Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mannen har barn fra før. Barnet bor nå mest hos oss pga mye konflikter i det andre hjemmet....men barnet har for det meste bodd hos oss siden det var 8-9 år... Det er nå 15 år.

Det er moren som står som omsorgsperson.

Moren har bestandig mottatt dobbel barnetrygd for barnet. Hun bidrar veldig lite med klær og nødvendige ting til barnet.

Hun bor i egen flott leilighet med samboer. Hun har masse fine klær til seg selv. Sydenturer titt og ofte på dette paret...så de har ikke dårlig råd.

Jeg er mektig irritert på at hun mottar dobbel barnetrygd for dette barnet...siden det er jeg og min mann som står for daglig omsorg.

Jeg kaller dette svindel både mot oss og systemet...

Min mann tør/vil ikke ta opp dette med moren...for hun skaper voldom uro hos barnet med å bli konfrontert med slike ting...

Hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345657-hva-mener-du-om-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten får dere irritere dere, eller han får søke om dobbel baretrygd selv. Da går de inn og ser hvem som har retten på sin side, og hun mister sin. Han vil få dobbel. Om han ikke vil gjøre noe, ville jeg sluttet å irritere meg. Det hjelper ikke det døyt.

Jeg har dobbel barnetrygd, men har likevel ikke mer enn litt over 15 000 å leve av i måneden. Min eks har veldig god økonomi, men kjøper knapt en sokk til barnet. Sånn er det bare, og livet blir aldri rettferdig for enkelte av oss. Jeg prøver å gi ungen min det han trenger, men det er sårt for ungen min når faren ikke stepper inn litt. Vær glad for det hvis ungen ikke blir skadelidende, det er det verste her. Vi voksne får heller holde ut sårede følelser og irritasjon.

Gjest pocket72

I loven forstand, så er det jo ikke urettmessig hevet trygde, fordi din kjære har godtatt at hun mottar dobbelbarnetrygd. Hun kan stå som omsorgsperson, men mener å huske at det er der barnet er folkeregistret som automatisk får barnetrygden til seg, om ikke noe annet er avtalt. Kanskje det er noe å si, at ja vi "tar ikke barnet i fra deg", men siden vi betaler mest er det mest fornuftige at vi også får barnetrygden...e.l.

Moralsk sett er det jo helt på tryne, om faren betaler neste alt til barnet, bør han jo også få trygden. Men det er det nesten noe han bør bestemme om ikke dette går utover din økonomiske situasjon. Hva med å kaste ballen tilbake til mor, ved å være litt mer "gjærrig", vet det går ut over barnet, men tenker at hun da kanksje våkner?..En annen ting, er jo barnebidraget, hvordan er dette fordelt, vet at man kan kreve den andre parteren for ekstra utlegg man har hatt til barnet. Da må man fremvise kvitteringer ect. Og hva med skatteklasse 2, hvem har det??. Det går ann å få en meglings time....

Se på www.nav.no, der finner du litt mer informasjon. Men igjen moralsk sett helt på tryne;-))

I loven forstand, så er det jo ikke urettmessig hevet trygde, fordi din kjære har godtatt at hun mottar dobbelbarnetrygd. Hun kan stå som omsorgsperson, men mener å huske at det er der barnet er folkeregistret som automatisk får barnetrygden til seg, om ikke noe annet er avtalt. Kanskje det er noe å si, at ja vi "tar ikke barnet i fra deg", men siden vi betaler mest er det mest fornuftige at vi også får barnetrygden...e.l.

Moralsk sett er det jo helt på tryne, om faren betaler neste alt til barnet, bør han jo også få trygden. Men det er det nesten noe han bør bestemme om ikke dette går utover din økonomiske situasjon. Hva med å kaste ballen tilbake til mor, ved å være litt mer "gjærrig", vet det går ut over barnet, men tenker at hun da kanksje våkner?..En annen ting, er jo barnebidraget, hvordan er dette fordelt, vet at man kan kreve den andre parteren for ekstra utlegg man har hatt til barnet. Da må man fremvise kvitteringer ect. Og hva med skatteklasse 2, hvem har det??. Det går ann å få en meglings time....

Se på www.nav.no, der finner du litt mer informasjon. Men igjen moralsk sett helt på tryne;-))

Ingen betaler bidrag i denne sammenhengen...

''"...om ikke dette går utover din økonomiske situasjon. "''

Det går desverre utover meg...

Siden vi ikke har så mye å rutte meg...så får jeg ustanselig beskjed om å passe på økonomien...og ikke kjøpe noe unødvendig...

Jeg kjøper sjelden klær til meg selv...og er det noe jeg kjøper så er det stort sett fra de aller billigste stativene som står ute på gata...

Jeg klipper meg selv...kjøper ikke sminke...klær og sko arver jeg som oftest fra et tantebarn...

Jo...det er temmelig irriterende å se eksen til mannen går og svinser i de fineste klær...og bruker en formue på frisøren hver måned...

Annonse

Jeg tenker at det er bare 3 år igjen til mora mister barnetryga uansett og jeg hadde ikke giddet lage uro og misstemning for barnets skyld i disse årene.

Haha, nå er du festlig inkonsekvent! :D

I barnetrygdtråden du selv har opprettet ville du ikke greid greid deg uten de 1940,- pr måned, men her oppfordrer du til å ikke lage bråk om den samme summen? Ulike regler for ulike folk? :D

Haha, nå er du festlig inkonsekvent! :D

I barnetrygdtråden du selv har opprettet ville du ikke greid greid deg uten de 1940,- pr måned, men her oppfordrer du til å ikke lage bråk om den samme summen? Ulike regler for ulike folk? :D

I den tråden var det ikke snakk om å fjerne noe de alt har.

Far må ta grep og be om å få hovedomsorgen, siden det er han som har den i praksis.

Av og til må man gjøre ting som er ubehagelig for å oppnå en mer behagelig situasjon på sikt.

At mor mottar og mottar er vel ikke så rart, siden far lar henne motta. Når det er sagt, så kan det jo være slik at mors samboer er en velholden mann, så det er ikke sikkert at frisørbesøk og nye klær samt sydenturer vil opphøre om hun ikke får barnetrygden.

Hva er til barnets beste?

Det er helt klart på trynet at moren får økonomiske fordeler for det ansvaret som faren i praksiss tar. Nå er det mellom to og tre år til hun ikke lengre vil motta noen trygd. Det vil helt sikkert ta tid å få det forandret. Moren ser ikke ut til å være av sorten som gir seg uten sverdslag.

Kan hende er det verdt de kronene for å slippe mer krangel, ikke minst med tanke på barnet. En konflikt om penger vil helt sikkert gå ut over barnet.

Urettferdig. Ja. Fortærende. Så absolutt. Men kan hende likevel det beste valget når det alt har gått så lang tid og er begrenset med tid igen.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...