Gjest Egghøna Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hei. Jeg har nettopp gjennomgått en omfattende operasjon (åpen bukoperasjon) på grunn av cyster på begge eggstokker. Diagnosen er avansert endometriose. Høyre eggstokk + eggleder er fjernet pga stor endometriosecyste. Venstre eggstokk hadde en endometriosecyste innvendig. Denne eggstokken ble altså åpnet og sydd sammen igjen. Venstre eggleder var åpen. Det ble funnet sammenvoksninger som er klippet bort, og endometriose i bekkenet som er forsøkt brent bort. Har fra før et barn på 5 år. På denne tiden hadde jeg ingen symptomer på endometriose, og ble raskt gravid. Jeg er nå 32 år gammel, og har ikke forsøkt å bli gravid siden. Vil veldig gjerne ha flere barn. Bør jeg da forsøke å bli gravid så snart som mulig? Hva tenker du om mine graviditetsmuligheter? Synes jeg får tvetydige svar fra legene, og vet ikke hva jeg skal stole på. En lege sa etter operasjonen at jeg burde bruke gestagener over en 6 måneders periode. En annen lege sa at jeg IKKE burde bruke det på grunn av at jeg er overvektig og har blodpropp i familien. Den andre legen mente at dette ikke var av betydning. Jeg greier ikke helt å stole på legenes vurdering ved dette sykehuset. Jeg har vært der til mange kontroller siste året pga akutte smerter og forhøyet CA-125. Hver eneste kontroll nevnte jeg at jeg trodde jeg hadde endometriose, men ble avvfeid av gynekologene. Først når disse store cystene dukket opp, kom det en ny lege som stilte diagnosen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344987-endometriose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Når du ikke får et klart svar er det fordi det ikke finnes ’fast regel’, det må individualiseres. Da det er stor fare for at endometriosen kommer tilbake, og du blir eldre, vil jeg anbefale at du forsøker å bli gravid så fort som mulig. Du har ikke vist at du har et barnløshetsproblem, men det er kjent at det er større sjanse for graviditet etter operasjon hvor man har ’renset opp’. Hvis du ikke har oppnådd graviditet innen et år, kan du søke om prøverørsbehandling. Det er vanskelig å angi din sjanse for graviditet. Omkring 50% er et kvalifisert gjett fra min side. Med hensyn til gestagenbehandling, så øker det ikke risiko for blodpropp, men da det virker som prevensjon, vil det bare utsette din sjanse for graviditet. Jeg ønsker deg lykke til med forsøket. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/344987-endometriose/#findComment-2926062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.