Gjest HabaHabaHaba Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Det er en sang av Lillebjørn Nilsen som heter Haba Haba, som jo er en festlig sang. Problemet er vers nr to som handler om en liten negergutt som samlet sammen krutt til en kjempekinaputt osv. Ville dere hoppet over dette verset? Eller er det hysteri å kutte verset fordi det ikke er pk å si negergutt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hvis du jobber i "min" barnehage, ville jeg bedt deg om å enten droppe det verset, eller å skrive det om. Det er ikke noe problem å synge "en liten, liten gutt" eller "en liten rampegutt" i stedet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Mrs. Wallace hadde en super løsning. Gå for den!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Ville ikke likt at du sang "negergutt" jeg heller. Mrs Wallace sitt forslag var bra. Vi kan ikke fortelle ungene at "neger" er noe man ikke sier for så å bruke ordet i en glad og lystig sang, synest jeg.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hmmmmmmmm Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hvis du jobber i "min" barnehage, ville jeg bedt deg om å enten droppe det verset, eller å skrive det om. Det er ikke noe problem å synge "en liten, liten gutt" eller "en liten rampegutt" i stedet. ....eller ..... en bitte liten gutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest negern svein Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 .. skal man ikke kalle det sydhavskonge? Syns at "kjempekinaputt" også er litt på kanten... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HabaHabaHaba Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 .. skal man ikke kalle det sydhavskonge? Syns at "kjempekinaputt" også er litt på kanten... ''Syns at "kjempekinaputt" også er litt på kanten...' hva er galt med kjempekinaputt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest negern svein Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 ''Syns at "kjempekinaputt" også er litt på kanten...' hva er galt med kjempekinaputt? ... litt rasistisk ovenfor kinesere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 ....eller ..... en bitte liten gutt. Ja, det var forsåvidt bedre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 ... litt rasistisk ovenfor kinesere. Du skjønner sikkert at det er forskjell på de betegnelsene. Kineser = en som er fra Kina. Neger = en som er fra....negerland? Det finnes ikke. Den asiatiske ekvivalenten til "neger" blir snarere "guling". Og det er det vel ingen som synes det er greit å synge i en barnehagesang? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 ... litt rasistisk ovenfor kinesere. ''... litt rasistisk ovenfor kinesere.'' Hvor langt skal du trekke det? Er det også rasistisk å ta "en spansk en", eller å nevne "fransk åpning"? For ikke å snakke om "findlandshette"? Dessuten må det bli slutt på "svenskeviser", "blondinevitser" osv... Det blir temmelig tamt og fargeløst etter hvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hvis jeg ikke tar helt feil, var Lillebjørn Nilsen inspirert av noen mer dagsaktuelle hendelser da han skrev dette verset, og det er myntet på en eller annen afrikasnk leder/diktator. Kan det ha vært Idi Amin, tro? Så dere kan eventuelt putte inn det istedet, eller ta en mer nærliggende løsning som foreslått under her og synge "bitteliten gutt" :-) Det er en morsom sang, og fint om man får med dette verset også, med en liten moderering! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tre små kinerese Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Apropos dette: Hva med å synge sangen om tre små kinesere? Der man synger på ulike måter hvert vers? Sangen er jo gøyal, men kan kanskje virke som den "erter" kinesere litt. Hvis det er barn i barnehagen (eller skolen) som er adoptert fra Kina, ville dere sunget denne sangen da? Bare lurer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HabaHabaHaba Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Apropos dette: Hva med å synge sangen om tre små kinesere? Der man synger på ulike måter hvert vers? Sangen er jo gøyal, men kan kanskje virke som den "erter" kinesere litt. Hvis det er barn i barnehagen (eller skolen) som er adoptert fra Kina, ville dere sunget denne sangen da? Bare lurer. ''Hvis det er barn i barnehagen (eller skolen) som er adoptert fra Kina, ville dere sunget denne sangen da? Bare lurer'' Men da bør man også kutte ut hottentott-sangene til Torbjørn Egner. Det kan jo være noen barn som kommer fra det området også. Ang Haba-sangen så begynner også en av versene med " en liten kineser" Bør man kutte ut den også? Kanskje man bør synge noen vers om alle folkegrupper så det blir rettferdig? nei, jeg vet faktisk ikke. Men jeg lurer på hvorfor det skulle være så galt å synge om en kineser. Er det noe å skamme seg over? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Apropos dette: Hva med å synge sangen om tre små kinesere? Der man synger på ulike måter hvert vers? Sangen er jo gøyal, men kan kanskje virke som den "erter" kinesere litt. Hvis det er barn i barnehagen (eller skolen) som er adoptert fra Kina, ville dere sunget denne sangen da? Bare lurer. NEI! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kongen dy. Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Du skjønner sikkert at det er forskjell på de betegnelsene. Kineser = en som er fra Kina. Neger = en som er fra....negerland? Det finnes ikke. Den asiatiske ekvivalenten til "neger" blir snarere "guling". Og det er det vel ingen som synes det er greit å synge i en barnehagesang? ''Neger = en som er fra'' Afrika? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kongen dy. Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 ''... litt rasistisk ovenfor kinesere.'' Hvor langt skal du trekke det? Er det også rasistisk å ta "en spansk en", eller å nevne "fransk åpning"? For ikke å snakke om "findlandshette"? Dessuten må det bli slutt på "svenskeviser", "blondinevitser" osv... Det blir temmelig tamt og fargeløst etter hvert. ''Er det også rasistisk å ta "en spansk en", eller å nevne "fransk åpning"? For ikke å snakke om "findlandshette"? Dessuten må det bli slutt på "svenskeviser", "blondinevitser"'' Ja, alt dette må forbys! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 ''Neger = en som er fra'' Afrika? Feil. Prøv igjen. Eller la være, og les dette i stedet: http://www.ayin.no/index.php?id=365375 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kongen dy. Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Feil. Prøv igjen. Eller la være, og les dette i stedet: http://www.ayin.no/index.php?id=365375 Så det jeg lærte på skolen i sin tid var feil? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Så det jeg lærte på skolen i sin tid var feil? Du lærte kanskje også at Tyskland var delt i to? Ting forandrer seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.