste året før skolestart, og da er det evt aktuelt at hun er med på dette.

Jeg begynte for tidlig på skolen selv. Hadde ingen problemer med å henge med i timene, var best i klassen i alle fag, unntatt gym. Jeg hang med sosialt, også, men jeg har likevel en sterk følelse av at de burde ha latt meg vente. Selv om jeg ikke falt utenfor, sosialt, så mestret jeg heller ikke den arenaen like godt som den faglige arenaen, og det opplevde jeg som plagsomt. Spesielt fordi "alle" forventet at jeg skulle være sosialt moden siden jeg var så flink faglig.

Jeg begynte for tidlig på skolen selv. Hadde ingen problemer med å henge med i timene, var best i klassen i alle fag, unntatt gym. Jeg hang med sosialt, også, men jeg har likevel en sterk følelse av at de burde ha latt meg vente. Selv om jeg ikke falt utenfor, sosialt, så mestret jeg heller ikke den arenaen like godt som den faglige arenaen, og det opplevde jeg som plagsomt. Spesielt fordi "alle" forventet at jeg skulle være sosialt moden siden jeg var så flink faglig.

Takk for innspill. Det kan ikke ha vært en god følelse, hvis du følte du ikke strakk ordentlig til.. Er du enebarn, eller eldst? Eller har du eldre søsken som du fikk brynt deg på?

Vet jo ikke om det har noe å si, men min yngste har jo to storesøstre som er en del eldre. Og hun får kjørt seg med de i lek.

Hun lærer mye av de sosiale kodene sammen med de, og hun vil gjerne være som de. Men vi passer på at hun får lov til å være liten, at de ikke kan kreve det samme av henne som. Det hender nok at de "glemmer" at hun bare er 4, fordi hun oppfører seg som om hun er eldre. Bl.a. er hun flink til å forhandle og argumentere. Hun gråter ikke for ingenting, eller får raserianfall. Det er i så fall veldig sjeldent. Aldri gjort det i barnehagen, eller utenfor huset ellers såvidt jeg vet.

Ja, vår utfordring er vel å passe på at hun må få være liten. Og ikke alltid må være "flink pike". Hun er det av seg selv, og de få gangene hun er imot oss, lar jeg henne rase og få det ut. Tror det er ekstra viktig, siden det skjer så sjeldent.

Gjest hemmelignicketidag

Takk for innspill. Det kan ikke ha vært en god følelse, hvis du følte du ikke strakk ordentlig til.. Er du enebarn, eller eldst? Eller har du eldre søsken som du fikk brynt deg på?

Vet jo ikke om det har noe å si, men min yngste har jo to storesøstre som er en del eldre. Og hun får kjørt seg med de i lek.

Hun lærer mye av de sosiale kodene sammen med de, og hun vil gjerne være som de. Men vi passer på at hun får lov til å være liten, at de ikke kan kreve det samme av henne som. Det hender nok at de "glemmer" at hun bare er 4, fordi hun oppfører seg som om hun er eldre. Bl.a. er hun flink til å forhandle og argumentere. Hun gråter ikke for ingenting, eller får raserianfall. Det er i så fall veldig sjeldent. Aldri gjort det i barnehagen, eller utenfor huset ellers såvidt jeg vet.

Ja, vår utfordring er vel å passe på at hun må få være liten. Og ikke alltid må være "flink pike". Hun er det av seg selv, og de få gangene hun er imot oss, lar jeg henne rase og få det ut. Tror det er ekstra viktig, siden det skjer så sjeldent.

Jeg er yngst av 4, så jeg hadde absolutt litt å bryne meg på :)

Jeg tror ikke noen av de som "opplevde meg" på den tiden, oppfattet meg som sosialt umoden. Sett i forhold til trinnet som helhet, så var jeg heller ikke det.

Utfodringen min, var at jeg, fordi jeg var skoleflink, fant best ut av det med andre skoleflinke. OG siden skoleflinkhet til en viss grad henger sammen med modenhet, hang jeg sammen med barn som var blant de mest modne i klassen, i tillegg til å være skoleflinke. Det var naturlig ut i fra den jeg var, men det førte til at jeg måtte strekke meg veldig for å holde mål sosialt.

Det var ingen katastrofe, men jeg tenker at det ikke var helt heldig. Jeg hadde nok hatt bedre av å vente et år.

Det er naturligvis ikke sånn for alle. Jeg sitter bare på det som er "fasiten" for min del.

Gjest Elextra

Er barnet født tidlig på året? Forskjellene kan bli minimale i forhold til "høstbarna" i klassen hvis det er et januarbarn. Men er det født et stykke utpå våren, øker problemene som er nevnt nedenfor - fysisk størrelse, utvikling rundt puberteten osv. Sånt kan også være forskjellig for gutter og jenter.

Jeg har selv vært "underårig", så jeg har mer erfaring enn mange synsere. Jeg har f.eks. aldri møtt den veggen (i form av intellektuelt eller fysisk nederlag) det er vanlig å påstå at disse barna møter før eller senere. Men dette var selvfølgelig før 6-årsreformen. Jeg tror det er færre som starter "for tidlig" nå, enn mens det var skolestart ved 7 år.

Har de undersøkt om det er fleksibel skolestart der barnet skal gå på skolen? Det er innført mange steder, men lite brukt i praksis.

''Har de undersøkt om det er fleksibel skolestart der barnet skal gå på skolen? Det er innført mange steder, men lite brukt i praksis.

''

Det har jeg svært liten tro på. Barn som begynner i vårhalvåret må begynne i første klasse igjen når høsten kommer. Neppe særlig gunstig for motivasjonen.

På skolen vår har de omsider innsett at dette ikke var gjennomtenkt og at politikerne ikke hadde tenkt lengre enn nesen rakk da de pushet på for å få til fleksibel skolestart.

''Har de undersøkt om det er fleksibel skolestart der barnet skal gå på skolen? Det er innført mange steder, men lite brukt i praksis.

''

Det har jeg svært liten tro på. Barn som begynner i vårhalvåret må begynne i første klasse igjen når høsten kommer. Neppe særlig gunstig for motivasjonen.

På skolen vår har de omsider innsett at dette ikke var gjennomtenkt og at politikerne ikke hadde tenkt lengre enn nesen rakk da de pushet på for å få til fleksibel skolestart.

Nei, det høres ikke spesielt smart ut. Jeg visste ikke at det var slik det fungerte i praksis.

Jeg har hele tiden trodd at den "fleksibeliteten" var et desperat påfunn for at barnehagedekningen kunne bli bedre, hvis de som ville spare penger, byttet over til skolen. Men nå koster jo SFO like mye.

Beskrivelsen din høres ut som min fireåring. Hun er født i september, og jeg ville aldri vurdert å la henne begynne for tidlig. Det kan hende jeg hadde sett anderledes på det om hun var januarbarn, men jeg tror egentlig ikke det.

Jeg var veldig langt fremme da jeg begynte på skolen. Jeg kjedet meg ikke, men fikk bygget opp selvtilliten ved å kjenne at jeg var flink og at jeg mestret. Da ble det også mer motiverende å lære mer. Jeg tror barn vokser mer på det, enn å måtte strekke seg fra begynnelse til slutt.

Gjest Elextra

Nei, det høres ikke spesielt smart ut. Jeg visste ikke at det var slik det fungerte i praksis.

Jeg har hele tiden trodd at den "fleksibeliteten" var et desperat påfunn for at barnehagedekningen kunne bli bedre, hvis de som ville spare penger, byttet over til skolen. Men nå koster jo SFO like mye.

''Jeg har hele tiden trodd at den "fleksibeliteten" var et desperat påfunn for at barnehagedekningen kunne bli bedre''

Ja, slik tror jeg det opprinnelig var. Har mistanke om at hele ordningen nå fases ut, før den kom skikkelig i gang, men vet ingen ting sikkert. Vi har "gleden" av å høre til en av pilotskolene og er prøvekluter for det meste.

Annonse

Gjest Elextra

Det er veldig stor forskjell på en femåring og en seksåring. På mange måter større forskjell enn på en seks- og en syvåring, tror jeg.

Tror det skulle veldig mye til for at jeg skulle vurdere å la barnet mitt begynne et år for tidlig på skolen nå som skolestart er ved seks år.

Gjest hemmelignicketidag

Er barnet født tidlig på året? Forskjellene kan bli minimale i forhold til "høstbarna" i klassen hvis det er et januarbarn. Men er det født et stykke utpå våren, øker problemene som er nevnt nedenfor - fysisk størrelse, utvikling rundt puberteten osv. Sånt kan også være forskjellig for gutter og jenter.

Jeg har selv vært "underårig", så jeg har mer erfaring enn mange synsere. Jeg har f.eks. aldri møtt den veggen (i form av intellektuelt eller fysisk nederlag) det er vanlig å påstå at disse barna møter før eller senere. Men dette var selvfølgelig før 6-årsreformen. Jeg tror det er færre som starter "for tidlig" nå, enn mens det var skolestart ved 7 år.

Har de undersøkt om det er fleksibel skolestart der barnet skal gå på skolen? Det er innført mange steder, men lite brukt i praksis.

'' Er barnet født tidlig på året? Forskjellene kan bli minimale i forhold til "høstbarna" i klassen hvis det er et januarbarn.''

Dette argumentet benyttes ofte, altså at det er så kort avstand til høstbarna dersom barnet er født i januar, at fremskyndet skolestart er mindre problematisk. Det er naturligvis et poeng, men etter min mening bare et teoretisk poeng. Majoriteten av barna i en klasse vil jo nettopp IKKE være født helt på slutten av året, men være spredt pent utover. Og barna som er født sent på året, vil ofte også slite litt i forhold til de andre i klassen.

Så ja - barnet vil ha omtrent samme forutsetninger som barna som er født sent på året, men det gjør det ikke nødvendigvis speiselt mye enklerer for det ene barnet det faktisk gjelder.

Gjest ikke signatur i dag

'' Er barnet født tidlig på året? Forskjellene kan bli minimale i forhold til "høstbarna" i klassen hvis det er et januarbarn.''

Dette argumentet benyttes ofte, altså at det er så kort avstand til høstbarna dersom barnet er født i januar, at fremskyndet skolestart er mindre problematisk. Det er naturligvis et poeng, men etter min mening bare et teoretisk poeng. Majoriteten av barna i en klasse vil jo nettopp IKKE være født helt på slutten av året, men være spredt pent utover. Og barna som er født sent på året, vil ofte også slite litt i forhold til de andre i klassen.

Så ja - barnet vil ha omtrent samme forutsetninger som barna som er født sent på året, men det gjør det ikke nødvendigvis speiselt mye enklerer for det ene barnet det faktisk gjelder.

Jeg mener at barna som er fylt 6 år på våren, før skolestart har et stort fortrinn aldersmessig i forhold til de som blir 6 år i desember. I hvert fall i de første skoleårene.

Gjest hemmelignicketidag

Ja, det ville jeg vurdert.

Det kan slå uheldig ut om barnet får for lite utfordringer og bare surfer igjennom. Sannsynligvis vil det by på færre problemer å starte et år tidligere enn å mase på skolen om tilstrekkelig å bryne seg på for barnet.

Mhp aldersforskjell er det liten forskjell på å være født i nov./des. og februar året etter.

mvh

Men det er en kjempefordel å være født tidlig på året, det sier de fleste lærere jeg har hørt uttale seg om dette. Så jeg skjønner ikke helt vitsen med å påføre barn en potensiell ulempe, selv om den kanskje ikke er mye større enn for sene høstbarn.

Men det er en kjempefordel å være født tidlig på året, det sier de fleste lærere jeg har hørt uttale seg om dette. Så jeg skjønner ikke helt vitsen med å påføre barn en potensiell ulempe, selv om den kanskje ikke er mye større enn for sene høstbarn.

Men når barnet kanskje er overmodent for skolen om et år, er det ikke en fordel å være blant de eldste.

Det er en fryktelig ulempe å gå gjennom skolen uten å få skikkelige utfordringer.

mvh

Hun er 4 år, og ikke 5 nå.

Slik jeg vurderer det, kommer hun ikke til å "stå stille" utviklingsmessig. Fått beskjed fra flere hold om ikke å "bremse henne", men motivere henne og lære henne nye ting når hun spør og ønsker det. Allerede nå sitter hun lenge og konsentrerer seg om små oppgaver ganske lenge av gangen.

Men, selvsagt er det også andre momenter som spiller inn.

Det at hun har to storesøstre som går på skolen betyr nok ganske mye for at hun har forståelse for en del ting som de ikke visste hva var en gang på samme alder.

F.eks. dette med lekser, oppgaver, å sitte stille, høre på læreren, hva som skjer på skolen, hva friminutt er osv.. Hun forstår hva alt dette innebærer og er veldig interessert i å begynne på skolen.

Hun er med på en type fritidsaktivitet hvor vi har en "lærer" og hun er veldig flink til å høre på læreren, ta i mot beskjeder og virkelig gjøre sitt beste. Vi har snakket litt om at slik er det på skolen også. Men da er det mange barn som må høre på samme lærer, og de må gjøre forskjellige ting i løpet av en dag.

Dersom vi ønsker hun skal begynne på skole ett år tidligere, må vi ha en dialog med barnehagen og søke skolen om fremskutt skolestart i løpet av høsten. PPT må utføre tester, også får vi da en anbefaling om å starte ett år før, eller starte samtidig med eget årskull.

Så nå er vi egentlig bare i tenkeboksen, hvorvidt vi ønsker å sette igang samarbeidet med barnehagen om dette, eller ikke.

De har en del opplegg for barna siste året før skolestart, og da er det evt aktuelt at hun er med på dette.

Absolutt fornuftig å vurdere dette.

mvh

Gjest hemmelignicketidag

Men når barnet kanskje er overmodent for skolen om et år, er det ikke en fordel å være blant de eldste.

Det er en fryktelig ulempe å gå gjennom skolen uten å få skikkelige utfordringer.

mvh

Det er sant, men det er tross alt relativt sjelden at tidlig modenhet er et tegn på ekstraordinær intelligens. Oftere er det kun et tegn på nettopp tidlig modenhet, og barnet ender med å "ta seg selv igjen" før eller siden - spesielt når det gjelder det sosiale. Feks er gjerne barn med eldre søsken, tidligere "skolemodne" enn barn som ikke har eldre søsken, men i sum er det lite som tyder på at barn med eldre søsken gjør det spesielt mye bedre på sikt, eller er mye mer intelligente enn andre barn. De siste undersøkelsene jeg har hørt om, forteller tvert i mot at yngstemann i familien gjerne gjør det hakket dårligere enn sine eldre søsken. Nå har jeg bare lest disse sitert, uten å lese selve undersøkelsene, så jeg kan ikke garantere for kvaliteten.

Mange skoler er blitt gode på tilpasset undervisning, etterhvert. Jeg hadde heller jobbet for å få til et godt opplegg rundt det, for barnet mitt, enn å utsette det for fremskutt skolestart. På mitt barns trinn, går det et par elever med "geni-kvaliteter", og de får et helt annet opplegg og helt egen læreplan, omtrent, i forhold til de elevene som faller inn under de tre "vanlige" nivåene det blir undervist på. Skal riktignok sies at vi er svært fornøyde med barnas skole, så disse ekstraordinært flinke elevene ville kanskje ikke fått like god oppfølging på andre skoler.

Nå er jo ikke jeg objektiv,naturligvis. Jeg ble "utsatt for" tidlig skolestart selv, og det er ikke tvil om at jeg var faglig og sosialt moden nok, da jeg begynte på skolen. Faglig ble det aldri noe problem oppover i trinnene heller, men sosialt "tok jeg meg selv igjen". Det krevde masse energi fra min side for å henge med sosialt oppover i trinnene, og i ettertid tror jeg ikke det var bra. Nå skal det sies at jeg jo måtte leve opp til de som var mest modne på det trinnet jeg gikk også, siden det var disse barna som "matchet" meg best intellektuelt. Hadde jeg slått meg til ro med de mindre modne barna i klassen, hadde det kanskje gått bedre, men i så fall hadde jeg helt sikkert tapt faglig på det.

Nå vet jeg jo ikke hvordan historien hadde sett ut om jeg hadde ventet ett år, så fasiten vet vi jo ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...