Gå til innhold

Dermatografi

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymmann25

Hei. Jeg har de siste uken oppdaget at noe har vært rart med huden min. Når jeg klør meg en plass, eller blir kloret av hunden min etc. så vil huden min etter ca. 5 minutter svelle opp der jeg har blitt klort, og det forsvinner igjen innen en time. Etter å ha søkt litt på nettet om det fant jeg ut at jeg har dermatografi, eller "skrive på huden-syke". I starten var det litt morsomt at jeg kunne risse inn noe i huden og det ble et tydelig merke som varte i en time. Etterhvert ser jeg at det er veldig plagsomt da jeg tenker mye på det og det stresser meg litt. Jeg vil ikke bli klort eller kommet bort i da det kan sette skjemmende merker i fjes o.l. Mest plagsomt av alt er at sex blir ubehagelig etterhvert da penis blir veldig sår, og vil også være ganske rød i ca. en time etterpå. Av informasjon om meg, og livsstilsendringer i det siste. - Jeg er en 25 år gammel mann. - Jeg hadde ingen allergier før jeg plutselig sommeren 2007 fikk sterke allergiske reaksjoner på husstøv, gresspollen og midd. - Jeg og min samboer fikk oss hund for 1 år siden. - Jeg har siden januar trent veldig mye og dusjer i den forbindelse en til to ganger daglig. - Jeg tar ca 40 gram myseprotein hver gang jeg har trent. - Jeg tar ca 15 gram valleprotein hver morgen. - Jeg tar Udos Choise-olje daglig. - Jeg har i det siste begynt å spise mye økologisk mat. - Jeg får aldri i meg store mengder laktose da jeg kun drikker rismelk. - Jeg har en jobb med høyt arbeidstempo, men vil ikke kalle det mer en moderat stressende. Jeg finner ingen årsak til dermatografi på nettet, men tenker at det må være noe i veien siden det kom så plutselig. Om det er noe i veien med hva jeg spiser, allergiske reaksjoner, påvirkning fra stress eller hva det kan være håper jeg du kan svare meg på. Hvis det ikke er av påvirkning fra noe, hva kan jeg eventuelt gjøre med dette? Går det over?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345480-dermatografi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du beskriver en form for ømfindtlighet som innebærer at huden lettere enn vanlig frigjør bl a et stoff som kalles for histamin og som kan gi myggstikkliknende hevelser og kløe i huden. Dersom dette utløses av trykk , riping og kløe i huden , kalles det for dermografisme. Da kan du f eks "skrive" navnet ditt og få frem et hevet mønster som viser bokstavene. Det finnes forskjellige varianter som kalles fysikalsk urtikaria dvs at det er temperatursvigninger som fremkaller hevelsene. Ved "vanlig" elveblest, kan det være ting man spiser som fremkaller utslettet, men det kan også være noe som bare kommer og går uten at en "allergisk" utløsende årsak mistenkes eller lar seg påvise. Ofte stilles det urealistisk store forventninger til hva allergitester kan gi svar på i slike tilfeller . Ved dermografisme er det ikke snakk om allergi og vi vet ikke hva som setter i gang det hele. Vi tenker oss at det kanskje kan det være en infeksjon, stressreaksjon eller annet som gir en liten feilkopling i immunsystemet og dermed forårsaker dermografismen i kortere eller lengre tid . Av behandling har man kun symptomatisk , altså dempende medikamenter, først og fremst antihistaminer som certrizin eller andre. Man kan prøve seg frem litt og evt benytte tbl ved behov mens man venter på at hele tilstanden går tilbake. Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345480-dermatografi/#findComment-2932248
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest AnnePanneOlsen

Jeg har hatt dermatografi kombindert med en annen form for urtikaria i over ti år, og mitt råd er at du kommer deg til lege og får allergitabletter (antihistaminer) hvis dette plager deg og gjør at du ikke får gjennomført eller kvier deg for å gjennomføre dagligdagse ting. Selv tar jeg Kestine hver dag og har gjort det de siste ti årene. Det er kun den som gjør at jeg kan fungere tilnærmet normalt.

Hvis du ønsker å prøve allergitabletter uten å gå til lege først får du kjøpt en del allergitabletter i små pakninger på apoteket, selv om det da koster ca 100 kr for 10 tabletter. Et annet tips er at du tar ekstra vare på huden din, slik at den ikke er tørr og klør mer enn nødvendig. Min verste dagligdagse situasjon var å prøve klær som måtte over hodet siden ansiktet mitt da ble fullt av disse vablene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345480-dermatografi/#findComment-2943406
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...