Gå til innhold

Hvor mye bør barna få vite?

Anbefalte innlegg

Gjest Svarttrost

Etter at det har gått et par år siden samlivsbruddet viser det seg nå at barna har et stort behov for forklaring på at det har blitt slik. Som datteren min sier "ingen har annen kjæreste og ikke krangler vi, da finnes det flere grunner til at vi bør være sammen!". Barna er mellom 8 og 12 år og jeg er veldig usikker på hvor mye som skal sies.

Sannheten er at han drev med løgn og utroskap over veldig mange år, jeg levde i lykkelig uvitenhet. Det hele kuliminerte med et alvorlig forhold jeg avslørte, og da kom alt sammen frem. De er ikke sammen lengre men forholdet varte en god stund.

Til tross for dette har jeg fremdeles sterke følelser for ham, men tilliten er ødelagt for all framtid, det vil aldri kunne fungere mellom oss igjen.

Jeg har opp gjennom årene vært mye psyk, og datteren min tror i dag at dette er årsaken :(

Vi samarbeider i dag veldig godt mht ungene, og jeg vil det skal fortsette slik. Jeg vil heller ikke at ungene skal gå rundt og bære nag til noen av oss. Vi har hele tiden vært opptatt av å beskytte ungene, det er det aller viktigste.

Har noen råd å komme med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345519-hvor-mye-b%C3%B8r-barna-f%C3%A5-vite/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke du skal fortelle om utroskap mens de er barn. Du får fortelle at dere er for forskjellige til å leve sammen, men at dette ikke er barnas skyld. Husker jeg syntes det var veldig ekkelt at tanten min var utro, når jeg var liten. Tror det kan skape store frustrasjoner i et barnesinn og vite dette om foreldrene. De vil neppe klandre deg for at du holder akkurat det hemmelig noen år til.

Gjest Svarttrost

Jeg synes ikke du skal fortelle om utroskap mens de er barn. Du får fortelle at dere er for forskjellige til å leve sammen, men at dette ikke er barnas skyld. Husker jeg syntes det var veldig ekkelt at tanten min var utro, når jeg var liten. Tror det kan skape store frustrasjoner i et barnesinn og vite dette om foreldrene. De vil neppe klandre deg for at du holder akkurat det hemmelig noen år til.

nei sikkert riktig. Men nå oppfatter jeg det som om det ville vært en lettelse om en av oss hadde vært "mer glad i en annen" som de sier. Puff.

Mine er på alder med dine, men de var en god del yngre da jeg flyttet ut. Det de har fått vite er at vi ikke er "kjæresteglade" i hverandre lenger, men at vi er gode venner og veldig glade i ungene, men altså ikke sånn glade i hverandre som kjærester skal være.

Gjest Svarttrost

Mine er på alder med dine, men de var en god del yngre da jeg flyttet ut. Det de har fått vite er at vi ikke er "kjæresteglade" i hverandre lenger, men at vi er gode venner og veldig glade i ungene, men altså ikke sånn glade i hverandre som kjærester skal være.

Godt forslag Lillemus, takk

Annonse

Gjest hva jeg hadde følt for...

Har aldri vært i tilsvarende situasjon - men hadde nok følt en del bitterhet da ja... følt for å ha en begrunnelse og plassere skyld på han - for å være helt ærlig. Men det er vel hel 'feil' å si...

Går det ikke an å si at grunnen til bruddet var at han har lurt deg, løyet for deg? Uten å gå i detaljer om utroskapen?

Gjest mallet

I voksen alder fikk jeg vite at utroskap var en av årsakene til at mine foreldre skilte lag. Jeg er veldig, veldig glad for at jeg ikke ble fortalt det som barn. Det hadde vært vanskelig for meg å håndtere. Jeg synes du skal skjerme barna for dette, og heller bruke Lillemus' forklaring.

Gjest Svarttrost

Har aldri vært i tilsvarende situasjon - men hadde nok følt en del bitterhet da ja... følt for å ha en begrunnelse og plassere skyld på han - for å være helt ærlig. Men det er vel hel 'feil' å si...

Går det ikke an å si at grunnen til bruddet var at han har lurt deg, løyet for deg? Uten å gå i detaljer om utroskapen?

tror nok min bitterhet aldri skal få nå fram til ungene... Synes Lillemus sin forklaring bør være verdt et forsøk, selv om det ligner det de har fått høre fra før..

''Går det ikke an å si at grunnen til bruddet var at han har lurt deg, løyet for deg? Uten å gå i detaljer om utroskapen?''

Nei, det synes ikke jeg. Man skal ikke skape et dårlig forhold mellom far og barn på den måten. Slike opplysninger kan vente til ungene blir voksne og evt. da spør hvorfor det ble et brudd. Det har ikke noe i et barnesinn å gjøre.

Det du beskriver er vanskelig nok å forholde seg til som voksen. Du har all ære av alt du har gjort for å skjerme barna.

Om alt annet slår feil og de ikke godtar noen forklaringer, kan du kanskje si at det er en sak mellom deg og barnas far som er for privat til at dere vil dele det med noen andre for øyeblikket.

Synes også at det er viktig at både du og faren gjør det klart at det ikke skyldes din psykdom. Falske forestillinger kan bli seiglivede og skape mange følelser om de får være der lenge.

mvh

Gjest Svarttrost

Det du beskriver er vanskelig nok å forholde seg til som voksen. Du har all ære av alt du har gjort for å skjerme barna.

Om alt annet slår feil og de ikke godtar noen forklaringer, kan du kanskje si at det er en sak mellom deg og barnas far som er for privat til at dere vil dele det med noen andre for øyeblikket.

Synes også at det er viktig at både du og faren gjør det klart at det ikke skyldes din psykdom. Falske forestillinger kan bli seiglivede og skape mange følelser om de får være der lenge.

mvh

tusen takk PieLill

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...