Gå til innhold

kan jeg synge dette verset for barna i bhg?

Gjest HabaHabaHaba

Anbefalte innlegg

Gjest HabaHabaHaba

Det er en sang av Lillebjørn Nilsen som heter Haba Haba, som jo er en festlig sang. Problemet er vers nr to som handler om en liten negergutt som samlet sammen krutt til en kjempekinaputt osv.

Ville dere hoppet over dette verset? Eller er det hysteri å kutte verset fordi det ikke er pk å si negergutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mrs. Wallace

Hvis du jobber i "min" barnehage, ville jeg bedt deg om å enten droppe det verset, eller å skrive det om. Det er ikke noe problem å synge "en liten, liten gutt" eller "en liten rampegutt" i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke likt at du sang "negergutt" jeg heller. Mrs Wallace sitt forslag var bra.

Vi kan ikke fortelle ungene at "neger" er noe man ikke sier for så å bruke ordet i en glad og lystig sang, synest jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jobber i "min" barnehage, ville jeg bedt deg om å enten droppe det verset, eller å skrive det om. Det er ikke noe problem å synge "en liten, liten gutt" eller "en liten rampegutt" i stedet.

....eller .....

en bitte liten gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HabaHabaHaba

.. skal man ikke kalle det sydhavskonge?

Syns at "kjempekinaputt" også er litt på kanten...

''Syns at "kjempekinaputt" også er litt på kanten...'

hva er galt med kjempekinaputt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest negern svein

''Syns at "kjempekinaputt" også er litt på kanten...'

hva er galt med kjempekinaputt?

... litt rasistisk ovenfor kinesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Du skjønner sikkert at det er forskjell på de betegnelsene.

Kineser = en som er fra Kina.

Neger = en som er fra....negerland? Det finnes ikke.

Den asiatiske ekvivalenten til "neger" blir snarere "guling". Og det er det vel ingen som synes det er greit å synge i en barnehagesang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

''... litt rasistisk ovenfor kinesere.''

Hvor langt skal du trekke det? Er det også rasistisk å ta "en spansk en", eller å nevne "fransk åpning"? For ikke å snakke om "findlandshette"? Dessuten må det bli slutt på "svenskeviser", "blondinevitser" osv... Det blir temmelig tamt og fargeløst etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar helt feil, var Lillebjørn Nilsen inspirert av noen mer dagsaktuelle hendelser da han skrev dette verset, og det er myntet på en eller annen afrikasnk leder/diktator. Kan det ha vært Idi Amin, tro?

Så dere kan eventuelt putte inn det istedet, eller ta en mer nærliggende løsning som foreslått under her og synge "bitteliten gutt" :-)

Det er en morsom sang, og fint om man får med dette verset også, med en liten moderering! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tre små kinerese

Apropos dette:

Hva med å synge sangen om tre små kinesere? Der man synger på ulike måter hvert vers? Sangen er jo gøyal, men kan kanskje virke som den "erter" kinesere litt.

Hvis det er barn i barnehagen (eller skolen) som er adoptert fra Kina, ville dere sunget denne sangen da? Bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HabaHabaHaba

Apropos dette:

Hva med å synge sangen om tre små kinesere? Der man synger på ulike måter hvert vers? Sangen er jo gøyal, men kan kanskje virke som den "erter" kinesere litt.

Hvis det er barn i barnehagen (eller skolen) som er adoptert fra Kina, ville dere sunget denne sangen da? Bare lurer.

''Hvis det er barn i barnehagen (eller skolen) som er adoptert fra Kina, ville dere sunget denne sangen da? Bare lurer''

Men da bør man også kutte ut hottentott-sangene til Torbjørn Egner. Det kan jo være noen barn som kommer fra det området også.

Ang Haba-sangen så begynner også en av versene med " en liten kineser" Bør man kutte ut den også?

Kanskje man bør synge noen vers om alle folkegrupper så det blir rettferdig?

nei, jeg vet faktisk ikke. Men jeg lurer på hvorfor det skulle være så galt å synge om en kineser. Er det noe å skamme seg over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Apropos dette:

NEI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kongen dy.

Du skjønner sikkert at det er forskjell på de betegnelsene.

Kineser = en som er fra Kina.

Neger = en som er fra....negerland? Det finnes ikke.

Den asiatiske ekvivalenten til "neger" blir snarere "guling". Og det er det vel ingen som synes det er greit å synge i en barnehagesang?

''Neger = en som er fra''

Afrika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kongen dy.

''... litt rasistisk ovenfor kinesere.''

Hvor langt skal du trekke det? Er det også rasistisk å ta "en spansk en", eller å nevne "fransk åpning"? For ikke å snakke om "findlandshette"? Dessuten må det bli slutt på "svenskeviser", "blondinevitser" osv... Det blir temmelig tamt og fargeløst etter hvert.

''Er det også rasistisk å ta "en spansk en", eller å nevne "fransk åpning"? For ikke å snakke om "findlandshette"? Dessuten må det bli slutt på "svenskeviser", "blondinevitser"''

Ja, alt dette må forbys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Så det jeg lærte på skolen i sin tid var feil?

Du lærte kanskje også at Tyskland var delt i to? Ting forandrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...