Gå til innhold

Hvor mye koster en konfirmasjon?

Gjest ser for meg at det kan bli dyrt

Anbefalte innlegg

Godt spørsmål..Vi har kjøpt servise, kaffekopp m skål og tallerken til 50 stk. Type hvit enkel fra Bohus, kom på 1300 kroner til sammen. Bestikk fra IKEA, under tusenlappen for kniv gaffel skje og teskje. Glass fra IKEA, nesten gratis.

Duker er nervøs fløyel på rull fra Jysk, 50 kr for 5 meter.

Bord er tapetbord med sammenleggbare bein fra Jula, 400 kr pr stk. Vi kjøpte...6? Husker ikke. Og klappstoler svart med jukseskinn på setene fra Coop. Der har vi en del for mange ja.. Men vi har enda en konfirmasjon om tre år, en til noen tid etter det. Og regner med dåp,bryllup etc i fremtida. Så da har vi et sted å dekke og sette folk. Som alternativ til å bruke 5000 på leie av lokale. (Vi har plass hjemme)

Min far er en god fotograf.

Klær, har akkurat kjøpt skjørt og bluse til meg; 700 kr til sammen. Noen har fra før og ellers suplerer vi bare med en skjorte her og et par sko der.

Mat, catering på..8tusen, og en kake. Resten baker jeg selv. konfirmanten får mye av oss, men vi regner med å sette vekk halvparten uansett pga sertifikatet senere.

Fortsetter under...

Min datter var konfirmant for 4 år siden, jeg husker ikke totalprisen nå men det ble ikke så veldig dyrt. Vi leide et billig lokale med alt dekketøy og hadde venner til å servere.

Den største utgiften var nok maten, men jeg fikk rabatt hos cateringfirmaet fordi vi hadde en avtale med dem gejennom jobben.

Konfirmasjonsgaven var en bunad med komplett sølv og sko, dette var et spleiselag mellom farmor, mormor og oss. Hele bunaden med tilbehør kom på 20.000. Jeg hadde allerede bunad og trengte ikke nye festklær, kjøpte skjorte og bukse til junior for ca 400 kroner.

Mrs. Wallace

''Klær + sko til familie''

Det blir hva man gjør det til. Det er vel ikke nødvendigvis sånn at hele familien må stille i splitter nytt fra topp til tå på en konfirmasjon.

''Bunad/finklær til konfirmant. Annendagsklær?''

Hvis konfirmanten vil ha bunad, er det store prisforskjeller i forhold til hvor man velger å få den sydd. Har man good tid og er fingernem, kan man sågar sy den selv, noe som er mye billigere. Alternativt kjøpe brukt bunad og få den lagt inn/ut for en billig penge. Bunader slites sjelden, så det er gode muligheter på bruktmarkedet. Selv har jeg arvet min mors bunad, sydd på 70-tallet og godt brukt av oss begge, men det synes knapt.

Annendagsklær har jeg aldri hørt om.

''Sølv - er dette gaver fra andre gjester, eller?''

Det er mange som tipser den nærmeste familien om at konfirmanten trenger bunadssølv - og familien er ofte veldig takknemlige for sånne gavetips.

''Mat og kaker''

Igjen - det kommer an på hva du legger opp til. Med litt planlegging og evt hjelp fra venner kan man diske opp med en god og relativt rimelig buffet. Det er absolutt det billigste alternativet. I mange deler av landet finnes det ålreit og ikke altfor dyr catering. Kaker er det veldig vanlig at (utvalgte) gjester hjelper til med.

''Drikke''

Skal det serveres alkhohol, blir det selvsagt fort dyrt. Jeg er ikke vant til at det serveres alkohol i konfirmasjoner, og med mineralvann/brus er det ikke den helt store utgiften.

''Lokale''

Hvis man ikke har altfor mange gjester, kan man vurdere å ha det hjemme. Ellers gjelder det å være ute i god tid. Grendehus, idrettsklubber og menighetshus pleier å være overkommelige i pris. Her i området kan man leie sånt for 1500-3000 kroner.

''Fotograf''

Det er dumt å spare penger ved å knipse bilder selv, for de færreste klarer å ta gode nok bilder til en slik anledning. Samtidig er fotograf dyrt.

Et kjempetips: Kontakt en videregående skole i nærheten som har MK-linje (medier & kommunikasjon). De har fotoundervisning, og som regel er det mange dyktige, unge fotografer som gjerne tar på seg et sånt oppdrag for en grei penge. Hør med avdelingsleder/fagansvarlig om h*n kan formidle noen.

''Visittkort - er det vanlig lengre?''

Jeg har aldri vært borti noen som har hatt visittkort til konfirmasjonen. Bordkort og takkekort, derimot, er vanlige. Bordkort kan man lage selv. For takkekort har jeg god erfaring med http://www.vistaprint.no.

''Hvor mye/hva gir dere i gave til husets datter/sønn?''

Jeg har ikke hatt konfirmant selv ennå, men jeg har vært delaktig i planleggingen av opptil flere av familiens og vennekretsens konfirmasjoner. Det er veldig forskjellig hva de får av foreldrene sine. De som feks får bunad, får gjerne en mindre (penge)gave.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...