Gå til innhold

kan man tvinge noen til å slutte frivillig?

Anbefalte innlegg

Gjest jobbsøker
Skrevet

Har man noen rettigheter hvis man blir bedt om å slutte, og mener at grunnen til det er usaklig?

Gjest jobbsøker
Skrevet

Ja, arbeidstaker står veldig sterkt i slike tvister.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-015.html#15-7

nå vet jeg ikke helt om jeg fikk svar på det jeg lurte på. Jeg lurte på om arbeidsgiver kan be en ansatt om å si opp uten å ha et saklig grunnlag, og hvilke rettigheter har man om man blir bedt om å si opp. Man har ikke fått sparken, men sjefen vil at man skal si opp frivillig,

Skrevet

Siden du skriver "frivillig" - mener du at noen ber deg om å si opp jobben sin, fordi de ikke kan/vil sparke deg.

Selvsagt kan du gjøre noe - du kan IKKE skrive under.

Med vennlig hilsen

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

nå vet jeg ikke helt om jeg fikk svar på det jeg lurte på. Jeg lurte på om arbeidsgiver kan be en ansatt om å si opp uten å ha et saklig grunnlag, og hvilke rettigheter har man om man blir bedt om å si opp. Man har ikke fått sparken, men sjefen vil at man skal si opp frivillig,

Det kan sjefen ikke kreve

Gjest jobbsøker
Skrevet

Siden du skriver "frivillig" - mener du at noen ber deg om å si opp jobben sin, fordi de ikke kan/vil sparke deg.

Selvsagt kan du gjøre noe - du kan IKKE skrive under.

Med vennlig hilsen

''Siden du skriver "frivillig" - mener du at noen ber deg om å si opp jobben sin, fordi de ikke kan/vil sparke deg''

Altså dette har ikke hendt meg, men noe jeg kjenner. Men om man kommer i en slik situasjon, kan en sjef be en ansatt om å slutte frivillig uten noe særlig grunnlag, eller må sjefen kunne dokumentere ting før han tyr til dette skrittet? Kan han med andre ord be noen slutte fordi han ikke liker vedkommende?

Skrevet

''Siden du skriver "frivillig" - mener du at noen ber deg om å si opp jobben sin, fordi de ikke kan/vil sparke deg''

Altså dette har ikke hendt meg, men noe jeg kjenner. Men om man kommer i en slik situasjon, kan en sjef be en ansatt om å slutte frivillig uten noe særlig grunnlag, eller må sjefen kunne dokumentere ting før han tyr til dette skrittet? Kan han med andre ord be noen slutte fordi han ikke liker vedkommende?

Nei.

Skrevet

Nei, hvis arbeidstakeren faktisk innleverer en oppsigelse, har h*n ingen rettigheter utover oppsigelsestiden.

Men hvis den ansatte skjønner at h*n ikke har noen særlig fremtid i bedriften og det vil være uholdbart for vedkommende å fortsette med den sjefen man har (og dennes innstilling til arbeidstakeren), kan man jo prøve å forhandle seg frem til et bedre oppgjør, f eks ekstra måneder med lønn uten arbeidsplikt.

Men dette mulige forhandlingskorter er jo borte i det øyeblikket man faktisk innleverer oppsigelsen sin.

Skrevet

Du kan nekte å si opp. Da må arbeidsgiver velge mellom å beholde deg eller si deg opp selv.

Skrevet

Sjefer "kan" jo gjøre både ditten og datten, men det er jo ikke noe sjefen kan gjøre med loven i hånd.

Men det er jo ikke slik at det står en automatisk "sjefe-sensur-maskin" på arbeidsplassene og stanser sjefer i å anmode en ansatt om å si opp selv uansett hvor usaklig en eventuell oppsigelse fra sjefens side måtte være.

Skrevet

''og hvilke rettigheter har man om man blir bedt om å si opp. ''

Man kan si nei. Ingen kan tvinge eller presse en til å si opp.

Gjest jobbsøker
Skrevet

Sjefer "kan" jo gjøre både ditten og datten, men det er jo ikke noe sjefen kan gjøre med loven i hånd.

Men det er jo ikke slik at det står en automatisk "sjefe-sensur-maskin" på arbeidsplassene og stanser sjefer i å anmode en ansatt om å si opp selv uansett hvor usaklig en eventuell oppsigelse fra sjefens side måtte være.

så man kan altså ikke gå videre med en slik sak hvis man føler seg urettferdig behandlet? Hva om man får hele greia skriftlig der sjefen ber deg om å slutte, kan man gå videre med det eller kan sjefen gjøre akkurat som h*n vil?

Skrevet

så man kan altså ikke gå videre med en slik sak hvis man føler seg urettferdig behandlet? Hva om man får hele greia skriftlig der sjefen ber deg om å slutte, kan man gå videre med det eller kan sjefen gjøre akkurat som h*n vil?

Det er jo her arbeidsmiljøloven kommer inn i bildet, jeg la ved en link i et tidligere svar.

Arbeidstaker kan hyre advokat og be om møte med sjefen.

Skrevet

Altså: Man kan ikke tvinges til å si opp selv; blånekter man må man eventuelt vente på at sjefen sier en opp. Og da kan man eventuelt anlegge sak mot arbeidsgiveren og påså at oppsigelsen var usaklig.

Men hvis den ansatte velger å følge oppfordringen, har man ingen rettigheter utover vanlig oppsigelsestid.

Gjest Elextra
Skrevet

Om en arbeidsgiver har god grunn for å si opp noen, men ønsker å gjøre det på en skånsom måte, kan det hende han "legger føringer" for at arbeidstaker sier opp frivillig. Dvs. at arbeidstaker får mulighet til selv å si opp fremfor å bli sagt opp. Mange føler det langt mer belastende å si bli sagt opp enn å si opp, og det kan også se penere ut i attest/referanse at man sa opp stillingen av egen vilje.

Arbeidstaker har uansett full mulighet for å nekte å si opp stillingen sin, og arveidsgiver må da ta den tunge veien om oppsigelse, med de krav til begrunnelser og grundig prosess som hører med.

Gjest verinoca
Skrevet

For å si det sånn, det er knapt noe en arbeidsgiver kan gjøre for å kvitte seg med ansatte, enten i form av å sparke dem eller tvinge dem til å slutte.

I et arbeidsforhold er det den ansatte som sitter med 99% av rettighetene.

Gjest verinoca
Skrevet

Det kan arbeidsgiver gjerne si, men ansatt kan bare la være. Så er den saken avgjort. Svaret er altså nei.

Gjest verinoca
Skrevet

Om den "skriftlige greia" inneholder riktige dokumenter som kan få en ansatt sparket, så.

Det vil si dokumentasjon på kontraktbrudd, og/eller dokumentasjon på at det er blitt gitt tilstrekkelig mange advarsler som ikke er fulgt opp - altså det som kreves for å kunne si opp noen.

Om det ikke har foreligget kontraktsbrudd eller advarsler, har arbeidsgiver ingenting å stille opp med, og den ansatte kan i teorien bare overse det.

Skrevet

Hvis sjefen ønsker å bli kvitt deg, så er det vel like greit å finne noe annet å gjøre. Han kan likevel ikke kreve at du sier opp selv.

Hvis du sier opp jobben din selv, har du ikke krav ¨på arbeidsledighetstrygd de første 8 ukene etter at du har sluttet i jobben. Du taper altså 2 måneder med inntekt på å si opp selv. Du kan få trygd likevel hvis arbeidsgiver forklarer situasjonen, men dette bør du sjekke med NAV.

Hvis jeg hadde fått en sånn beskjed hadde jeg nok prøvd å finne meg noe annet, og inngått avtale med sjefen om å slutte på kort varsel når du får en ny jobb.

Persille1365381127
Skrevet

Du har allerede fått en del gode svar ser jeg :)

Men; en arbeidsgiver kan alltid be en arbeidstaker si opp. Det trenger man ingen juridisk gyldig grunn for å gjøre.

Arbeidstaker velger så om han/hun vil si opp eller ikke. Dersom man velger å levere inn enn oppsigelse, så har man vanlig oppsigelsestid og de rettighetene som følger med det. Dersom man velger å ikke levere oppsigelse etter en oppfordring, så er det ingenting arbeidsgiver kan gjøre med det, da fortsetter arbeidsforholdet som normalt.

Nå er "uten noe som helst grunnlag" en svært subjektiv vurdering, og det kan godt hende du ikke vet om alt som har skjedd. Det kan hende arbeidsgiver har god grunn (fra sitt ståsted) til å be en ansatt si opp, og det kan hende det er det lureste for arbeidstaker å følge oppfordringen. Det kan også hende arbeidsgiver ikke har god nok grunn, men at det har oppstått en konflikt som ikke kan løses uten videre - og at det beste derfor ville være om noen slutter. Osv. Det er veldig mange om og men her....

Helt konkret; ja, en arbeidsgiver kan be noen si opp - men arbeidstaker velger selv om de vil følge oppfordringen eller ikke.

Dersom målet er å få arbeidstakeren ut (med rette), så vil arbeidsgiver starte å bygge en sak på dette dersom arbeidstaker sier nei. Da gjelder de vanlige lover og regler ifht oppsigelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...