Gjest Sossi Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Etter at jeg for to uker siden vokset legger og lår ved en hudpleiesalong ,har jeg fått en reaksjon,som jeg antar har med voksingen å gjøre.I perioder på dagen kommer det en ubehagelig prikking/sviende stikking og kløe. Jeg har fått litt nuppete hud også.På enkelte områder virker utslettet aggresivt og hovent,som til tider gir sterk kløe.Er usikker på hva dette kan være.Greit å vite om det kan være en reaksjon etter voksingen og er det vanlig? Kan en utelukke at dette er symtomer på noe annet. Jeg er forøvrig plaget med tørr hud 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345482-utslettkl%C3%B8e-p%C3%A5-legger-og-l%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Hei ! Ved hårfjerning med voks er effekten på hårene basert på at hårene fester seg til voksen på en strimmel og at hårene trekkes ut når strimmelen rives av. Dette medfører som regel at man samtidig fjerner noe av overhuden, først og fremst hornlaget. Litt avhengig av hvor kraftig man går til verks blir det en forbigående uttynning av overhuden. Dette i seg selv samt at det kan gjøre huden mer utsatt for ytre påkjenninger og irritanter en periode, kan være den mest sannsynlige forklaringen på ditt ubehag. Mer sjelden kan det forekomme allergiske reaksjoner på voks, men da blir det ganske mye og tydelig akkurat der du har hatt voksen. En tredje og relativt vanlig ting som skjer hos dem som vokser, er at enkelte hår kan begynne å gro under huden og gi årsak til kviseliknende betennelser i hårsekkene. Da vil man en del av disse stedene se at det kommer ut et hår på samme sted. Slike inngrodde hår som kanskje hyppigst kommer på leggene og i bikinilinjen, kan være vanskelige å få bort og noen gang er hårlaser det eneste som hjelper. Hos deg synes jeg det høres ut mest som en overflatisk skade og irritasjonstilstand pga tap av hornlaget, som altså er det vanligste og anbefaler deg å benytte en fet fuktighetskrem evt kombinert med litt Hydrocortison. Ved senere voksinger er det viktig at du smører med en gang etterpå og de nærmeste dagene for å beskytte og raskere gjenopprette balansen i huden, evt at du forsøker andre hårfjerningsmetoder. Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345482-utslettkl%C3%B8e-p%C3%A5-legger-og-l%C3%A5r/#findComment-2932244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.