Gå til innhold

UV stråling fra halogenlykt

Anbefalte innlegg

Hei, i forbindelse med legekontroll har jeg noen ganger undersøkt føflekkene på kroppen før jeg har gått dit for å se om det er noen spesielle føflekker jeg har villet at legen skal se på. Noen ganger har jeg brukt en halogenlykt (1000m lykt) med 6V 15W halogenpære i. Jeg har ikke brukt den på det sterkeste nivået, men har nå hørt at halogenpærer avgir mer UV stråling enn vanlige pærer - og lyset fra en lykt er jo ganske konsentrert. Kan denne UV strålingen påvirke en føflekk negativt og kunne medføre føflekkreft på et senere tidspunkt, når jeg har lyst på en flekk i maks 2 minutter? Har ikke fått noen skader på huden, men ble likevel litt bekymret! Takk for svar vh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345211-uv-str%C3%A5ling-fra-halogenlykt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke en brøkdel av solens styrke eller UV-innhold. Glass foran pæren stopper uansett UV.

Problemet med halogenpærer er med øynene, hvis du bruke dem kontinuerlig i lang tid, uten glass foran halogenpæren (eller pærer med UV-stopp).

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...