Gå til innhold

Hva er vitsen med fargelegging?


Anbefalte innlegg

Gjest pedagogisk?

Ser på noen matteoppgaver til 8 åringen min at de skal fargelegge i matteleksa. De skal fargelgge figurer som i bestemte farger ut fra hvilket svar de får på regneoppgavene. Sønnen min syns denne farginga er kjedelig. Det tar også mye tid.

Hva er egentlig vitsen med at de skal bruke så mye tid på fargelegging?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345689-hva-er-vitsen-med-fargelegging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ungene får finmotorisk trening mens de gjør matematikkoppgaver. ;) Men ja - det er tidkrevende og for noen ganske kjedelig. Det viktigste er at de regner.

Sønnen min hata slike oppgaver. Jeg pleide å la ham skrive tallet inni ruta med den rette fargen på blyanten. Da fikk læreren se at han hadde skjønt hvilken farge som skulle på rett sted og at han hadde regna riktig, og så fikk han øvd seg på å skrive tall i stedet. :)

Gjest Tatjana

Syns mariaflyfly hadde et godt svar. En av mine hatet slike oppgaver, og jeg presiserte at dette var tross alt matte, slik at løs og rask fargelegging var greit, så lenge barnet holdt seg sånn noenlunde innenfor strekene. Når det likevel ble for mye - og det ble det - lot jeg barnet markere med riktig farge i feltet, og så farget jeg ferdig etterpå.

Jeg vil tro at enkelte lærebokforfattere tror at dette er noe ungene syns er kjempegøy, og at slike oppgaver er ekstra motiverende. Hvis noen lærebokforfattere leser dette så vær så snill og husk at DET STEMMER FAKTISK IKKE!

:-)

Nå har jeg heldigvis to jenter, som syns fargelegging er gøy .... men jeg syns også at den fargelegginga er ganske tidkrevende. Hvis vi har det travelt, oppfordrer vi ungene til å sette et kryss eller en prikk med rett farge, i steden for å fargelegge hele figuren. Det syns læreren er helt ok.

Annonse

Huff, fargelegging.... jammen glad det for lengst er et tilbakelagt stadium som lekser!! ;-)

Husker spesielt en "engelsk"-lekse som besto i å fargelegge det britiske flagget. De ulike feltene var merked med "red", "white" og "blue".

Jeg foreslo for junior at han bare skulle fargelegge løst, for å vise a han hadde skjønt oppgaven, men neida - her skulle det fargelegges grundig! Og han som brukte nesten hele dagen på å tegne på den tiden hadde ikke behov for finmotorikktrening heller.

Det er kjipt når lekse tar så utrolig lang tid uten at han har øvd seg noe nevneverdig på engelsk. De burdde jo heller hatt mange små figurer som skulle fargelegges i hver sin farge slik at man hadde fått fram flere farger enn tre.

Jeg tok opp dette med læreren som mente at dette var helt greit "for man kunne jo bare skravere". Men jeg sa at det hjalp lite at hun sier det _etterpå_ og ikke sier det på skolen. Når barnet insisterer på at det skal fargelegges skikkelig for at læreren skal bli fornøyd, hjelper det ikke at mor sier det motsatte!

Huff, fargelegging.... jammen glad det for lengst er et tilbakelagt stadium som lekser!! ;-)

Husker spesielt en "engelsk"-lekse som besto i å fargelegge det britiske flagget. De ulike feltene var merked med "red", "white" og "blue".

Jeg foreslo for junior at han bare skulle fargelegge løst, for å vise a han hadde skjønt oppgaven, men neida - her skulle det fargelegges grundig! Og han som brukte nesten hele dagen på å tegne på den tiden hadde ikke behov for finmotorikktrening heller.

Det er kjipt når lekse tar så utrolig lang tid uten at han har øvd seg noe nevneverdig på engelsk. De burdde jo heller hatt mange små figurer som skulle fargelegges i hver sin farge slik at man hadde fått fram flere farger enn tre.

Jeg tok opp dette med læreren som mente at dette var helt greit "for man kunne jo bare skravere". Men jeg sa at det hjalp lite at hun sier det _etterpå_ og ikke sier det på skolen. Når barnet insisterer på at det skal fargelegges skikkelig for at læreren skal bli fornøyd, hjelper det ikke at mor sier det motsatte!

''Men jeg sa at det hjalp lite at hun sier det _etterpå_ og ikke sier det på skolen. Når barnet insisterer på at det skal fargelegges skikkelig for at læreren skal bli fornøyd, hjelper det ikke at mor sier det motsatte!''

Gjett om jeg har liknende erfaringer med mine håpefulle!

Opplevde nylig at min yngste (som er glad i og flink til å tegne) fikk i norsklekse å tegne og fargelegge "Tante Monika" som bl.a hadde:

Spiss nese, lang hals, brunt hår, blå øyne, stor hatt med mønster i mange farger, stripete kjole i navngitte farger, prikkete strømper i navngitte farger, grønne sko med svarte lisser osv, puh! (Dette etter å måtte ha lest teksten 5 ganger).

Minsten brukte laaang tid før h*n blei fornøyd; nesa og halsen blei feil, fargelegginga kom litt utenfor prikkene osv, dobbelt-puh!

Dagen etter oppdaga jeg at tegningen lå krølla sammen i sekken. Da jeg spurte hvorfor, svarte h*n: Læreren trengte ikke å se den likevel!

Grrr, skjønner at lærerne ikke prioriterer å sjekke alt, men dog :(

Huff, fargelegging.... jammen glad det for lengst er et tilbakelagt stadium som lekser!! ;-)

Husker spesielt en "engelsk"-lekse som besto i å fargelegge det britiske flagget. De ulike feltene var merked med "red", "white" og "blue".

Jeg foreslo for junior at han bare skulle fargelegge løst, for å vise a han hadde skjønt oppgaven, men neida - her skulle det fargelegges grundig! Og han som brukte nesten hele dagen på å tegne på den tiden hadde ikke behov for finmotorikktrening heller.

Det er kjipt når lekse tar så utrolig lang tid uten at han har øvd seg noe nevneverdig på engelsk. De burdde jo heller hatt mange små figurer som skulle fargelegges i hver sin farge slik at man hadde fått fram flere farger enn tre.

Jeg tok opp dette med læreren som mente at dette var helt greit "for man kunne jo bare skravere". Men jeg sa at det hjalp lite at hun sier det _etterpå_ og ikke sier det på skolen. Når barnet insisterer på at det skal fargelegges skikkelig for at læreren skal bli fornøyd, hjelper det ikke at mor sier det motsatte!

En av mine hater fargelegging, en annen fortaper seg i det. Jeg får aldri helt bestemt meg for hva som er mest frustrerende.

Men jeg vet i hvert fall at _jeg_ er møkk lei av å fargelegge. For det blir vi foreldre som må gjøre det om ungene skal få lært det de egentlig skal.

mvh

''Men jeg sa at det hjalp lite at hun sier det _etterpå_ og ikke sier det på skolen. Når barnet insisterer på at det skal fargelegges skikkelig for at læreren skal bli fornøyd, hjelper det ikke at mor sier det motsatte!''

Gjett om jeg har liknende erfaringer med mine håpefulle!

Opplevde nylig at min yngste (som er glad i og flink til å tegne) fikk i norsklekse å tegne og fargelegge "Tante Monika" som bl.a hadde:

Spiss nese, lang hals, brunt hår, blå øyne, stor hatt med mønster i mange farger, stripete kjole i navngitte farger, prikkete strømper i navngitte farger, grønne sko med svarte lisser osv, puh! (Dette etter å måtte ha lest teksten 5 ganger).

Minsten brukte laaang tid før h*n blei fornøyd; nesa og halsen blei feil, fargelegginga kom litt utenfor prikkene osv, dobbelt-puh!

Dagen etter oppdaga jeg at tegningen lå krølla sammen i sekken. Da jeg spurte hvorfor, svarte h*n: Læreren trengte ikke å se den likevel!

Grrr, skjønner at lærerne ikke prioriterer å sjekke alt, men dog :(

Undersøkelser viser at norske lærere er flinke til å gi lekser og svært dårlig til å kontrollere dem. De fleste land som gjør det bra i feks PISA har det omvendt...gir færre lekser med sjekker at de er gjort og gir eleven tilbakemelding.

Undersøkelser viser at norske lærere er flinke til å gi lekser og svært dårlig til å kontrollere dem. De fleste land som gjør det bra i feks PISA har det omvendt...gir færre lekser med sjekker at de er gjort og gir eleven tilbakemelding.

''Undersøkelser viser at norske lærere er flinke til å gi lekser og svært dårlig til å kontrollere dem. De fleste land som gjør det bra i feks PISA har det omvendt...gir færre lekser med sjekker at de er gjort og gir eleven tilbakemelding.''

Amen! Har bodd i andre land, vært lærer i Norge og hatt skolebarn her - godt å få støtte i at mine erfaringer kan bekreftes :-)

Etter min mening er det en fordel at elevene får konstruktiv tilbakemelding på skolearbeid; skriftlig som muntlig!

''Undersøkelser viser at norske lærere er flinke til å gi lekser og svært dårlig til å kontrollere dem. De fleste land som gjør det bra i feks PISA har det omvendt...gir færre lekser med sjekker at de er gjort og gir eleven tilbakemelding.''

Amen! Har bodd i andre land, vært lærer i Norge og hatt skolebarn her - godt å få støtte i at mine erfaringer kan bekreftes :-)

Etter min mening er det en fordel at elevene får konstruktiv tilbakemelding på skolearbeid; skriftlig som muntlig!

Da jeg gikk på skole i et annet årtusen ble alle lekser sjekket. Var noe ugjort fikk vi glemmekryss. For mange glemmekryss og melding med hjem.

mvh

Annonse

HEi! Skjønner st at du lurer, men som mattelærer ser jeg på fargelegginga som et ledd i å markere mengder. Hvis det er 12 kuler , og du skal markere halve mengda, f.eks.Det er ikke nødvendig å fargelegge fint og nøye. Men- vi lærere skal jo også lære ungene å være nøye, så dette kan oppleves litt selvmotsigende for oss, også...

Syns mariaflyfly hadde et godt svar. En av mine hatet slike oppgaver, og jeg presiserte at dette var tross alt matte, slik at løs og rask fargelegging var greit, så lenge barnet holdt seg sånn noenlunde innenfor strekene. Når det likevel ble for mye - og det ble det - lot jeg barnet markere med riktig farge i feltet, og så farget jeg ferdig etterpå.

Jeg vil tro at enkelte lærebokforfattere tror at dette er noe ungene syns er kjempegøy, og at slike oppgaver er ekstra motiverende. Hvis noen lærebokforfattere leser dette så vær så snill og husk at DET STEMMER FAKTISK IKKE!

:-)

Hm.. Fargelegging er ikke med i lærebøkene fordi forfatterene vil være kreative, og tror at elevene elsker det!! Det å markere et område, for å synliggjøre at man har forstått hva f.eks. speiling er, er et pedagogisk hjelpemiddel. Og det er ikke nødvendig å fargelegge nøye.

Slik er det da i dag og? Ihvertfall praktiseres det hos oss.

Det er store variasjoner, avhengig av fag og lærer.

Dessuten er det blitt vanlig at de samler inn bøkene en gang iblant og ser over alt som f.eks. har vært gjort de siste to månedene. Det er nok en fordel for læreren, men for barna spiller det ingen rolle om h*n da noterer for seg selv at Adrian pleier å gjøre norskleksa mens Maja sjelden gjør den. Adrian synes det er morsomst at læreren ser på leksa den dagen den er til.

Jeg vet alt om læreres arbeidssituasjon og har forståelse for at de ikke kan kontrollere lekser hver dag, jeg bare ser det fra elevenes side i akkurat dette innlegget.

Gjest mange måter

HEi! Skjønner st at du lurer, men som mattelærer ser jeg på fargelegginga som et ledd i å markere mengder. Hvis det er 12 kuler , og du skal markere halve mengda, f.eks.Det er ikke nødvendig å fargelegge fint og nøye. Men- vi lærere skal jo også lære ungene å være nøye, så dette kan oppleves litt selvmotsigende for oss, også...

Men som lærer lærer vi elevene at det er en tid og sted for alt. Når vi leser gjør vi det på mange måter, alt etter hva som er hensikten med arbeidet. Dette gjelder slike oppgaver som dette også. Og det er fint for læreren å si dette i forkant, slsik at hensikten tydeliggjøres. En sier noe om hensikten, og oppgaven gjøres deretter.

Man sier jo ikke til elevene at det er slurveri å skumlese, hvis det er et poeng å få en første oversikt..Å lære å skumlese betyr ikke at en ikke leser "skikkelig" når det trengs.

Gjest Tatjana

Hm.. Fargelegging er ikke med i lærebøkene fordi forfatterene vil være kreative, og tror at elevene elsker det!! Det å markere et område, for å synliggjøre at man har forstått hva f.eks. speiling er, er et pedagogisk hjelpemiddel. Og det er ikke nødvendig å fargelegge nøye.

Akkurat o forhold til å markere speiling og markere mengder, som du nevner lenger opp, det skjønner jeg da. Det jeg tenker på og som jeg tolket trådstarters innlegg til å handle om, det er disse matteleksene der siden er et bilde som skal fargelegges. Bildet er delt i ulike felt, og i hvert felt er det et regnestykke. Alle stykker som får svar 5 skal være gule, 6 skal være blå ogsåvidere.

Det er store variasjoner, avhengig av fag og lærer.

Dessuten er det blitt vanlig at de samler inn bøkene en gang iblant og ser over alt som f.eks. har vært gjort de siste to månedene. Det er nok en fordel for læreren, men for barna spiller det ingen rolle om h*n da noterer for seg selv at Adrian pleier å gjøre norskleksa mens Maja sjelden gjør den. Adrian synes det er morsomst at læreren ser på leksa den dagen den er til.

Jeg vet alt om læreres arbeidssituasjon og har forståelse for at de ikke kan kontrollere lekser hver dag, jeg bare ser det fra elevenes side i akkurat dette innlegget.

Hos oss ble det sjekket ved at alle f.eks. bladde opp matteboken og læreren gikk fra pult til pult og så det var gjort. Tok ikke lang tid.

Så ble bøkene samlet inn og rettet noe sjeldnere, eller vi fikk innleveringsoppgaver.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...