PieLill Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg har best innsikt i hvordan ting skjer på skolen til min niese som nå snart går ut av 10. klasse. Jeg synes hun har forholdt seg til svært tydelige læringsmål, og at skolen stort sett strukturerer elevenes opplæring på en god måte. Forøvrig vil jeg også gjerne rulle de som fungerer dårligst i tjære... Det er få ting som opprører mer enn å være vitne til dårlige læringsmuligheter for unger som skyldes lærere eller skolemiljø. Lekse i 3. klasse: Se hva du kan finne ut om skoggrense på internett. Dette er ikke et prosjekt, men en helt vanlig lekse. Som forelder aner jeg ikke hva det er meningen de skal vite om skoggrenser. (Og ikke helt sikker på hva jeg egentlig vet eller bare tror jeg vet selv.) Jeg kan bruke en time på å finne et nettsted eller to som er ca vettugt. Det går meningsløst mye tid per innlærte fakta. Men å la ungene gjøre en ren tullelekse uten reelt faglig innhold vil jeg ikke. Den ene dagen er de Indonesiske regnskoger, den neste i norske kvinners kamp for stemmerett. Undervisningen synes tidvis kjemisk renset for systematikk og planmessighet. Å begynne på første side i læreboka og jobbe seg fremover, ville vært alt for enkelt. Lærebøkene står forresten som oftes på skolen. Hvorfor kan de ikke ta fylkene i geografisk rekkefølge? Finnmark, Troms, Nordland, Nord-Trøndelag osv. I stedet hopper de rundt i landet som rusede kenguruer. Ikke en gang Agderfylkene fikk de samlet. Kunnskapene blir så løsrevet fra hverandre at det går ut over læringsutbyttet. Mine foreldre kunne bare se i læreboka og vite hva som var viktig for øyeblikket. Men det er jo hyggelig om det blir bedre med årene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 ;-) Spikeren på hodet! Men jeg tror det ikke hadde vært så vanskelig å slå enkelte av lærebokforfatterne... mvh Nei, lærebokforfattere er noen merkelige skruer, det er jeg enig i! Det er ikke sjelden jeg lurer på hvordan de klarer å lage så mange omveier, i stedet for å gå rett på essensen. Hva er galt med systematisk tilnærming til ting??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Nei, lærebokforfattere er noen merkelige skruer, det er jeg enig i! Det er ikke sjelden jeg lurer på hvordan de klarer å lage så mange omveier, i stedet for å gå rett på essensen. Hva er galt med systematisk tilnærming til ting??? Synd at skoledebatten handler så mye om lærere og så lite om lærebøker. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Synd at skoledebatten handler så mye om lærere og så lite om lærebøker. mvh Eller om idiotiske foreldre som ikke skjønner en dritt av hvem som egentlig skal oppdra barna; dem selv eller lærerne... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Lekse i 3. klasse: Se hva du kan finne ut om skoggrense på internett. Dette er ikke et prosjekt, men en helt vanlig lekse. Som forelder aner jeg ikke hva det er meningen de skal vite om skoggrenser. (Og ikke helt sikker på hva jeg egentlig vet eller bare tror jeg vet selv.) Jeg kan bruke en time på å finne et nettsted eller to som er ca vettugt. Det går meningsløst mye tid per innlærte fakta. Men å la ungene gjøre en ren tullelekse uten reelt faglig innhold vil jeg ikke. Den ene dagen er de Indonesiske regnskoger, den neste i norske kvinners kamp for stemmerett. Undervisningen synes tidvis kjemisk renset for systematikk og planmessighet. Å begynne på første side i læreboka og jobbe seg fremover, ville vært alt for enkelt. Lærebøkene står forresten som oftes på skolen. Hvorfor kan de ikke ta fylkene i geografisk rekkefølge? Finnmark, Troms, Nordland, Nord-Trøndelag osv. I stedet hopper de rundt i landet som rusede kenguruer. Ikke en gang Agderfylkene fikk de samlet. Kunnskapene blir så løsrevet fra hverandre at det går ut over læringsutbyttet. Mine foreldre kunne bare se i læreboka og vite hva som var viktig for øyeblikket. Men det er jo hyggelig om det blir bedre med årene. mvh ''Men det er jo hyggelig om det blir bedre med årene.'' Ja, det får vi håpe. :-) Vil bare si at i dag har min 5. klassing prøve i Geografi. Og til den skal de kunne navnet på alle fylker og plassere dem riktig på kartet. Vi øvde mye på det på www.gruble.net (tips), og nå kan hun det SÅ bra! :-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Eller om idiotiske foreldre som ikke skjønner en dritt av hvem som egentlig skal oppdra barna; dem selv eller lærerne... Jo - men lærerene kan ikke bruke manglende oppdragelse som unnskylding for ikke å klare å holde ro i klassen. På skolen er det læreren som bestemmer. Foreldrene kan selvfølgelig ikke være med inn i klasserommet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Nei, lærebokforfattere er noen merkelige skruer, det er jeg enig i! Det er ikke sjelden jeg lurer på hvordan de klarer å lage så mange omveier, i stedet for å gå rett på essensen. Hva er galt med systematisk tilnærming til ting??? Jeg tror det er en utbredt redsel for at stoffet skal virke kjedelig, sammenliknet med filmer, nettsider og andre media ungene omgir seg med. Da jeg gikk på skolen (midt i den mørke middelalderen), var det ofte oppsummert viktige fakta om emnet i læreboka. Dette kunne alle få med seg, også de som f.eks. slet med lesing. I tillegg var det alltid tekster med mye informasjon (altså ganske kjedelig sammenliknet med en roman) og noen ganger lesestykker også. Disse lesestykkene var mindre faktaorientert og kunne f.eks. handle om hvordan det var å være barn i jernalderen eller å være mannskap på et seilskip som skulle lete etter sjøveien til India. Vi som ble fort ferdige med å skrive faktasetningene opp i arbeidsboka og høre hverandre i dem, kunne lese disse stykkene. Nå er (ofte, ikke alltid) alt stoffet surret sammen i én grøt, antakelig for at det skal virke mer spennende. Historien kan f.eks. gjerne starte med slutten (da seilskipet omsider kom tilbake til start) og gjemme de viktigste opplysningene langt ute i teksten. Så får de i LEKSE å trekke ut 5 faktasetninger om det som denne suppa egentlig handler om. Disse opplysningene kan godt være gjemt i en billedtekst. En som er flink til å lese og litt opptatt av temaet, kan sikkert få dette til. Kanskje finner h*n også noen fakta som har noe med temaet å gjøre. Andre blir veldig opptatt av å finne 5 setninger fort som f og ender opp med 5 opplysninger om hvordan kapteinen var kledd og hva som var i lasterommet. De som har mer enn nok med å komme seg gjennom sidene, har ikke en sjanse tror 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jo - men lærerene kan ikke bruke manglende oppdragelse som unnskylding for ikke å klare å holde ro i klassen. På skolen er det læreren som bestemmer. Foreldrene kan selvfølgelig ikke være med inn i klasserommet. Nei, men de barn som har lært seg vanlig folkeskikk hjemme, og hører på foreldrene hjemme, vil også gjøre det på skolen. Det er jeg ganske sikker på. Unntaket er kanskje de barna som får så mye kjeft hjemme og er som "lydige lam" hjemme, men tar det ut når de kommer på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 ''Men det er jo hyggelig om det blir bedre med årene.'' Ja, det får vi håpe. :-) Vil bare si at i dag har min 5. klassing prøve i Geografi. Og til den skal de kunne navnet på alle fylker og plassere dem riktig på kartet. Vi øvde mye på det på www.gruble.net (tips), og nå kan hun det SÅ bra! :-D Jo - men har hun en lærebok dette står i? Jeg syns det var enkelt og greit å ha noen lærebøker som man visste var pensum. Helt greit at man kan lete på nettet i tillegg, men det må jo være noe "substans" i bunn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jo - men har hun en lærebok dette står i? Jeg syns det var enkelt og greit å ha noen lærebøker som man visste var pensum. Helt greit at man kan lete på nettet i tillegg, men det må jo være noe "substans" i bunn? Vet ikke. Går ut i fra at de har en lærebok på skolen, men den har hun aldri hatt lekse i.... Den nettsida jeg henviste til stod på ukeplanen. Lærerne ba oss altså om å øve oss der. Litt merkelig egentlig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Eller om idiotiske foreldre som ikke skjønner en dritt av hvem som egentlig skal oppdra barna; dem selv eller lærerne... Men det blir da vitterligen nevnt langt oftere enn lærebøkene. Jeg lurer aller mest på hvordan lærerne skal klare å få ro i klassen etter å ha vært på foreldermøter eller tilstelninger i skolens regi. Du verden hvor mange foreldre som ikke klarer å holde kjeft når de absolutt burde. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.