Gå til innhold

Ungene kommer skitne til meg

Anbefalte innlegg

Gjest mammasomprøver

Det gjentar seg hver gang: etter en uke hos faren dukker de opp med skitne klær, har gjerne ikke badet eller dusjet hele uka.

Jeg prøver å lære dem om hygiene, om rutiner rundt dette. Men det er jo ikke så lett å innarbeide rutiner bare annenhver uke. Har så vidt nevnt det for faren før, det hjalp den uka.

I kveld var det ikke tid til å bade jenta mi, så hun stiller på skolen i morgen med hår som er så skittent at det lukter (nærme).

Er ingen hygienefreak, men synes dette er for drøyt. Kan jeg gjøre noe, bør jeg gjøre noe? Hva synes dere?

Ungene går på barneskolen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345587-ungene-kommer-skitne-til-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• morsan

6

• Angustia

5

• frosken

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest mammasomprøver

''I kveld var det ikke tid til å bade jenta mi''

Hvordan er det mulig å ikke ha tid til hygienetiltak som tar 15 minutter inkl. hårvask?

Du bør stå opp litt før planen i morgen, å få dusja og skrubba ungene.

Vi hadde en runde med vaskeklut, men hun nekter kategorisk å dusje, vil bare bade. Og jeg kan love deg at det tar langt mer enn 15 minutter. Og når de i tillegg kommer hit til kveldsmattid er det faktisk ikke tid til det. Takk for støtten.

Vi hadde en runde med vaskeklut, men hun nekter kategorisk å dusje, vil bare bade. Og jeg kan love deg at det tar langt mer enn 15 minutter. Og når de i tillegg kommer hit til kveldsmattid er det faktisk ikke tid til det. Takk for støtten.

''...men hun nekter kategorisk å dusje, vil bare bade. Og jeg kan love deg at det tar langt mer enn 15 minutter.''

Akkurat det må kanskje forandre seg. Men om kvelden når de nettopp har kommet hjem etter en uke, er nok ikke det beste tidspunktet for en konfrontasjon.

mvh

Annonse

Ta det opp med far? Komme til enighet om mistekrav til hygiene og klær?

Er ikke dette mulig bør du uansett ikke involvere barna, men innstille deg på at de kommer i denne "tilstanden" (med mindre det er helsefarlig, omsorgssvikt e.l)., og la de dusje før de legger seg. Klær tørker relativt fort..

Mener ikke å bagatellisere barnefar her, men er det ikke mulig å finne kompromisser, må du finne egne, gunstige løsninger.

Gjest solfryd

En ting du kan gjøre er å la være å vaske de skitne klærne, men sende dem tilbake til faren uken etterpå.

mvh

''En ting du kan gjøre er å la være å vaske de skitne klærne, men sende dem tilbake til faren uken etterpå.''

Det der går bare utover de uskyldige barna. Hun straffer ikke faren ved å gjøre det, men barna. Er jo ikke sikkert faren vil vaske klærne uansett, og sa må jo barna gå i møkkete klær.

''En ting du kan gjøre er å la være å vaske de skitne klærne, men sende dem tilbake til faren uken etterpå.''

Det der går bare utover de uskyldige barna. Hun straffer ikke faren ved å gjøre det, men barna. Er jo ikke sikkert faren vil vaske klærne uansett, og sa må jo barna gå i møkkete klær.

Han kommer i hvert fall ikke til å vaske dem så lenge hun gjør det for ham.

Evt. kan de ha et sett klær hos faren og et hos moren og kun ta yndlingsklær med seg.

mvh

Gjest solfryd

Det er DU som mor som bestemmer! Såpass må man vel klare å få gjennomført. Det er ikke noe spørsmål om ungen "vil dusje" eller ikke, men at ungen _skal_. Punktum.

...da risikerer hun kanskje at barna hennes går med de skitne klærne en hel uke til....

Jo det er en sjanse å ta. Forhåpentligvis vil han våkne.

Pussig hvordan enkelte menn skal ha delt omsorg og bosted uten å skjønne at det også innebærer delt ansvar for barnas praktiske behov som rene klær og ren kropp.

mvh

Det er DU som mor som bestemmer! Såpass må man vel klare å få gjennomført. Det er ikke noe spørsmål om ungen "vil dusje" eller ikke, men at ungen _skal_. Punktum.

''men at ungen _skal_. Punktum.''

Høres ut som en hyggelig hjemkomst tiil mor!

Det er greit nok at foreldrene er dem som bestemmer, men det er også viktig at man ikke fullstendig overkjører ungene.

Annonse

Jo det er en sjanse å ta. Forhåpentligvis vil han våkne.

Pussig hvordan enkelte menn skal ha delt omsorg og bosted uten å skjønne at det også innebærer delt ansvar for barnas praktiske behov som rene klær og ren kropp.

mvh

''Pussig hvordan enkelte menn skal ha delt omsorg og bosted uten å skjønne at det også innebærer delt ansvar for barnas praktiske behov som rene klær og ren kropp.''

Helt enig med deg i det!

Gjest verinoca

Om barn fikk bestemme var det mye de hadde nektet, gitt. Lokke med noe hyggelig, da?

Gjest mammasomprøver

...da risikerer hun kanskje at barna hennes går med de skitne klærne en hel uke til....

Jeg har jo rene klær her hos meg, så det er ikke noe problem. Og han vasker klær, det vet jeg fra før, så å sende skitne klær til ham blir for dumt synes jeg. Han følger tydeligvis bare ikke med på hvordan de ser ut...

Kanskje jeg må gjøre som det ble foreslått, å innstille meg på at det er sånn. Kanskje hente dem tidligere for å få tid til vask uten at det føles stressende og travelt?

Har en vei å gå med meg selv i så fall, å akseptere at det skal være sånn...

Gjest mammasomprøver

Det er greit nok at foreldrene er dem som bestemmer, men det er også viktig at man ikke fullstendig overkjører ungene.

er i grunn enig i at det er jeg som bestemmer dette, men som noen poengterer - det er ingen hyggelig start på uka sammen.

Gjest verinoca

Jeg har jo rene klær her hos meg, så det er ikke noe problem. Og han vasker klær, det vet jeg fra før, så å sende skitne klær til ham blir for dumt synes jeg. Han følger tydeligvis bare ikke med på hvordan de ser ut...

Kanskje jeg må gjøre som det ble foreslått, å innstille meg på at det er sånn. Kanskje hente dem tidligere for å få tid til vask uten at det føles stressende og travelt?

Har en vei å gå med meg selv i så fall, å akseptere at det skal være sånn...

Har du greit samarbeid med faren ellers? Er han en oppegående person som kan ta saklig informasjon?

Jeg hadde ikke godtatt slik ustell av mine unger, men er far av typen som ikke skal bli fortalt npe, blir det sikkert verre.

Helt enig.

Når man har vært borte i en uke er ikke dusj det som er viktig.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...