candyqueen_83 Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 ''Hun sa de prata svensk når de lekte rollelek som små! De hadde jo svensk TV, så jeg vil tro det var den som hadde skylda ;)'' Det sa en norsklærer jeg hadde en gang også, at barn på Østlandet gjerne snakker svensk når de leker og skal snakke pent. ) Svensk? Kan aldri huske å ha hørt noen snakke svensk når vi lekte ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 gå til "meldinger", den skal ligge der Svart deg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 ''Hun sa de prata svensk når de lekte rollelek som små! De hadde jo svensk TV, så jeg vil tro det var den som hadde skylda ;)'' Det sa en norsklærer jeg hadde en gang også, at barn på Østlandet gjerne snakker svensk når de leker og skal snakke pent. ) Jøss, så da er det kanskje ikke helt uvanlig da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Jøss, så da er det kanskje ikke helt uvanlig da Det er aldri noen her inne som har hørt om det så jeg ble overrasket da du fortalte det nå. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Det er aldri noen her inne som har hørt om det så jeg ble overrasket da du fortalte det nå. ) Da tar vi iallefall ikke heeeelt feil 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Da tar vi iallefall ikke heeeelt feil Jeg har også hørt det. har blitt sagt... Mener det var en lærer som sa det til meg også da jeg gikk på skolen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Ungene leser bokmål uttalt på den dialekt, som er vanlig i den del av landet de bor i. Bergensere uttaler ordene på bergensk, trøndere uttaler ordene på trøndersk, og de fra Sørlandet uttaler ordene på sørlandsk osv. Hva mener du med "uttalt på den dialekt, som er vanlig i den del av landet de bor i". Sier moldenserne 'i' når det står jeg? Og sier man 'tue' når det står klut? Og sier man 'fine' når det står fin? Bila når det står bilen? Eller ikkje når det står ikke. Skarring, og tonefall er ikke mer eller mindre bokmålsuttale. Bokmål har ikke et bestemt tonefall og skiller heller ikke på rulle-r og skarre-r. Svært mange dialekter er så forskjellig fra bokmål at det ville blitt knotete å skulle gjøre det til dialekt i farten. - Hva sier du? - Ka du sei? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Nei, SÅ ulike bokmål er de norske dialektene ikke. Jo, noen er veldig forskjellig og har også en annen setningsstilling. - Hva driver du med? - Ke du gjær på? - Jeg skal reise til Nederland i sommer. - E bi reisans te Holland i sommar. - Jeg får fikse den. - Eg må vøla han. Når man leser bokmål, tenker man bokmål. Snakker man dialekt, tenker man dialekt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Samme her Jeg gikk på videregående i Oslo og ei av klassevenninnene var fra Bærum. Hun sa de prata svensk når de lekte rollelek som små! De hadde jo svensk TV, så jeg vil tro det var den som hadde skylda Aner ikke om dette var/er vanlig eller om det var spesielt for henne og hennes venner... Vi snakket svensk da vi lekte som barn :-). Men i de senere årene har jeg aldri opplevd at barn her gjør det. (For ordens skyld - jeg er født og oppvokst på Østlandet og bor fremdeles der.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjedelig nick Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 ''Hun sa de prata svensk når de lekte rollelek som små! De hadde jo svensk TV, så jeg vil tro det var den som hadde skylda ;)'' Det sa en norsklærer jeg hadde en gang også, at barn på Østlandet gjerne snakker svensk når de leker og skal snakke pent. ) har aldri lekt på svensk, og jeg er oppvokst på østlandet. men jeg har bodd i Oslø øst, øst, og der var det så mange innvandrere at det var utfordring nok å leke på norsk:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Dessuten prater de bokmål når de leker rollelek også? Det gjør iallefall ungene her Det husker jeg vi gjorde da jeg var lita også. Man skjønner jo at det har med tv å gjøre - men pussig fenomen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 ''Hvis jeg hører deg lese bokmål, så vil jeg høre at du er sørlending selv om du ikke leser på dialekt. Det samme gjelder trøndere, bergensere, nordlendinger osv. '' Og det vil man ofte høre når folk med utpregede dialekter snakker engelsk også :-) Filosofen Arne Næss skal ha sagt at det mest talte spårk i verden ikke er kinesisk, men "bad English"! ;-) Ikke bare norske dialekter som kan gjøre seg gjeldende i uttalen, men svensk, dansk, fransk osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 ''Bokmål er dialektløst. Man uttaler ordene som står der, men med tonefallet fra sin egen dialekt.'' Akkurat slik trodde jeg det var også. Men folk fra andre kanter av landet her sier jo noe annet. ''Akkurat slik trodde jeg det var også. Men folk fra andre kanter av landet her sier jo noe annet.'' De fleste av oss har vel ikke uttalt noe om tonefallet, bare sagt at man leser bokmål og ikke simultanoversetter til egen dialekt. Men graden av tonefall når man leser avhenger også fra person til person - alle er ikke like "avslørende" i sin høylesing...;-) Dette med språkøre kommer vel inn også på dette området,, skulle jeg tro. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Vi snakket svensk da vi lekte som barn :-). Men i de senere årene har jeg aldri opplevd at barn her gjør det. (For ordens skyld - jeg er født og oppvokst på Østlandet og bor fremdeles der.) Min svigerinne snakket svensk under rollelek på 70-tallet, men hun var vokst opp med svenseantenne - jeg var ikke det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Min svigerinne snakket svensk under rollelek på 70-tallet, men hun var vokst opp med svenseantenne - jeg var ikke det:-) Vi kunne også se svensk tv - i hvert fall av og til. Det var litt væravhengig, husker jeg. Noen ganger ble det bare "snøvær" på tv-skjermen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Vi snakket svensk da vi lekte som barn :-). Men i de senere årene har jeg aldri opplevd at barn her gjør det. (For ordens skyld - jeg er født og oppvokst på Østlandet og bor fremdeles der.) Var kanskje mest vanlig den tida Oslofolk fikk inn kun svensk tv i tillegg til NRK? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Det husker jeg vi gjorde da jeg var lita også. Man skjønner jo at det har med tv å gjøre - men pussig fenomen! Ja, det er rare greier 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Var kanskje mest vanlig den tida Oslofolk fikk inn kun svensk tv i tillegg til NRK? Nå er ikke jeg fra Oslo da. Men ja, vi fikk inn svensk TV av og til, og ellers var det jo bare NRK. Men jeg har egentlig aldri tidligere hørt om dette - at barn snakket svensk når de lekte. Jeg trodde det var bare oss. Litt morsomt å høre at det gjaldt flere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.