Gjest picasso Skrevet 4. september 2001 Del Skrevet 4. september 2001 Jeg er gravid i 23. uke, og er sykmeldt for det jeg tror er kynnere. De kom hver gang jeg anstrengte meg, som ved å gå lang tur og sykle. Smertene artet seg som vonde tak på hver side av magen; nærmest som sterkt hold. Det gav seg da jeg la meg ned og hvilte. Jeg kan få dem ennå, især når jeg reiser meg fort opp av stol eller seng, eller går litt lengre tur (noe som ifølge legen er strengt forbudt, men som jeg ikke alltid klarer unngå da jeg har en sønn på 15 mndr. fra før.) Men så kan jeg få dårlig samvittighet ved å være sykmeldt, for hvordan kan jeg vite om dette er kynnere? Det er jo bare noe jeg tror?? Hadde ikke slike plager sist svangerskap; bortsett fra de reelle veene da fødselen var i anmarsj, ellers hadde jeg kanskje kunnet kjenne dem igjen, kynnerne. Hva tror eksperten? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34535-hvordan-vite-om-det-er-kynnere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
wensj Skrevet 4. september 2001 Del Skrevet 4. september 2001 Jeg har hatt kynnere siden uke 11 -12, men da forsto jeg ikke at det var det det var, siden dette er mitt første barn. Vi var midt i oppussing, og jeg sto mye på knærne og monterte kjøkkenskap, så det ble mye opp og ned i ett sett. Trodde det var muskelstrekk eller at jeg kjente liv. Senere har jeg jo fått vite at det er kynnere, og det vil altså si at jeg har hatt det jevnlig under nesten hele svangerskapet, og spesielt når jeg bøyer meg eller blir sliten. Jeg ser et annet sted her at jordmor svarer at det slett ikke er bra, men det har altså ikke jeg fått beskjed om, og nå er jeg i uke 33, og har ikke hatt noen problemer. Har bare fått beskjed om at når det skjer så skal jeg hvile meg, og være obs på hvis de skulle komme regelmessig og over lengre tid. Så lenge det er en kynner nå og da, så er det vel bare sunt at livmoren trener musklene til fødselen. Det er i hvert fall det flere leger har sagt til meg, og alt har gått bra til nå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34535-hvordan-vite-om-det-er-kynnere/#findComment-133267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 5. september 2001 Del Skrevet 5. september 2001 For å vite med sikkerhet at det er kynnere du har, bør du kjenne med et par fingertupper på livmoren når du får disse takene. Hvis magen vanligvis er er bløt som en ballong, vil den under kynnere/sammentrekninger være hard som en basketball. Vanligvis gjør ikke kynnere vondt, men kjenner du at du får smerter samtidig som magen blir hard, bør du ta dette på alvor. Legen/jordmoren din kan undersøke om det har blitt modnere forhold på livmorhalsen. Dette kan i såfall indikere at du bør holde deg enda mer i ro, evt. få medikamenter for å redusere kynnerne. Kjenner du ikke at du får hard livmor samtidig som du får smerter, kan det tenkes at det er bekkenløsningsplager du kjenner, selv om det absolutt ikke høres slik ut i fra dine beskrivelser. Du bør unasett ta dine forholdsregler med tanke på plagene dine. I svangerskapet gjelder regelen om at det som gjør vondt, bør man helst unngå, enten ved å holde seg mer i ro, eller ved å få avklart om det er noe alvorlig knyttet til plagene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34535-hvordan-vite-om-det-er-kynnere/#findComment-133535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.