Gjest empatisk Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg merker mange, spesielt lærere, som er raske til å dømme foreldre når barna sliter på skolen. Da er det liksom helst foreldrene som ikke følger godt nok opp. Før dere dømmer foreldre neste gang så tenk litt over dette sitatet, hentet fra en bok til bl.a Håvard Tjora fra blanke ark: "Som forelder kan man bli fortvilet, kjefte, gå på akkord med seg selv, mase, noen gir også opp. Ofte bunner alle disse utløpsformene i en sorg for barnet, og en redsel for at barnet ikke skal få alle muligheter i livet som man som forelder har ønsket for det siden før det ble født. " Kanskje noe å tenke over før en neste gang dømmer foreldre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Skolen har organisert, eller dissorganisert, undervisningen slik at stadig mer av barnas utdanningssuksess hviler på foreldrene og ikke skolen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest empatisk Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Skolen har organisert, eller dissorganisert, undervisningen slik at stadig mer av barnas utdanningssuksess hviler på foreldrene og ikke skolen. mvh Det er i følge norsk lov skolens ansvar å gi undervisning som er tilpasset elevens forutsetninger. Mange barn med lese og skrivevansker får ikke den hjelpen de har krav på p.g.a dårlig økonomi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Det er i følge norsk lov skolens ansvar å gi undervisning som er tilpasset elevens forutsetninger. Mange barn med lese og skrivevansker får ikke den hjelpen de har krav på p.g.a dårlig økonomi. Finne-opp-hjulet-på-nytt-hver-dag-pedagogikken er leire i systemet for både lærere og elever, særlig de elevene som er mest avhengig av oversiktlighet og systematikk. Mange elever med lese- og skrivevansker ville klart seg bedre med 60-70-tallspedagogikk. (I hvert fall deler av den.) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest empatisk Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Finne-opp-hjulet-på-nytt-hver-dag-pedagogikken er leire i systemet for både lærere og elever, særlig de elevene som er mest avhengig av oversiktlighet og systematikk. Mange elever med lese- og skrivevansker ville klart seg bedre med 60-70-tallspedagogikk. (I hvert fall deler av den.) mvh Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Istapp Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Det var bra sagt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Finne-opp-hjulet-på-nytt-hver-dag-pedagogikken er leire i systemet for både lærere og elever, særlig de elevene som er mest avhengig av oversiktlighet og systematikk. Mange elever med lese- og skrivevansker ville klart seg bedre med 60-70-tallspedagogikk. (I hvert fall deler av den.) mvh Hva hva spesielt med 60-70 talls pedagogikken? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest må foreldre si opp jobben? Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Hva hva spesielt med 60-70 talls pedagogikken? Struktur og system i undervisningen? Logisk rekkefølge? Læreren viste oss hvordan vi skulle gjøre det på tavlen? Slik var det ihvertfall da jeg gikk på skolen på 70-80 tallet. Er litt frustrert på vegne av min yngste datter som går i 2 klasse. I barnehagen var hun den desidert "flinkeste" faglig - det de hadde av faglige ting da. Hun kunne lese og skrive og var veldig nyskjerrig og interressert i alt "skoleting". Nå er hun knapt blandt midtskiktet etter hva jeg forstår. Skal virkelig vi foreldre gjøre alt hjemme? Må vi skaffe oss tavle og kritt og undervise slik vi selv ble undervist? Jeg var utrolig lettlært selv og kunne alt etter å ha blitt fortalt det en gang. Jeg syns det er utrolig vanskelig å skulle lære 2 klassingen min noe for jeg er ingen pedagog. Hun er i tillegg utrolig sur og vanskelig og sta, nekter å bli fortalt noe. Det er mao ingen lett oppgave. Jeg skulle ønske at opplegget på skolen passet henne litt bedre, hun takler bedre at andre enn meg prøver å lære henne noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg mener at lærerne skal stå for læringen av det faglige, det er derfor barna går på skolen. Oppdragelsen skal foreldre selvfølgelig stå for. At lærerne mer og mer drar fram på foreldremøter at vi som foreldre må skjerpe oss, synes jeg er en ansvarsfraskrivelse. Da jeg gikk på skolen, fikk jeg ikke, og trengte heller ikke, hjelp av noen voksne hjemme til lekser osv. Jeg hadde gode karakterer på ungdomsskolen, og var en flink elev, uten foreldre hjelp. De som ikke var så gode faglig, slet jo, som nå. Men mine foreldre hørte aldri den sytinga som lærerne driver med nå, at foreldre må være mer på banen. Det var vel knapt nok noen foreldre som gadd å møte opp på foreldre møter i den tiden. Vi anså skolen som en læreplass, hjemme var hjemme. Jeg har med mine barn veldig mye med leksene å gjøre, hjelper dem, de spør meg om råd osv. spør dem i prøver osv. og dette gjør vel de fleste nå for tiden? Hva mer kan lærerne forlange? Det verste jeg visste var da mine barn gikk på barneskolen, og kom hjem med lekser i matte, med oppgaver som de ikke hadde lært noe om enda på skolen. Så der satt vi da, og skulle prøve å finne utav rette regnemåten. Var jo redd for å lære dem ting på "feil" måte. Ta fokuset vekk fra foreldrene, ta dere sammen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Hva hva spesielt med 60-70 talls pedagogikken? Systematikk, oversiktlighet, struktur, mursteinslæring, god muntlig undervisning,.. Omtrent som de fremdeles har det i Finnland der de har skygget unna reformhysteriet og har færre problemer og bedre resultater med mindre resursbruk enn vi har. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest møkkalei av å være lærer hjemme Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg mener at lærerne skal stå for læringen av det faglige, det er derfor barna går på skolen. Oppdragelsen skal foreldre selvfølgelig stå for. At lærerne mer og mer drar fram på foreldremøter at vi som foreldre må skjerpe oss, synes jeg er en ansvarsfraskrivelse. Da jeg gikk på skolen, fikk jeg ikke, og trengte heller ikke, hjelp av noen voksne hjemme til lekser osv. Jeg hadde gode karakterer på ungdomsskolen, og var en flink elev, uten foreldre hjelp. De som ikke var så gode faglig, slet jo, som nå. Men mine foreldre hørte aldri den sytinga som lærerne driver med nå, at foreldre må være mer på banen. Det var vel knapt nok noen foreldre som gadd å møte opp på foreldre møter i den tiden. Vi anså skolen som en læreplass, hjemme var hjemme. Jeg har med mine barn veldig mye med leksene å gjøre, hjelper dem, de spør meg om råd osv. spør dem i prøver osv. og dette gjør vel de fleste nå for tiden? Hva mer kan lærerne forlange? Det verste jeg visste var da mine barn gikk på barneskolen, og kom hjem med lekser i matte, med oppgaver som de ikke hadde lært noe om enda på skolen. Så der satt vi da, og skulle prøve å finne utav rette regnemåten. Var jo redd for å lære dem ting på "feil" måte. Ta fokuset vekk fra foreldrene, ta dere sammen! ''Ta fokuset vekk fra foreldrene, ta dere sammen!'' Som jeg skulle tenkt det selv. (for sie det høyt tør jeg ikke) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 ''Ta fokuset vekk fra foreldrene, ta dere sammen!'' Som jeg skulle tenkt det selv. (for sie det høyt tør jeg ikke) fint nick du bruker. passer også meg bra. er også lei av å høre på lærerne som klager og syter. heldigvis er lærerne her på ungdomsskolen engler i forhold til de på barneskolen. Når vi møtte på foreldremøter på barneskolen så fikk vi alle høre hvor forferdelig klassen var, alt var så vanskelig, noen hadde problemer med å ditt mens andre hadde problemer med datt. Ting som en kunne tatt opp på foreldrekonferanse med de familiene det gjaldt. Satt alltid og tenkte etterpå: er det ikke lærerens ansvar å lage et godt miljø? Har flere eksempler i familien som har slitt på skolen, og kunne skrevet langt om dette. En person på nå 50 år, har f.eks. antakelig dysleksi. ble aldri hjulpet faglig på skolen, men ble sendt med en lærer hjem for å jobbe på gården, eller ble sittende og spille kort med lærer. Men aldri fikk foreldrene hørt at det var deres feil, slik som det er nå for tiden. foreldrene får nå skylden for det meste. At elever har dårlig oppførsel kan skyldes mye, både oppdragelse, adhd, en blir kanskje mobbet uten at noen vet om det, det kan være så mangt. At elever sliter faglig, er i allefall ikke foreldrenes feil. det må snart lærerne skjønne, og ta tak i problemet. ikke bruke energien på å finne syndebukker. Vet av erfaring at det finnes en del gode lærere, men flest ubrukelige. En lærer som står og snakker, uten å engasjere skoletrøtte elever, bør ta ansvar for læringen. ikke vet jeg hvordan, men jeg er da ingen lærer heller. Alle lærere burde sett de der programmene på tv om læring og skole som gikk for lenge siden. det var veldig interessant. der fant de ut hvordan de elevene som slet faglig, kunne klare å finne sin måte å lære best på. med bilder, ord osv.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Skolen har organisert, eller dissorganisert, undervisningen slik at stadig mer av barnas utdanningssuksess hviler på foreldrene og ikke skolen. mvh Jeg var på foreldremøte i dag og fikk høre at vi foreldre har 20 % skyld og hvordan ungene ligger an. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg var på foreldremøte i dag og fikk høre at vi foreldre har 20 % skyld og hvordan ungene ligger an. Det er i slike situasjoner jeg kunne blitt fristet over evne til å be om å få se regnestykket. I min barndom og ungdom kunne jeg ganske enkelt hjelpe yngre søsken, venner eller hvem det skulle være med leksene ved å se litt i lærebøkene deres. Og hadde jeg litt peilig på faget og fant tonen, hendte det at jeg faktisk klarte å lære dem noe som læreren ikke hadde lyktes med. Nå, som voksen med høyere utdanning, lang arbeidserfaring og jeg vet ikke hva,... har jeg sottet med førsteklassebøker og ikke skjønt bæret av hva vi egentlig skulle gjøre og hva i hele vide verden som var hensikten med det.... Det kan ikke være bare jeg som har blitt presenil. Synes jeg har dårligere redskap og en mer difus arbeidsbeskrivelse mhp på barnas skolearbeid enn mine foreldre i sin tid hadde. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.