Gå til innhold

Små skoler, bra for barna eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er gjerne de største skolene i Norge som har de beste resultatene (husker jeg leste en rapport om dette), og nylig var det jo skolene i Oslo (!), Akershus og Sogn&Fjordene (tror jeg det var) som var de beste i Norge.

Store skoler har langt bedre muligheter til å lage et bedre tilbud til elevene.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror små skoler kan være bra,- men de behøver slett ikke være det. Det er alt for mye romantisering av de små skolene...

En hel del folk som er kategorisk imot skolenedleggelser og sammenslåinger - det synes jeg er tåpelig å ha som utgangspunkt.

Gjest møkk!
Skrevet

Det er gjerne de største skolene i Norge som har de beste resultatene (husker jeg leste en rapport om dette), og nylig var det jo skolene i Oslo (!), Akershus og Sogn&Fjordene (tror jeg det var) som var de beste i Norge.

Store skoler har langt bedre muligheter til å lage et bedre tilbud til elevene.

Med vennlig hilsen

''Store skoler har langt bedre muligheter til å lage et bedre tilbud til elevene.''

Det kan diskuteres,det har såklart med ressurser å gjøre. På den stooore skolen mitt barn gikk på tidligere var det bare elendighet,og de unskyldte det med "Det går på ressurser".

Skrevet

''Store skoler har langt bedre muligheter til å lage et bedre tilbud til elevene.''

Det kan diskuteres,det har såklart med ressurser å gjøre. På den stooore skolen mitt barn gikk på tidligere var det bare elendighet,og de unskyldte det med "Det går på ressurser".

Joda, men det behøver jo ikke ha vært noe bedre på en liten skole. Det kunne vært enda verre.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror mellomtingen er best. Selv gikk jeg på en skole med rundt 70 elever. Mine barn går på samme skole og nå er de ca. 90 elever på skolen. Klassestrørrelsen ligger på 12-15 elever pr klasse, så jeg tror helt sikkert det er større sjanse for å bli "sett" hver eneste dag på denne skolen.

Gjest togli
Skrevet

Joda, men det behøver jo ikke ha vært noe bedre på en liten skole. Det kunne vært enda verre.

Med vennlig hilsen

Jeg tror hovedgrunnen til at det kan være bakdeler med mindre skoler er at det er mindre gjennomtrekk av lærere. De samme lærerne jobber i årevis på samme skole og lite "nytt" skjer. Alle skoler har godt av nye impulser og nye folk som kan se ting med andre øyne.

Gjest hva tror dere?
Skrevet

Jeg var elev på en liten skole selv (dog ikke like liten som den i linken), og der hersket det (og gjør delvis ennå) en "skole er KUN til for det sosiale mentalitet". Altså. Ikke mange fikk gode resultater. Det var derfor litt av et sjokk å komme på videregående, men jeg tror mange klarer å arbeide seg opp igjen, og ta igjen det tapte. Jeg klarte det i alle fall.

Mens det fra nabobygda kom svært mange flinke elever inn, spessielt var de gode i engelsk. Jeg tipper de hadde en god og motiverende engelsklærer.

Mens på min skole var det bare umotiverte lærere (som fant seg andre yrker etter et par år) og sure "nestenpensjonister" på ungdomsskolen.

Lærerene har alt å si. De virker som om mange ikke skjønnar hvor viktig oppgaven deres er. *irritert*

Gjest hva tror dere?
Skrevet

Jeg tror hovedgrunnen til at det kan være bakdeler med mindre skoler er at det er mindre gjennomtrekk av lærere. De samme lærerne jobber i årevis på samme skole og lite "nytt" skjer. Alle skoler har godt av nye impulser og nye folk som kan se ting med andre øyne.

enig togli. Alt for lite utskiftning..... og for få dyktige lærere får lyst til å komme til små skoler...?

Gjest togli
Skrevet

enig togli. Alt for lite utskiftning..... og for få dyktige lærere får lyst til å komme til små skoler...?

Jeg tror egentlig ikke lærerens dyktighet har noe å si for om h*n ønsker å jobbe på stor/liten skole. Det har heller noe med at på de små skolene har man lærere som bor like ved skolen, og de vil jo helst jobbe der "resten av livet" ;)

Det er lett å tråkke i fella som lærer. Man vil ha ting slik det alltid har vært. Skoledagen er utrolig hektisk og man får stadig nye planer å forholde seg til. Når en plan begynner å bli innarbeidet og man føler at man begynner å finne den "riktige veien", så kommer den nye regjeringen med en ny plan... Man har liksom nok med å holde tunga rett i munnen og forsøke å gjøre så godt man kan og da er det enklest å velge det "trygge og velkjente". Får man nye kollegaer som kan komme med tips og forslag fra sine tidligere arbeidsplasser, så kan man føle seg motivert til å forsøke nye ting.

Jeg tror iallefall det kan ha noe med dette å gjøre...

Skrevet

Jeg tror det har mindre med skolestørrelsen å gjøre enn med motivasjon og muligheter innad i skolen.

Gjest togli
Skrevet

Dette er en annen interssant statistikk:

"I 2009 gikk elevene fra Oslo ut fra 10. klasse med 40,5 poeng i snitt. Det er samme score som elevene i Sogn og Fjordane, og bare 0,1 poeng bak Akershus. Samtlige andre fylker i Norge kommer svakere ut."

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=591925

Det er små marginer det er snakk om. Dessuten er det flere elever fra innvandrerfamilier i Oslo. De scorer vel jevnt over bedre enn etnisk norske elever? Jeg vet f.eks. at mange lærere er utrolig imponerte over elever som opprinnelig kommer fra andre land. Mange av dem har en svært målbevisst holdning til skolen og gjør det langt bedre enn gjennomsnittseleven. Iallefall har jeg hørt dette bli nevnt i forhold til elever fra f.eks. sør-europa eller asiatiske land.

Kan høyere gjennomsnittskarakter også henge sammen med presset om å komme inn på "riktig" videregående skole i de største byene? På mindre steder er det kanskje tre videregående skoler å velge mellom og mange føler det er "et fett" hvor de kommer inn siden skolene er ganske like uansett? F.eks. i Oslo ønsker man kanskje å komme inn spesielt på en østkant- eller vestkantskole?

Skrevet

Det er små marginer det er snakk om. Dessuten er det flere elever fra innvandrerfamilier i Oslo. De scorer vel jevnt over bedre enn etnisk norske elever? Jeg vet f.eks. at mange lærere er utrolig imponerte over elever som opprinnelig kommer fra andre land. Mange av dem har en svært målbevisst holdning til skolen og gjør det langt bedre enn gjennomsnittseleven. Iallefall har jeg hørt dette bli nevnt i forhold til elever fra f.eks. sør-europa eller asiatiske land.

Kan høyere gjennomsnittskarakter også henge sammen med presset om å komme inn på "riktig" videregående skole i de største byene? På mindre steder er det kanskje tre videregående skoler å velge mellom og mange føler det er "et fett" hvor de kommer inn siden skolene er ganske like uansett? F.eks. i Oslo ønsker man kanskje å komme inn spesielt på en østkant- eller vestkantskole?

Forklaringen jeg så var at det var langt flere foreldre med høyere utdanning i Oslo, og at dette påvirker ungene. Artikkene ble publisert ca. samtidig med en artikkel som viste at det kom veldig mange innvandrere i Oslo, og det er også interessant at Oslo er høyt oppe i språk, likevel.

Innlegget var dog mest ment som et motargument mot "små skoler er best"-brigaden, siden Oslo- skoler gjerne er store.

Ved større skoler får man nok ofte en mer profesjonell holdning, og flere typer ressurser som passer bedre.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Forklaringen jeg så var at det var langt flere foreldre med høyere utdanning i Oslo, og at dette påvirker ungene. Artikkene ble publisert ca. samtidig med en artikkel som viste at det kom veldig mange innvandrere i Oslo, og det er også interessant at Oslo er høyt oppe i språk, likevel.

Innlegget var dog mest ment som et motargument mot "små skoler er best"-brigaden, siden Oslo- skoler gjerne er store.

Ved større skoler får man nok ofte en mer profesjonell holdning, og flere typer ressurser som passer bedre.

Med vennlig hilsen

Høyere utdanning hos foreldrene er helt sikkert en av de medvirkende årsakene, ja.

Skrevet

Høyere utdanning hos foreldrene er helt sikkert en av de medvirkende årsakene, ja.

Og det hever nok hele "kulturen" i klassen for alle, ikke bare for de som har foreldre med høyere utdanning.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Og det hever nok hele "kulturen" i klassen for alle, ikke bare for de som har foreldre med høyere utdanning.

Med vennlig hilsen

Det er sant! Elever trenger noen å strekke seg etter...

Skrevet

Jeg tror det har mindre med skolestørrelsen å gjøre enn med motivasjon og muligheter innad i skolen.

Jeg leste: "Jeg tror det har mindre med skostørrelsen å gjøre.."

*LOL*

Skrevet

Jeg leste: "Jeg tror det har mindre med skostørrelsen å gjøre.."

*LOL*

Men, det tror jeg faktisk du har helt rett i. Skostørrelsen er nok veldig underordnet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...