Gå til innhold

Taushetsplikt i skolen


Gjest min privatsak har ingen noe med

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    9

  • laban

    3

  • Attekattenoa

    3

  • tzatziki1365380058

    2

Tror skolen deler inn i grupper etter hvor sterke/svake barna står rent faglig. Skjønner ikke at det skal være farlig, heller en del av tilrettelegging av undervisningen.

Barna vet dessuten det meste om hverandre fra de er små. De vet hvordan de selv ligger an i de ulike fagene, men også hvordan klassevennene gjør det. De prater om det, og det kommer naturlig nok frem i løpet av skolehverdagen.

Hos mener jeg at gruppene endres jevnlig, det er ikke faste grupper i f.eks. matte over hele skoleåret.

Attekattenoa

Det er jo synlig for alle!

Ja, det var ment som en illustrasjon hvor vanskelig det vil være hvis det skulle være "ulovlig for skolen med ett opplegg som avslører hvem som er gode og hvem som er dårlige".

Når det er sagt så må jeg si at gym var det eneste faget jeg kan huske det var stas å være god i. Var vel populær i ett par timer hver uke. Det varte sjelden lenger enn selve gymtimen.

Gjest høstløv

Ja, det var ment som en illustrasjon hvor vanskelig det vil være hvis det skulle være "ulovlig for skolen med ett opplegg som avslører hvem som er gode og hvem som er dårlige".

Når det er sagt så må jeg si at gym var det eneste faget jeg kan huske det var stas å være god i. Var vel populær i ett par timer hver uke. Det varte sjelden lenger enn selve gymtimen.

I min klasse var det ikke populært å være flink i gym.

Annonse

Gjest CableDrop

Jeg hadde et fag jeg var veldig svak i da jeg gikk på barneskolen. Jeg syntes faget var pyton og grudde meg til hver gang. Det var noen som var særdeles flinke og vi som var svake hadde ikke en sjangs til å komme på deres nivå.

Jeg satte veldig stor pris på at de valgte og dele klassen i de svake og de flinke. Endelig begynte jeg å glede meg til disse timene, for nå fikk vi tilpasset undervisning, og jeg følte meg ikke lenger dum som et naut.

men om man sliter i flere fag, så tror jeg det går på selvfølelsen løs om man skal ha egen undervisning i alle de fagene.

Gjest CableDrop

Jeg synes læringsutbyttet er langt viktigere enn å kamuflere hvem som er flinkest og hvem som ikke er det. Stort sett har ungene full oversikt over dette uansett.

Og hva med fag som forming, gym, håndarbeid og sløyd. Der blir jo den enkeltes prestasjonsnivå ikke skjult.

Jeg tror det er langt viktigere hvordan man forholder seg til at alle ikke er like flinke, enn å kammuflere faktaet mest mulig.

mvh

''Og hva med fag som forming, gym, håndarbeid og sløyd. Der blir jo den enkeltes prestasjonsnivå ikke skjult''

Men disse fagene er ikke svart/hvitt som mange av lesefagene. Elevene kan vanskelig gjette karakteren når formingsfagene og gym skal vurderes. Det er mange forskjellige kriterier der.

Jeg må også si at jeg synes at gymfaget er veldig basert på at du har god selvtilitt. Nervøse og engstelige elever som meg, vil også har problemer med samspill pga det. Mange har også problemer med å skulle gjøre ting,som feks å hoppe bukk ,mens resten av klassen ser på. Jeg vet ikke om dette blir mer tatt hensyn til i dag, enn det gjorde før.

Gjest høstløv

jøss, hvorfor var det ikke det? skulle tro at det motsatte var det mest sannsynlige?

Fordi de populære jentene var stive og kunne ikke bøye og tøye seg, de ville helst sluntre unna gymtimene.

Dette er 40 år siden, før det ble moderne med trimming.

Gjest CableDrop

"Jeg synes læringsutbyttet er langt viktigere enn å kamuflere hvem som er flinkest og hvem som ikke er det. Stort sett har ungene full oversikt over dette uansett."

Jeg er så veldig enig med deg her!

''"Jeg synes læringsutbyttet er langt viktigere enn å kamuflere hvem som er flinkest og hvem som ikke er det. Stort sett har ungene full oversikt over dette uansett."

''

Men trenger man å gni det inn da? Det kommer selvfølgelig litt an på hvordan det blir organisert. Om man har grupper i alle fag, og man alltid er på den dårligste gruppa, så gjør det noe med selvtillitten. Det gjør det også om læreren velger å avsløre hvem som har gjort det best og dårligst.

Jeg er enig i at elevene også må kunne leve med at noen er flinke, og andre ikke fullt så flinke, men likevel må man være reflektert over hvordan dette skal fremstilles for elevene. Alle vet at "Ole" er dårlig i matematikk, men trenger klassen å vite nøyaktig hvor dårlig det er? Det gjør noe med selvfølelsen at alle skal vite resultatet ditt hver gang.

Gjest CableDrop

Slik inndeling har de på skolen her også. Min sønns oppfatning av gruppene: Gruppe A er for de som er flinke og lærer fort. Gruppe B er for de som er midt i mellom. Gruppe C er for de som trenger litt lengre tid på å lære og som trenger mer ro for å konsentrere seg. Jeg synes det er en ok innstilling.

Min sønn har venner fra alle gruppene og jeg har aldri hørt noen omtale av at de i gruppe c er "dumme", og jeg håper at det gjelder for alle. Hvis dette ikke fungerer slik, må det tas opp slik at lærerne kan jobbe med å bedre klassemiljøet.

Min innvending til denne gruppeinndelingen, er at de har samme grupper i norsk og matte. Jeg tviler på at alle 45 elevene er på samme nivå i både norsk og matematikk.

Har de grupper i alle fag?

Gjest høstløv

men om man sliter i flere fag, så tror jeg det går på selvfølelsen løs om man skal ha egen undervisning i alle de fagene.

Se på det omvendt, hvis eleven ikke får egen undervisning i fagene, så får han enda mindre ut av skolegangen og lærer enda mindre i forhold til de andre elevene.

Det er til elevens eget beste å få egen undervisning.

''Og hva med fag som forming, gym, håndarbeid og sløyd. Der blir jo den enkeltes prestasjonsnivå ikke skjult''

Men disse fagene er ikke svart/hvitt som mange av lesefagene. Elevene kan vanskelig gjette karakteren når formingsfagene og gym skal vurderes. Det er mange forskjellige kriterier der.

Jeg må også si at jeg synes at gymfaget er veldig basert på at du har god selvtilitt. Nervøse og engstelige elever som meg, vil også har problemer med samspill pga det. Mange har også problemer med å skulle gjøre ting,som feks å hoppe bukk ,mens resten av klassen ser på. Jeg vet ikke om dette blir mer tatt hensyn til i dag, enn det gjorde før.

''Men disse fagene er ikke svart/hvitt som mange av lesefagene. Elevene kan vanskelig gjette karakteren når formingsfagene og gym skal vurderes. Det er mange forskjellige kriterier der.''

Alle ser hvem som løper fortest og saktest. Alle ser hvem som klarer å ta imot ballen og ikke. Alle ser hvem som kommer seg over bukken og hvem som snubler. Det er få fag man er så blottlagt i som gym.

Likedan ser barn forskjell på godt og ikke så bra arbeid i estetiske- og håndverksfag.

Sosialt sett er medelevenes bedømmelse av hvor dyktig man er, viktigere enn karakteren man ender opp med.

Barna skal ut i en verden der de stadig vekk vil oppleve at både deres sterke og svake sider eksponeres. Det er en del av livet.

Mye bedre at man jobber med hvordan man forholder seg til dette enn å jobbe overtid for å kamuflere det.

mvh

Annonse

Gjest CableDrop

Se på det omvendt, hvis eleven ikke får egen undervisning i fagene, så får han enda mindre ut av skolegangen og lærer enda mindre i forhold til de andre elevene.

Det er til elevens eget beste å få egen undervisning.

''Det er til elevens eget beste å få egen undervisning''

Det er klart. Men samtidig så kan en slik spesialundervisning også gjøre noe med selvtillitten til barnet,så barnet kanskje føler det enda tyngre å jobbe med noe h*n føler at h*n ikke mestrer.

Det kommer veldig an på hvordan det blir organisert. I noen klasser er de mer konkurranselystne enn andre, da kan en slik spesialgruppe, eller spesialtime bli et stigma.

Men et viktig moment her, er hvor mye eleven strever. Jeg har selv erfart at hvis du sliter med lesefagene, så kan du hevde deg hvis du feks er veldig flink i gym eller de andre praktiske fagene. Eller omvendt, elendig i gym men en skikkelig lesehest. Sliter du med begge deler så kan du slite om du er uheldig.

Jeg var selv tilstede på baseundervisning på en skole hvor elever med vansker fikk egen undervisning. Jeg tror at disse elevene slet så mye at de ikke følte at det gjorde så mye fra eller til at de fikk denne undervisningen. Jeg fikk heller ikke inntrykk av at de ble sett på som tapere. En av jentene der hadde store lærevansker når det gjaldt det skriftelig, norsk, matte og alle lesefag. Hun var derimot veldig flink i gym og drev med lagidrett på fritiden. Hun var også flink i de andre praktiske fagene, i tillegg til at hun var svært populær blant jevnaldrende, og hadde et smittsomt humør. Jeg tviler på om hun hadde klart å beholde selvtillitten om hun også slet i de praktiske fagene. Noe må man jo hevde seg i.

Gjest CableDrop

''Men disse fagene er ikke svart/hvitt som mange av lesefagene. Elevene kan vanskelig gjette karakteren når formingsfagene og gym skal vurderes. Det er mange forskjellige kriterier der.''

Alle ser hvem som løper fortest og saktest. Alle ser hvem som klarer å ta imot ballen og ikke. Alle ser hvem som kommer seg over bukken og hvem som snubler. Det er få fag man er så blottlagt i som gym.

Likedan ser barn forskjell på godt og ikke så bra arbeid i estetiske- og håndverksfag.

Sosialt sett er medelevenes bedømmelse av hvor dyktig man er, viktigere enn karakteren man ender opp med.

Barna skal ut i en verden der de stadig vekk vil oppleve at både deres sterke og svake sider eksponeres. Det er en del av livet.

Mye bedre at man jobber med hvordan man forholder seg til dette enn å jobbe overtid for å kamuflere det.

mvh

Altså jeg er ikke for en pedagogikk hvor de overhodet ikke skal forstå hvor medelevene står karaktermessig. Men jeg synes likevel man kan være reflektert rundt dette. Trenger elevene å få vite hvem har gjort det dårligst på prøven? Om man merker at elever i en klasse fort blir stemplet som dumme om de sliter, så bør man kanskje gjøre om på pedagogikken. Det å hele tiden få en bekreftelse på at du ikke får det til, kan også gjøre noe med motivasjonen til videre læring.

Alt dette avhenger også av klassemiljøet. I en klasse kan en gruppedeling fungere utmerket, i en annen klasse bidrar det til dårlig klassemiljø. Jeg gikk i en sterk konkurransepreget klasse. Hvis vi i tillegg til å vite hva alle fikk, skulle deles i grupper etter nivå tør jeg ikke tenke på hvordan det ville blitt.

''"Jeg synes læringsutbyttet er langt viktigere enn å kamuflere hvem som er flinkest og hvem som ikke er det. Stort sett har ungene full oversikt over dette uansett."

''

Men trenger man å gni det inn da? Det kommer selvfølgelig litt an på hvordan det blir organisert. Om man har grupper i alle fag, og man alltid er på den dårligste gruppa, så gjør det noe med selvtillitten. Det gjør det også om læreren velger å avsløre hvem som har gjort det best og dårligst.

Jeg er enig i at elevene også må kunne leve med at noen er flinke, og andre ikke fullt så flinke, men likevel må man være reflektert over hvordan dette skal fremstilles for elevene. Alle vet at "Ole" er dårlig i matematikk, men trenger klassen å vite nøyaktig hvor dårlig det er? Det gjør noe med selvfølelsen at alle skal vite resultatet ditt hver gang.

I min tid hadde vi aldri gruppeinndeling i noen fag. Men vi visste likevel nøyaktig hvem som var flinkest og dårligst. Og det var ikke fordi læreren la opp til å avsløre det.

Tror mange av dem jeg gikk på skole med skulle gitt mye for å få tid nok til å lære tingene på sin måte og i sitt tempo. Særlig i matte var det mange som sa at hver gang det _begynte_ å forstå noe, startet vi med noe nytt.

De ville helt klart lært mer og fått bedre selvtillit i forhold til matte om de hadde fått håndterbar undervisning.

For øvrig var det full utfrysning av de som fikk best karakterer.

mvh

Altså jeg er ikke for en pedagogikk hvor de overhodet ikke skal forstå hvor medelevene står karaktermessig. Men jeg synes likevel man kan være reflektert rundt dette. Trenger elevene å få vite hvem har gjort det dårligst på prøven? Om man merker at elever i en klasse fort blir stemplet som dumme om de sliter, så bør man kanskje gjøre om på pedagogikken. Det å hele tiden få en bekreftelse på at du ikke får det til, kan også gjøre noe med motivasjonen til videre læring.

Alt dette avhenger også av klassemiljøet. I en klasse kan en gruppedeling fungere utmerket, i en annen klasse bidrar det til dårlig klassemiljø. Jeg gikk i en sterk konkurransepreget klasse. Hvis vi i tillegg til å vite hva alle fikk, skulle deles i grupper etter nivå tør jeg ikke tenke på hvordan det ville blitt.

Ingen har vel sagt at man ikke skal være reflekterte.

Jeg kan aldri huske at karakterene ble annonsert av læreren. At man fikk tredjegradsforhør av medelever var en annen sak.

Det er klassemiljøet, ikke pedagogikken man må ta tak i om det forekommer mobbing og/eller utfrysning, uavhengig av årsak.

For selvtilliten er det mye mer skadelig å stadig måtte prestere på et nivå man er sjanseløs i forhold til, enn å få undervisning man har utbytte av, selv om man vet andre får mer avansert undervisning.

mvh

Gjest CableDrop

Ingen har vel sagt at man ikke skal være reflekterte.

Jeg kan aldri huske at karakterene ble annonsert av læreren. At man fikk tredjegradsforhør av medelever var en annen sak.

Det er klassemiljøet, ikke pedagogikken man må ta tak i om det forekommer mobbing og/eller utfrysning, uavhengig av årsak.

For selvtilliten er det mye mer skadelig å stadig måtte prestere på et nivå man er sjanseløs i forhold til, enn å få undervisning man har utbytte av, selv om man vet andre får mer avansert undervisning.

mvh

''For selvtilliten er det mye mer skadelig å stadig måtte prestere på et nivå man er sjanseløs i forhold til, enn å få undervisning man har utbytte av, selv om man vet andre får mer avansert undervisning''

Jeg syn es det er vanskelig å si hva som er verst og best. Selv om eleven får egen undervisning så kan følelsen av den som ikke skjønner noe gjøre mye med selvfølelsen og det vil også påvirke læreevnen.

Husker en gang at jeg hadde gjort det virkelig elendig på en matteprøve. læreren skjelte meg ut foran hele klassen og sendte meg og gutten med lærevansker til et eget rom, hvor det var en person som skulle gå igjennom prøven med oss. Jeg fikk absolutt ingenting ut av den timen. Jeg følte bare skam og mislykkethet.

For noen elever kan det være best å være sammen med klassen i den ordinære undervisningen og heller ha en privatlærer utenom skoletid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...