Gå til innhold

profasisprøyter og cyster?

Anbefalte innlegg

Hei Mette Moen!

Jeg har tidligere hatt en enkel og en dobbel kur med pergotime, som ikke ga meg eggløsning. Istedet fikk jeg smertefulle cyster som sprakk rundt eggløsningsdagen.

Jeg har slitt i over 3 år med hormonforsyrrelser etter tidligere p-sprøytebruk, og har bare klart å produsere eggløsning naturlig to ganger. Begge gangene ble jeg gravid, men mistet dessverre begge gangene med 5 mnd. mellomrom.

Den siste eggløsningen var i mars, og jeg har nå min andre syklus etter pergoen. Jeg fikk nemlig beskjed om å ha pause fra pergoen ett par sykluser, på grunn av cystene jeg fikk.

Nå vil gynekologen min at jeg skal begynne med sprøyter.

Har du noen formening om hvorfor jeg ikke fikk eggløsning av pergotime?

Er det større mulighet for å få eggløsning med sprøyter?

Kan ikke sprøytene også gi meg cyster istedenfor? Hva kan jeg ellers få av behandling for å få eggløsning?

Etter bruk av p-sprøyte, vet jeg at det kan gå opptil 2 år før man kan få en stabil syklus og bli gravid. Hvorfor har fremdeles jeg hormonforstyrrelser, etter 3,5 år?????

Takker på forhånd på svar!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34595-profasispr%C3%B8yter-og-cyster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter så lang tid tror jeg ikke dine problemer skyldes p-sprøyte, men at det er noe som er oppstått uansett.

Det er ikke alle som får eggløsning på pergotime, det forutsetter at man har egenproduksjon av hormoner. Hvis man selv produserer for lite, så må man ofte gå over til sprøyter. Sprøyter kan også gi cyster, men man vil ofte følge deg med hormonprøver og ultralyd.

Utover pergotime og sprøyter finnes det ikke noe som kan sette eggløsning i gang, men man kan øke dosen for å få det til. Forutsatt du ikke er 'for gammel' (og problemet med alder kan komme allerede først i 30-årene). Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...