Gå til innhold

Hvor mye koster det å ha barn?

Gjest kanskje mamma en gang

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje mamma en gang

Hvor mye utgifter må man regne med på månedlig basis, for ikke å snakke om hva de koster hele året. Greit å være realistisk her. hvilket alderstrinn er dyrest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Det første året koster jo litt fordi det er en del utstyr en må ha, men mye bra kan skaffes brukt, så det behøver ikke koste all verden.

Forøvrig blir vel kostnadene bare høyere og høyere frem til de flytter hjemmefra, antar jeg :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å ikke regne på det, tror jeg :-)

Nei, har ikke noen anslag - de koster det man har - til de er ute av huset - og sannsynligvis etter det også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året koster jo litt fordi det er en del utstyr en må ha, men mye bra kan skaffes brukt, så det behøver ikke koste all verden.

Forøvrig blir vel kostnadene bare høyere og høyere frem til de flytter hjemmefra, antar jeg :-).

''Forøvrig blir vel kostnadene bare høyere og høyere frem til de flytter hjemmefra, antar jeg :-).''

Skulle ikke forundre meg om det ikke slutter der heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Det er temmelig høye startkostnader med et barn. Særlig hvis en ikke har noen å arve utstyr/småting/klær fra. mange selger svært pent brukte ting billig på Finn, så der er det penger å spare.

Hvilket alderstrinn som er mest kostbart aner jeg ikke..... kommer vel an på familiens livsstil vel så mye som ungens personlighet. Umulig å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Min erfaring

Jeg har aldri regnet paa det, men babytiden var den billigste for vaar del.

Da kjoepte vi en del brukt og vi arvet mye. Deretter har det blitt dyrere og dyrere og den aller dyreste perioden er i 18/19 aars alderen naar de er russ.

Alle mine sluttet paa SFO i tredjeklasse og dermed ble den utgiften borte. Likevel er det nettopp i den perioden det starter for fullt med fritidsaktivitetene.

Naar fritidsaktivitetene etterhvert som de ble eldre (hos oss) kokte ned til 1 aktivitet i uka, starter fester, kafeturer, resturantbesoek, hytteturer paa fjellet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvor mye utgifter må man regne med på månedlig basis, for ikke å snakke om hva de koster hele året. Greit å være realistisk her. hvilket alderstrinn er dyrest?''

For det første koster det en del (i kroner og øre) å ha barn, selvfølgelig. Hvor mye pr mnd avhenger av familiens prioriteringer, bosted, livsstil, mulighet til å arve klær & utstyr, behov for barnepass, barnas fritidsinteresser osv, osv.

Min far som nå nærmer seg 80 år sa alltid at "unger blir dyrere jo eldre de blir". Jeg fnyste av dette i alle år, inkludert da jeg fikk min førstefødte, men etter over 20 års erfaring som (flerbarns)mor må jeg si meg enig :-)

Når det er sagt, overskygger selvfølgelig økonomiske utgifter gledene ved å ha barn - vanskelig å å sette en økonomisk pris ;-)

Men igjen; vanskelig å estimere økonomiske kostnader, det kommer an på så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Nickløsheta at ungene blir dyrere og dyrere jo eldre de blir, og aller dyrest er de siste år på videregående når man minster alle tillegg mange har fått på dem bl.a barnetrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Forøvrig blir vel kostnadene bare høyere og høyere frem til de flytter hjemmefra, antar jeg :-).''

Nei, det slutter ikke der, de suger deg tom ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolberta

''Hvor mye koster det å ha barn?''

Det koster myyyyyyyyyyyyyye!

Men er verdt hver eneste krone.

(antar at du har fått noen skikkelige svar lenger nede) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest de er verdt hver en krone!!!!!!!!!!!!!!(og vel så det)

Når man føder sine barn er det adskillig billigere enn når man adopterer iallefall.

Vi har sikkert betalt nærmere 400 000 for våre tre barn, men det var FØR vi fikk de!

Seinere blir de bare dyrere og dyrere jo eldre de blir. Eldte er 12, yngste er 7 og minste er 1,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Skulle ikke forundre meg om det ikke slutter der heller :)

''

Nei, det gjør det vel ikke, men etter at de er 18 eller i hvertfall etter at de har flyttet hjemmefra blir det jo mer valgfritt å støtte barna økonomisk :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg sjekket ut SIFO-tabeller før vi fikk barn. Om det var så realistisk, vurderte jeg ikke nærmere, men det var greit å få et litt merkonkret innspill.

Ellers støtter jeg det som mange sier under at det blir dyrere etterhvert. MEN: Det er jo også slik at det blir en vanesak å bruke penger på egne barn. I begynnelsen tenker man gjerne mer på alle de ekstra kostnadene som påløper - man kjøpte jo aldri bleier før, man kjøper typisk spesialprodukter i dagligvaren til babyen osv. Det blir bare en del av det vanlige husholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg sjekket ut SIFO-tabeller før vi fikk barn. Om det var så realistisk, vurderte jeg ikke nærmere, men det var greit å få et litt merkonkret innspill.

Ellers støtter jeg det som mange sier under at det blir dyrere etterhvert. MEN: Det er jo også slik at det blir en vanesak å bruke penger på egne barn. I begynnelsen tenker man gjerne mer på alle de ekstra kostnadene som påløper - man kjøpte jo aldri bleier før, man kjøper typisk spesialprodukter i dagligvaren til babyen osv. Det blir bare en del av det vanlige husholdet.

Det mest realistiske er vel at sammenligne SIFO tabellerne med og uden børn. Da får man i hvert fald en pegepind på hvor stor andel af ens budget som børne-relaterede udgifter vil udgøre og da kan man også se ved hvilken alder udgifterne er størst - selvom de faktiske tal ikke nødvendigvis stemmer for den enkelte familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de gjør det, er det du som tillater det. :-)

Hehe, det er jo slik at man gjerne hjelper ungene i utdanningsfasen og jeg er ikke vanskelig men heldigvis har jeg unger som ikke spør så ofte heller. De har mere penger enn meg så de burde sannelig klare seg også, men så kommer slike regninger som tannlegen på 7000 kr og sånt da, men en dag skal jeg ta igjen ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er jo slik at man gjerne hjelper ungene i utdanningsfasen og jeg er ikke vanskelig men heldigvis har jeg unger som ikke spør så ofte heller. De har mere penger enn meg så de burde sannelig klare seg også, men så kommer slike regninger som tannlegen på 7000 kr og sånt da, men en dag skal jeg ta igjen ;o)

Jeg kjenner ikke din økonomiske situasjon, men sånn rent generelt sett så skjønner jeg ikke hva du skal behøve å hjelpe dem for til "de suger deg tom", all den tid de har mer penger enn deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Voksen datter, heldigvis!

Men herregud, de er da vel voksne og må lære seg å sette av penger til slike ting!

Såvidt jeg har fått med meg er du uføretrygdet, mens dine barn er i jobb godt og vel. Da får du rett og slett la dem ta ansvar sjøl. Slik går bare ikke an, at de ikke skammer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...