Gjest elida78 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Hei, jeg er gravid og har fått sopp i armvikene. størrelse er 7x 7 cm på begge armene. jeg har fått resept på daktacort krem, men jeg lurer på om du tenker det er trygt å bruke det som gravid? er det farlig å ha sopp som gravid, kan det gå over av seg selv og/eller spre seg? lurer også på hva slags allergimedisin jeg kan bruke som gravid, er allergisk mot pollen. jeg vil ikke ta noen risiko for fosterets ve og vel, lege jeg fikk respept av pluss farmasøyt på apotek virker ikke helt sikker, derfor spør jeg deg. på forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345894-gravid-og-soppkrem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 ''lurer også på hva slags allergimedisin jeg kan bruke som gravid, er allergisk mot pollen'' Gode gamle Polaramin regnes for å være helt trygt å ta, også for gravide. Men forhør deg selvfølgelig med lege før du tar noe som helst. Da jeg var gravid sa de at også Zyrtec var ganske trygt, men legen min mente det da (for syv år siden) kanskje ikke var testet tilstrekkelig over tid ennå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345894-gravid-og-soppkrem/#findComment-2936155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Hei ! Veldig bra at du er påpasselig og skeptisk til hva du utsetter deg for av kjemisk påvirkning under svangerskap. Den aller viktigste perioden av svangerskapet er de første 12 ukene fra befruktning skjer. Da foregår det som kalles celledifferensiering til forskjellige organer frem til det ferdige fosteret. Dette er en veldig sårbar prosess og det er her det er størst risiko for at noe skal gå alvorlig galt. Derfor er det spesielt i denne perioden man må være forsiktig med både hva man tar inn og helst unngå medikamenter som ikke er absolutt nødvendige. Alkohol og tobakk bør unngås fullstendig i hele svangerskapet. Når det gjelder lokalmidler på huden er risiko for påvirkning av fosteret mye mindre , ettersom bare endel av det som påsmøres tas opp i kroppen, men også her bør man praktisere "12-ukers-regelen" om å unngå alt som ikke er strengt nødvendig, senere kan man tillate seg liit mer spesielt dersom det er snakk om små områder og det ikke er midler som man mistenker kan være potensielt skadelige for fosteret. Daktar og Dactacort er midler som ikke regnes for farlige under svangerskap , men jeg vil si etter 12 uker for sikkerhets skyld, dessuten små områder slik at det som evt tas opp i blodet og teoretisk kan havne hos fosteret er minimale mengder og også i en tidsbegrenset periode . Cortisondelen er av det svakeste slaget og her vil det også være snakk om så lite som kan tas opp at påvirkning av fosteret neppe kan inntreffe. Det er ganske vanlig med soppinfeksjoner hos gravide, mest skjedesopp (candida) som er selvbegrensende, men kan også forekomme ellers pga at man legger på seg , alt blir tettere og flere steder ligger hud mot hud og skaper gode vekstforhold for sopp. . Men dette er også til en viss grad selvbegrensende. Vi regner gamle velprøvete antihistaminpreparater som Polaramin for trygge å benytte under svangerskap, men ingen ulempe om du også unngår dette de første 12 ukene, for sikkerhets skyld. Da får vi håpe alt ordner seg på beste måte og at behovet for medikamenter blir minst mulig. Med hilsen fra hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/345894-gravid-og-soppkrem/#findComment-2937920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.