Gå til innhold

Hvor lang ventetid for å få abort?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Jeg tok en abort i 1994 (samme far som de andre, for ordens skyld)

Jeg oppdaget ikke graviditeten før jeg var 9 uker på vei.

Jeg måtte vente i hele 2 uker før jeg fikk gjennomført aborten, noe jeg opplevde som tortur iom. at jeg hadde kommet så langt på vei.

Er det vanlig å måtte vente så lenge? Jeg var altså 11 uker på vei og rett før grensa.

Det gjorde ikke saken noe bedre at da jeg lå der på benken presterte legen å si:

-Er du helt sikker på dette?- Ja! Hvorfpå han fortsetter: - Det er ikke bare en geleklump dette altså!

Fortsetter under...

Gjest Ikke angret en dag

Det var jo ufølsomt av legen, da!

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men en abort vil alltid foregå før "fristen" har gått ut. Jeg vil tro det ikke er noen spesiell ventetid, dette må jo tas og det må tas innimellom de andre operasjonene.

For en idioisk lege.

Det er ikke en bestemt frist (slik jeg tror du etterlyser), men:

Hvis en abort skal utføres med abortpillen, så må dette gjøres før 8 uker og 6 dager i svangerskapet.

Hvis det skal gjøres kirurgisk så foretrekker mange leger å vente til minst 8. uke, fordi før det er embryoen så liten at de ikke er helt sikre på om det ble ordentlig utført. For de som ikke kan ta abortpillen, må de altså vente noen ganger, som er en belastning.

Med vennlig hilsen

Annonse

Nå gjør du deg dummere enn du er, Sør. Når du har mensen-er egget ikke befruktet.

Selvsagt ikke, men man " tar jo bort muligheten for at noen får leve." likevel. (Det finnes ekstremister som argumenterer for at kvinner bør bli gravide så raskt som mulig, på grunn av dette.)

Poenget er at både egg og sperm lever, og at diskusjonen er vesentlig mer komplisert enn det du presenterer den som.

Med vennlig hilsen

Nå gjør du deg dummere enn du er, Sør. Når du har mensen-er egget ikke befruktet.

Å jo da. Hvis man bruker spiral så kan egget være befruktet og man aborterer da stadig vekk. Spiralen gjør at det befruktede egget ikke setter seg fast i livmorveggen.

Å jo da. Hvis man bruker spiral så kan egget være befruktet og man aborterer da stadig vekk. Spiralen gjør at det befruktede egget ikke setter seg fast i livmorveggen.

''Å jo da. Hvis man bruker spiral så kan egget være befruktet og man aborterer da stadig vekk. Spiralen gjør at det befruktede egget ikke setter seg fast i livmorveggen.''

Nemlig! Derfor er det fortsatt en del "norske, kristne" leger som ikke setter inn spiral av etiske årsaker...

Gjest det er jo ingen geleklump

Jeg er i mot spiral også, jeg.

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Og så? De ser jo ikke på fosteret som et liv uansett?

Jeg vet ikke hva _de_ gjør. Saken her er vel hva jeg føler selv og i dette tilfellet sa jo legen også at det ikke var noen geleklump. Det hadde han sikkert ikke sagt om jeg bare var 6 uker på vei.

Gjest lurer jeg på...

Jeg vet ikke hva _de_ gjør. Saken her er vel hva jeg føler selv og i dette tilfellet sa jo legen også at det ikke var noen geleklump. Det hadde han sikkert ikke sagt om jeg bare var 6 uker på vei.

Når går det over fra å være en geleklump til et liv da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...