Gå til innhold

Kynnere og sykemelding

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei

Jeg er 6 måneder på vei og sliter mye med kynnere.

De er sjekket - og det er ikke de "farlige" som fører til åpning..men det er ubehagelig og vondt. Og etter en tur på føden er man jo redd for for tidlig fødsel selv om de sier at det er liten sjans.

Jeg har dem hele tiden og det skal ikke mer til enn en tur på toalettet før de kommer.

Jeg har en stillesittende jobb og har mye vondt i haleben / skamben. Det er skikkelig vondt å sitte 8-9 timer hver dag. Å stå ved skrivebordet går ikke for det verker for mye i bekken.

Jeg har ikke bekkenløsning - bare begynnende.

Jeg er alene - så etter jobben må jeg ta meg av hus - innkjøp av mat og alt annet dageligdags. Jeg kan ikke lenger vaske hus på grunn av kynnere - heller ikke støsuge, og må få venner / familie til å gjøre dette for meg.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal redusere mer for å slippe kynnere hele tiden. Jeg har dem til og med når jeg våkner.

Jeg jobber 100 % og min lege vil ikke sykemelde. Greit nok det..men jeg syns det er utrolig forskjellig praksis ute å gå når det gjelder dette. Jobber med to andre gravide som har kynnere og begge er sykemeldt...en halvt og en fullt...begge er likt på vei med meg.

Jeg sitter her helt på gråten og orker ikke dette mer...trodde ikke det skulle gjøre så vondt i bekken av å sitte stille.

Finnes det øvelser jeg kan gjøre?

Hvordan redusere kynnere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34565-kynnere-og-sykemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg er ikke sykemeldt pga kynnere, men pga begynnende bekkenløsning. Har som deg smerter i halebeinet, mest når jeg sitter. Er sykemeldt i 20 prosent av en lege som er veldig forståelsesfull. Har også fått rekvisisjon til fysioterapi. Jeg synes du bør gå til en annen lege hvis legen din fremdeles nekter å sykemelde deg. Jeg hadde samme problem i første svangerskap + masse kynnere, men ble ikke sykemeldt. Har det mye bedre nå, og har til nå unngått mye kynnere. Men de kan jo komme (20+5).

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34565-kynnere-og-sykemelding/#findComment-133435
Del på andre sider

sier jeg også. Selv har jeg slitt med kynnere siden uke 18-19, og ble sykmeldt i første om gang ( 6 uker) 50%. Etter 14 dager ferie ble kynnerne nesten borte ( dvs. det hjalp at jeg ikke gjorde noenting) og da jeg kom tilbake på jobb var de der med en gang igjen. Har nå gått sykmeldt i 2 mnd 100%, og starter permisjon til mandag. Da har jeg 3 uker igjen. De eneste som hjelper er å hvile masse. Jeg sovner og våkner med kynnere, og en tur ned 2 etg. for å hente bilen er nok til at jeg må stoppe opp. Det er ikke meningen at det skal være så slitsomt å gå gravid !

Har en kusine som slet med det samme og hun var også sykmeldt de siste 3 mnd. av svangerskapet. Du er ihvertfall ikke alene om problemet !

Lykke til !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34565-kynnere-og-sykemelding/#findComment-133487
Del på andre sider

sier jeg også ! Det er ikke meningen at det skal være så slitsomt å gå gravid.

Selv fikk jeg vonde kynnere i uke 19 og ble sykmeldt 50% ( i 6 uker). De 2 siste ukene var jeg på ferie og merket at det absolutt hjalp å ikke gjore noe. Da jeg kom tilbake på jobb kom også kynnerne mer hyppig. Fortalte det til legen og hun sykmeldt meg 100%. Så nå har jeg gått sykemeldt i 2 mnd. Går ut i permisjon til helgen. 3 uker igjen ( yiippii forhåpentligvis)

Våkner og sovner med kynnere selv. En tur ned i garasjen er nok til at jeg må legge innen pause til kynnerne har gitt seg. Vet ikke om noe annet en hvile og avslapping som kan hjelpe deg slik at kynnerne blir redusert.

Be om sykmelding og ikke gi deg, eller bytt lege !

LYKKE TIL !

.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34565-kynnere-og-sykemelding/#findComment-133488
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Du har rett i at det er vanlig å gå delvis eller helt sykemeldt når man har så mye kynnere som du beskriver. Det er ikke så lett å si så mye i mot din leges avgjørelse, men du har rett i at det er svært forskjellig praksis ute og går blant leger. Jeg ville nok sørget for at du ble sykemeldt på bakgrunn av at du har så mye ubehag. Du sliter deg kanskje ut på dette, og det er ingen tjent med, hverken du eller det lille barnet som etterhvert skal komme. Jeg vil anbefale deg å ta en ny samtale med din lege. Hvis vedkommende fremdeles ikke forstår din situasjon fullt og helt, kan du evt. spørre om å bli vurdert av en annen lege, evt. en spesialist.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34565-kynnere-og-sykemelding/#findComment-133536
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...