Gå til innhold

Kalk og c-vitamin tilskudd

Anbefalte innlegg

Gjest Uten sukker på

Jeg er i uke 32 og har fått påvist svangerskapsdiabetes og kan derfor ikke drikke så mye jus og melk. For å få nok kalk og c-vitaminer, må jeg derfor ta tilskudd. I vitamintablettene mine er det 30 mg c-vitamin i en tablett (1 om dagen). Er det nok? Hvor mye mg kalk skal jeg få i meg daglig? Noen anbefalinger av kalktabletter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34496-kalk-og-c-vitamin-tilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke så mye om kalk men jeg synes at 30mg c-vitamin höres veldig lite ut. Du kan ta opp til 1000 mg (1 g) c-vitamin per dag. Det pleier vi i familien (min mann er lege) gjöre spesielt ved forkjölelses tider. C-vitamin skilles ut i urinen.

Kontakt apoteket de vet sikkert mer.

Trine Endsjø, jordmor

Du får sikkert i deg nok c-vit. i ditt kosttilskudd, men bør nok sørge for å få i deg litt mer kalk. Du kan godt ta opptil 2500 mg. calcium om dagen (i tilskudd), men sørg for å få i deg D-vit. i tillegg. Det er vanlig at kalktabletter er blandet med D-vitaminer. Forhør deg på apoteket og følg gjerne anbefalt dosering for voksne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...