morsan Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Si til den nabohøna at hun ikke har noe med å plante tuja på deres eiendom- og fortell henne samtidig at anbefalt avstand for tuja i hekk er 4 km. *knegg* 0 Siter
Axcia Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Si til den nabohøna at hun ikke har noe med å plante tuja på deres eiendom- og fortell henne samtidig at anbefalt avstand for tuja i hekk er 4 km. ''avstand for tuja i hekk er 4 km.'' 4 kilometer hadde passa meg bra ;-D 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Jeg tenkte på deg og hekken din da jeg var ute i hage og kuttet litt i buskene:-) Hvis eviggrønn er viktig, tror jeg at jeg kanskje ville vurdert barlind. Vi har den som en busk og ikke hekk, men av alle eviggrønne busker vi har (barlind, sypress, kjeglegran, kulegran, buskfuru) er vel barlinden den som best tåler klipp og stuss og ymse påvirkning fra kong vinter og vårsolen uten å bli brun. Men den tilfredsstiller ikke det som en annen påpekte her om å ha giftfrie planter, da. Den fulgte med da vi kjøpte huset før junior ble født. ''Hvis eviggrønn er viktig, tror jeg at jeg kanskje ville vurdert barlind.'' Ja, vi vurderte også barlind, men nettopp det at den er dødelig giftig fikk oss fra det. Er forresten fortsatt på jakt etter en pen hekk som hindrer innsyn, er dekorativ/pen og som ikke trenger å klippes metervis hver sommer (slik f.eks. syrin må) - tips!? Takk! :-) 0 Siter
morsan Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 ''Hvis eviggrønn er viktig, tror jeg at jeg kanskje ville vurdert barlind.'' Ja, vi vurderte også barlind, men nettopp det at den er dødelig giftig fikk oss fra det. Er forresten fortsatt på jakt etter en pen hekk som hindrer innsyn, er dekorativ/pen og som ikke trenger å klippes metervis hver sommer (slik f.eks. syrin må) - tips!? Takk! :-) ''tips!? Takk! :-)'' Spør en fagperson på et velrennomert hagesenter! :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 ''tips!? Takk! :-)'' Spør en fagperson på et velrennomert hagesenter! :-) ''Spør en fagperson på et velrennomert hagesenter! :-)'' Ja, det kan jeg selvfølgelig gjøre, men det høres ut til at også du har en viss peiling! :-). Og min erfaring er at fagpersonene sier så ymse... Fikk en del tips i fjor, men ingen har vært helt innertier så langt. 0 Siter
morsan Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 ''avstand for tuja i hekk er 4 km.'' 4 kilometer hadde passa meg bra ;-D Apropos det å plante tuja på naboens tomt.... http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article1091909.ece 0 Siter
morsan Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 ''Spør en fagperson på et velrennomert hagesenter! :-)'' Ja, det kan jeg selvfølgelig gjøre, men det høres ut til at også du har en viss peiling! :-). Og min erfaring er at fagpersonene sier så ymse... Fikk en del tips i fjor, men ingen har vært helt innertier så langt. ''men det høres ut til at også du har en viss peiling! :-)'' he he... takk for tillitten;-) Men min peiling på hekkeplanter er som en sveitserost - full av hull. Kan bare svare for de plantene vi har selv (+ tuja, da, som jeg uttaler meg om selv om vi ikke har det selv! *s') 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Apropos det å plante tuja på naboens tomt.... http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article1091909.ece Auda. Men hun burde jo selvfølgelig flyttet hekken selv da det ble oppdaget at den sto to meter inn på naboens tomt. I dette tilfellet hadde jeg vært svært fristet til å gjøre som naboen selv. Uavhengig av type plante. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Auda. Men hun burde jo selvfølgelig flyttet hekken selv da det ble oppdaget at den sto to meter inn på naboens tomt. I dette tilfellet hadde jeg vært svært fristet til å gjøre som naboen selv. Uavhengig av type plante. ''I dette tilfellet hadde jeg vært svært fristet til å gjøre som naboen selv. Uavhengig av type plante.'' At du er tilhenger av selvtekt er jo allment kjent 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 ''I dette tilfellet hadde jeg vært svært fristet til å gjøre som naboen selv. Uavhengig av type plante.'' At du er tilhenger av selvtekt er jo allment kjent Jo, men om naboen hadde plantet noe på min tomt og nektet å fjerne det igjen så har jeg vel rett til å fjerne det som er på min egen eiendom? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Jo, men om naboen hadde plantet noe på min tomt og nektet å fjerne det igjen så har jeg vel rett til å fjerne det som er på min egen eiendom? Ja, en skulle jo tro det. Men jeg ville nok forsøkt å få naboen til å fjerne hekken selv først. 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Ja, en skulle jo tro det. Men jeg ville nok forsøkt å få naboen til å fjerne hekken selv først. Hun prøvde jo det. ''Ni år senere – høsten 1999 – oppdaget imidlertid grunneieren at hekken delvis var plassert inntil to meter inn på tomten hennes, og krevde å få den fjernet. Naboen nektet og saken havnet i retten. I dom av 21. mai 2005 slår Borgarting lagmannsrett fast at grunneier har lov til å fjerne hekken som står inne på hennes tomt.'' 0 Siter
morsan Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Jo, men om naboen hadde plantet noe på min tomt og nektet å fjerne det igjen så har jeg vel rett til å fjerne det som er på min egen eiendom? Ja, men det er dette med å la naboen få tid og anledning til å flytte den også, spesielt i dette tilfellet der naboen selv trodde at hekken ble satt opp på riktig sted i sin tid. Det var ikke vond vilje som gjorde at hekken havnet der, men en misforståelse som begge gjorde seg skyld i. Når så senere målinger viser seg at hekken var plassert inne på naboens eiendom, er det helt opplagt at den må fjernes, men e.m.m. også opplagt at naboen må få en viss tid på seg til å flyttee den. 0 Siter
morsan Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Hun prøvde jo det. ''Ni år senere – høsten 1999 – oppdaget imidlertid grunneieren at hekken delvis var plassert inntil to meter inn på tomten hennes, og krevde å få den fjernet. Naboen nektet og saken havnet i retten. I dom av 21. mai 2005 slår Borgarting lagmannsrett fast at grunneier har lov til å fjerne hekken som står inne på hennes tomt.'' Temmelig spesielt å nekte å fjerne en hekk som står TO METER inne på naboens eiendom! Burde være undødvendig med rettsak om noe slikt. 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Takk for info Hvilken hekk endte dere opp med og hvor i Norges land sånn ca bor du (tenker på klimasone) - om du vil si det da? Ifølge BoGrønt sine klimasonesider, bor vi i H4. Allikevel ble vi anbefalt - og kjøpte - denne hekken: ''Spiraea betulifolia BJØRKEBLADSPIREA Farge: Kvite blomster i runde klasar Blomstringstid: Juni Bladverk: Fin høstfarge Høgde: 1 meter Veksmåte: Tett, breivaksen busk Bruksområde: Fin til låge hekkar, i skråningar, eller i buskplanting Herdigheit: H7'' Mest fordi den står midt i sola, det er tørt der samt at den må tåle tildels mye snø. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Jeg tenkte på deg og hekken din da jeg var ute i hage og kuttet litt i buskene:-) Hvis eviggrønn er viktig, tror jeg at jeg kanskje ville vurdert barlind. Vi har den som en busk og ikke hekk, men av alle eviggrønne busker vi har (barlind, sypress, kjeglegran, kulegran, buskfuru) er vel barlinden den som best tåler klipp og stuss og ymse påvirkning fra kong vinter og vårsolen uten å bli brun. Men den tilfredsstiller ikke det som en annen påpekte her om å ha giftfrie planter, da. Den fulgte med da vi kjøpte huset før junior ble født. For noen år siden hadde skogeigerne (bl.a. mine foreldre) en sak gående mht barlind. Det ble bestemt at all barlind skulle fredes og skogeigerne mistet retten til å utnytte egen skog. I den forbindelse ble det erstatningssak og mye styr, så for min del vekker "barlind" visse assosiasjoner ;-) Nå har jeg ikke sett barlind som hekk, men selvsagt som enkeltstående trær. Trærne er flotte og spesielle, men "rotete" ("trollskogaktige"), så jeg greier ikke å se for meg at den typen vil bli bra som hekk. Men det er mulig barlindhekk ser helt annerledes ut enn selve barlinden? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Ifølge BoGrønt sine klimasonesider, bor vi i H4. Allikevel ble vi anbefalt - og kjøpte - denne hekken: ''Spiraea betulifolia BJØRKEBLADSPIREA Farge: Kvite blomster i runde klasar Blomstringstid: Juni Bladverk: Fin høstfarge Høgde: 1 meter Veksmåte: Tett, breivaksen busk Bruksområde: Fin til låge hekkar, i skråningar, eller i buskplanting Herdigheit: H7'' Mest fordi den står midt i sola, det er tørt der samt at den må tåle tildels mye snø. Hos oss blir det også solrikt og evt snørikt, så den kunne sikkert passet her Takk for tips! 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Takk for info Må analysere lommeboka for jeg vil ha hekk NÅÅÅÅÅ! Hvis du vil ha hekk NÅÅÅÅÅ (:-)), så må du kjøpe en som allerede er stor (nok). Og da må du sannsynligvis ta opp lån, med mindre du er søstra til Rimi-Hagen eller noe sånt. He-he. Hekk er dyrt, men som noen andre sier - venter du til høsten får du den for halv pris. Dessuten høyner du sjansene betraktelig for at den skal klare seg, for planter du på våren må du være usannsynlig nøye med vanning. Og det er KJEDELIG hvis man snakker om mer enn ca 1 m. :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Vi har ca 70 meter hekk - og har erfaring med 3 ulike sorter: *Vinterliguster - vokser fort, blir tett. Vinterliguster beholder bladene på hele vinteren, vanlig liguster mister dem om høsten. Vår hekk holdes på 1,5-2 meters høyde. *Blankmispel. Fine blanke grønne blad om sommeren, svarte bær og røde/oransje blad om høsten - velidg fin om høsten faktisk. Vi fikk dessverre noe soppsykdom på den etter en del år, og måtte grave den opp i fjor. *Thuja valgte vi da vi måtte plante ny hekk i fjor. Jeg var veldig anti-thuja tidligere, men er faktisk blitt veldig glad i den nå :-) Det er uansett veldig viktig å vanne mye i ukene etter hekken er plantet, når en planter om våren. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. april 2010 Skrevet 18. april 2010 Vi har ca 70 meter hekk - og har erfaring med 3 ulike sorter: *Vinterliguster - vokser fort, blir tett. Vinterliguster beholder bladene på hele vinteren, vanlig liguster mister dem om høsten. Vår hekk holdes på 1,5-2 meters høyde. *Blankmispel. Fine blanke grønne blad om sommeren, svarte bær og røde/oransje blad om høsten - velidg fin om høsten faktisk. Vi fikk dessverre noe soppsykdom på den etter en del år, og måtte grave den opp i fjor. *Thuja valgte vi da vi måtte plante ny hekk i fjor. Jeg var veldig anti-thuja tidligere, men er faktisk blitt veldig glad i den nå :-) Det er uansett veldig viktig å vanne mye i ukene etter hekken er plantet, når en planter om våren. Takk for tips og synspunkt ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.