Gjest Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Hei Jeg er 29 år og har spørsmål knyttet til eggløsning. Jeg har siden begynnelsen av 20 – årene ikke hatt menstruasjon(før det hadde jeg veldig regelmessig menstruasjon). Den opphørte i forbindelse med at jeg fikk påvist cyster og en lettere spiseforstyrrelse. Begge deler ble jeg imidlertid behandlet for og ble frisk innen et år. Siden da har jeg mer eller mindre gått sammenhengende på p-piller. Legen mente dette var det beste for å sikre regelmessige blødninger. Likeledes har jeg vært i et fast forhold i 5 år og har inntil nå ikke ønsket å bli gravid. For ca et år siden sluttet jeg på p – pillene fordi vi ønsket oss barn. Jeg fikk da ikke menstruasjon. Jeg gikk derfor etter kort tid til lege/gynekologi for å kartlegge problemet. Jeg fikk tatt en blodprøve og han sjekket meg med ultralyd. I følge legen så alt veldig bra ut. Hormonprøven hadde følgende verdier: FSH : 5 LH: 1 Prolaktin: 211 S – Kortisol morg: 539 S – Progresteron: 4 S – Testosteron: 2,2 S – Østradiol – 17b: 0.10 SHBG: 32 Pga litt lavt østrogennivå satt han meg på Trisekvens for å bygge opp slimhinnen og øke nivået av østrogen. Jeg fikk blødninger av Trisekvensen på første eller andre røde tablett. Jeg tok Trisekvens i tre måneder. Under det tredje brettet (på tredje blødningsdag), tok jeg en enkelt dose Pergotime for å fremprovosere eggløsning. Parallelt med pergotimen skulle jeg fortsette på det fjerde Trisekvensbrettet. Jeg fikk ikke eggløsning av Pergotimen. Legen ba meg derfor bare fortsette med Trisekvensen. To måneder etter den første Pergotime – kuren, anbefalte legen dobbelt dose pergotime. Som sist gang skulle jeg ta trisekvens parallelt og fortsette med det. Heller ikke denne pergotime kuren resulterte i eggløsning. Etter det anbefalte legen at jeg bare skulle fortsette med Trisekvens og om ikke eggløsning kom før sommeren skulle min mann og jeg søke om prøverør. Det jeg lurer på er: 1.Har pergotime full virkning når jeg tar trisekvens parallelt? 2.Jeg tok pergotime på tredje blødningsdag. I bruksanvisningen stod det dag nr 5. Hvorfor sa legen da at jeg skulle ta det på dag nr 3? 3.Legen ville ikke gi en Pergotime en tredje gang. Jeg har lest at adekvat behandling er tre ganger og kanskje trippel dose. Bør ikke dette prøves før eventuelt prøverør? 4.Er det noen andre behandlingsmetoder enn evt. Prøverør? 5.Er trisekvens farlig å ta over tid? Jeg er jo kun 29 år og dette er jo et preparat basert på kvinner i overgangsalderen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345733-hormonubalanse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.