Gjest TKTT Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Hei, i forbindelse med legekontroll har jeg noen ganger undersøkt føflekkene på kroppen før jeg har gått dit for å se om det er noen spesielle føflekker jeg har villet at legen skal se på. Noen ganger har jeg brukt en halogenlykt (1000m lykt) med 6V 15W halogenpære i. Jeg har ikke brukt den på det sterkeste nivået, men har nå hørt at halogenpærer avgir mer UV stråling enn vanlige pærer - og lyset fra en lykt er jo ganske konsentrert. Kan denne UV strålingen påvirke en føflekk negativt og kunne medføre føflekkreft på et senere tidspunkt, når jeg har lyst på en flekk i maks 2 minutter? Har ikke fått noen skader på huden, men ble likevel litt bekymret! Er det noen grunn til å fjerne føflekk en har lyst på med lykt flere ganger, men som ellers er funnet helt normal hos lege/hudlege? (Tenker da at det kan ta noe tid før en eventuelt ser skadeeffekter) Takk for svar vh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345213-uv-str%C3%A5ling-fra-halogenlykt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Hei ! Det synlige lyset er ca 380- 750 nm (nanometer). UV lys deles i UVA 320-400nm og UVA 280-320, UVC er enda kortere bølgelengder som stort sett ikke trenger gjennom atmosfæren. Før trodde man at UVA, som benyttes i solarier var helt ufarlig , nå har man funnet ut at UVA i tillegg til å skade det elastiske vevet og gi aldersforandringer i huden også kan øke risikoen for utvikling av hudkreft. I det senere har man også kommet på at strålene i det infrarøde området over 8-900 nm kan bidra til solskade selv om dette ikke er ordentlig kartlagt. Når det gjelder "vanlig" synlig lys har man ikke holdepunkter for at dette skal medføre risiko for hudkreft. Spesielt vil jeg si at en lykt som du beskriver har så lite energi at en eksponering som du har vært utsatt for ikke skulle kunne være farlig. Vi bruker jo lasere med høyenergetisk lys innen den synlige delen av spekteret på huden, men har heller ingen mistanke om eller holdepunkter for at disse bølgelengder av lyset, sterkt eller svakt, skal kunne bidra til risiko for hudkreftutvikling i føflekker eller andre deler av huden. Du trenger ikke være bekymret for dette og de føflekkene du har lyst på, skal du kun følge opp på samme måte som de andre flekkene dine , dvs at dersom det tilkommer forandringer og spesielt at de skulle bli mørkere, da vurderer legen i hvert enkelt tilfelle om de bør fjernes. Mvh fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345213-uv-str%C3%A5ling-fra-halogenlykt/#findComment-2929807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.